Jeg ønsker å...

Slik får du lengst mulig rekkevidde

Toyota bZ4X
Elbilers rekkevidde påvirkes av en rekke forskjellige forhold. Den første typen dreier seg om ytre faktorer som temperatur og nedbør – forhold som varierer fra dag til dag og gjennom året. Dette er forhold du ikke kan gjøre noe med. Den andre typen er forhold og egenskaper ved bilen, som effekt, vekt, hjul, teknologier, osv. Langt på vei er det dine prioriteringer og valg når du kjøper en elbil som avgjør hva som blir innholdet i denne gruppen. Det kan være utstyr eller funksjoner som hver for seg eller sam­men kan bidra til økt eller redusert rekkevidde. Den tredje typen faktorer som du i stor grad kan påvirke hver eneste gang du setter deg inn bak rattet, dreier seg om hvordan ditt kjøremønster samspiller med bilen. I denne artikkelen får du tips om forskjellige tiltak og forhold som kan påvirke elbilens rekkevidde. 
  • Sett bilen inne om du kan

    Når det er mulig bør du parkerer bilen i garasje, parkeringshus, carport  eller under tak, og ikke ute under åpen himmel, spesielt om vinteren. Da skal det mindre energi til å få klare vindusruter og komfortabel varme i kupéen og batteriet får en gunstig arbeidstemperatur raskere.
  • Hent komforttemperaturen fra nettet

    Allerede mens du lader bilen fra en veggkontakt hjemme eller på jobben, kan du gjøre noe for å påvirke rekke­vidden. Om du må varme opp eller kjøle ned kupéen for å få det komfortabelt før du setter i gang, bør du gjøre det mens bilen fortsatt er koblet til ladestrømmen. Da bruker du strøm fra nettet for å gi kupéen behagelig temperatur, og tapper ikke noe av den energien du har fylt opp batteriet med. Du aktiverer klima­anlegget i Toyota bZ4X enkelt mens den står til lading ved hjelp av MyT-appen på mobil­telefonen din. Også under hurtiglading er det smart å holde kupé­tempe­­ra­turen på et komfortabelt nivå med ladestrøm.
  • «Full tank»

    Fra vegglader hjemme eller på jobb og med ombordlader i bilen på 11 kW, kan du lade batteriet til 100% på ca 6 timer. Slik lading med vekselstrøm blir ikke påvirket av utetemperaturen på samme måte som like­strøms­­lading/hurtiglading. Derfor kan du gjerne lade til «full tank». På langtur derimot, bør du kutte hurtig­ladingen når batteriet er fylt til 80% for å spare tid. 80% fylling på Toyota bZ4X betyr at batteriet kan fylles til ca 51 kWt. Batteriets nettokapasitet er ca 64 kWt, brutto 71,4 kWt. 
  • Bruk ECO-modus

    Øk bilens rekkevidde med å aktivere ECO-modus. Da bruker klima­anlegget mindre strøm samtidig som det sørger for at passasjerene har det komfortabelt. Anlegget slår seg også av og på automatisk etter behov. I tillegg til at klimaanlegget kjører energiøkonomisk, justeres også innstillingen på gass­pedalen slik at responsen blir litt langsommere og smidigere. ECO-funksjonen alene kan dermed gi deg opptil 25 km ekstra rekkevidde.
  • Velg optimal hastighet

    Siden elbiler gjennomgående har høyere vekt enn tilsvarende modeller med forbrenningsmotorer, har de også høyere rullemotstand. Batterielektriske modeller flest ligger i den tyngre vektklassen - mellom 2.000 og 2.500 kg. Dersom du øker hastigheten, øker energiforbruket for å overvinne rulle- og luftmotstanden. Det å velge riktig hastighet, kan hjelpe med å forbedre rekkevidden. 
  • Hold jevn fart

    Når du har en bil med adaptiv fartsholder, bør du utnytte teknologien så mye som mulig. Ingen personer kan som de avanserte systemene med radar, kamera og elektronisk styring holde en bil konstant i en forhåndsvalgt hastighet over lang tid. Funksjonen kan være fordelaktig for energiforbruket og kan hjelpe føreren til å unngå rask akselerasjon og bremsing. Ved bruk av dette på motorvei med bil foran, vil det i stor grad være bilen foran som styrer kjørestilen. Det kan da være hensiktsmessig å selv styre farten og heller ligge med god avstand til bilen foran for å selv opprettholde jevne hastighet og da kontrollere forbruket. Er du derimot på motorveien alene, kan fartsholderen i stor grad hjelpe deg å holde hastigheten jevn.  
  • Bruk regenerativ bremsing

    På veitraséer og strekninger med brå svinger og bratte bakker, der det er umulig å holde jevn fart, kan du aktivere regenerativ bremsing og regulere hastigheten opp og ned ved å tråkke på og slippe gasspedalen alene. For å bremse og når bilen ruller i utforbakker reduseres hastigheten ved at motoren fungerer som en generator. Da omdanner den bevegelsesenergi til elektrisk energi som lader batteriet.

Verdt å tenke på

  • Kloke veivalg kan lønne seg

    Mange steder finnes det alternative kjøreruter fra A til B. Ikke bare for avvekslingens skyld, men også for å strekke rekkevidden, kan det være lønnsomt å velge en rute som er litt flatere og lengre og som ikke byr på store topografiske utfordringer. Typografi og høy hastighet kan ha en del å si for forbruket. Finnes det et alternativ som enten er litt flatere eller har generelt lavere hastighet, uten å være veldig mye lengre, kan du spare batteriforbruk ved å velge det. På langturer kan også tilgangen på og avstanden mellom lade­stasjoner underveis tas med i beslutningene om veivalg og tanker om rekkevidde.
  • Fjern ekstra vekt og motstand

    Ekstra dødvekt i bilen kan ha betydning for rekkevidden. Det samme gjelder økt luftmotstand med f.eks taklast, skiboks eller tilhenger. Derfor kan det være lurt å unngå overflødig eller unødvendig last, bagasje eller kjøring med henger når du ikke trenger det. Riktig lufttrykk i dekkene reduserer rullemotstanden, øker rekkevidden og gir mindre dekkslitasje. 18’’ hjul gir lengre rekkevidde enn 20’’ og forskjellen i rekkevidde kan være opptil 30-40 km. På tilsvarende vis gir sommerdekk mindre rullemotstand enn vinter­ og piggdekk.
  • Varme i ratt og seter

    Når det er kaldt ute, kan det være fordelaktig å utnytte varmefunksjonene i ratt, seter og vinduer. Disse bruker mindre energi enn et klimaanlegg som jobber for fullt og gir en behagelig varmeopplevelse. Dermed kan du redusere kupétemperaturen et par hakk og ikke være avhengig av at klimaanlegget jobber så hardt og henter mye strøm fra batteriet.
  • Vei-, føreforhold og sporvalg

    Veier med fast dekke byr gjennomgående på mindre rullemotstand enn grusveier. Regnvåt vei, eller veier med dekke av snø, slaps eller is sørger for at rullemotstanden øker – og dermed også energiforbruket. Da er det viktig å ha et bevisst forhold til hvor i veibanen det er smartest å plassere bilen.
Med en rekke forskjellige tiltak kan du som elbilfører aktivt påvirke bilens rekkevidde – forlenge eller for­korte – det er opp til deg og den kjørestilen du velger. Over tid og etter hvert som du får praktisk erfaring med bilen din i forskjellige forhold, vil du bli bedre kjent med hva slags forhold som påvirker rekkevidden i din bil. Undersøkelser blant erfarne elbil­førere forteller nemlig at rekkeviddeangst blir mindre og mindre etter hvert som man får erfaring. 

Les mer om kjøreegenskaper