Skip to Main Content (Press Enter)
Jeg ønsker å...

Få lengst mulig rekkevidde i vinter!

Det er mange faktorer som påvirker rekkevidden – kanskje til og med mer enn du først skulle trodd. Her finner du gode råd og tiltak som gir deg lengst mulig rekkevidde i vinter.

Elbilers rekkevidde påvirkes av en rekke forskjellige forhold. Den første typen er ytre faktorer, som temperatur og nedbør – forhold som varierer fra dag til dag og gjennom året. Dette er forhold du rett og slett ikke kan gjøre noe med. 

Den andre typen faktorer er forhold og egenskaper ved bilen som effekt, vekt, hjul og teknologi. Utstyr og funksjoner kan også bidra til økt eller redusert rekkevidde. 

Den tredje typen faktorer kan du i stor grad påvirke hver eneste gang du setter deg inn bak rattet. Det handler om hvordan du som sjåfør kjører – fra kjøremønster til kjørestil.  

  • Sett bilen inne om du kan

    Når det er mulig bør du parkerer bilen i garasje, parkeringshus, carport eller under tak, og ikke ute under åpen himmel – særlig om vinteren.

    Da skal det mindre strøm til for å tine vindusruter, få komfortabel varme i kupéen og få batteriet til gunstig arbeidstemperatur..

  • Varm bilen mens du lader

    Allerede mens bilen står og lader kan du påvirke rekke­vidden. Hvis du må varme opp eller kjøle ned kupéen for å få det komfortabelt før du setter i gang, bør du gjøre det mens bilen fortsatt er koblet til laderen. Da bruker du strøm fra strømnettet for å varme opp kupéen istedet for å tappe batteriet.

    Du kan enkelt aktivere klima­anlegget i Toyota bZ4X mens den står til lading ved hjelp av MyToyota-appen på mobil­telefonen din.

    Det samme prinsippet gjelder når du hurtiglader, slik at du alltid kan holde kupétemperaturen på et komfortabelt nivå.

  • «Full tank»

    Med en ladeboks hjemme (eller på jobben) og en ombordlader i bilen på 11 kW, kan du lade batteriet til 100 % på ca. 6 timer.

    Hjemmelading (med vekselstrøm) blir ikke påvirket av utetemperaturen på samme måte som hurtiglading (like­strøms­­lading). Derfor kan du gjerne lade til «full tank» hjemme.

    På langtur derimot, bør du kutte hurtig­ladingen når batteriet er fylt til 80 % for å spare tid. Å "fylle" til 80 % på Toyota bZ4X betyr at batteriet kan fylles til ca 51 kWt. Litt under batteriets nettokapasitet på ca. 64 kWt, eller brutto 71,4 kWt. 

  • Bruk ECO-modus

    Øk bilens rekkevidde med å aktivere ECO-modus. Da bruker klima­anlegget mindre strøm samtidig som det sørger for at passasjerene har det komfortabelt. Anlegget slår seg også av og på automatisk etter behov.

    I tillegg til Eco-modus for klimaanlegget har du en Eco-kjøremodus, som justerer innstillingen på gass­pedalen slik at responsen blir litt langsommere og smidigere. ECO-funksjonen alene kan dermed gi deg opptil 25 km ekstra rekkevidde.

    NB: Vi anbefaler å bare bruke ECO-modus for varmeapparatet hvis du skal kjøre langt. 

  • Velg optimal hastighet

    Siden elbiler generelt har høyere vekt enn tilsvarende modeller med forbrenningsmotorer, har de også høyere rullemotstand. Elbiler flest ligger i den tyngre vektklassen – mellom 2.000 og 2.500 kg.

    Dersom du øker hastigheten, øker energiforbruket for å overvinne rulle- og luftmotstanden. Det å dermed velge riktig hastighet og følge fartsgrensene, kan hjelpe med å forbedre rekkevidden. 

  • Hold jevn fart

    Når du har en bil med Adaptiv Cruisekontroll, bør du utnytte teknologien så mye som mulig. Ingen kan holde en forhåndsvalgt hastighet over lang tid som de avanserte systemene med radar, kamera og elektronisk styring.

    Adaptiv Cruisekontroll kan også øke rekkevidden ved å følge trafikken foran og hjelpe føreren unngå rask akselerasjon og bremsing. Har du biler foran deg, vil det i stor grad være dem som styrer kjørestilen. 

    Derfor kan det av og til lønne seg å justere farten selv og holde god avstand for å opprettholde en jevn hastighet og dermed redusere forbruket. 

     

  • Bruk regenerativ bremsing

    På veitraséer og strekninger med brå svinger og bratte bakker, der det er umulig å holde jevn fart, kan du aktivere regenerativ bremsing. Da regulerer du hastigheten opp og ned ved å kun tråkke på eller slippe gasspedalen..

    Når du bremser, og når bilen ruller i utforbakker, reduseres hastigheten ved at motoren fungerer som en generator. Da omdanner den bevegelsesenergi til elektrisk energi som lader batteriet.

Verdt å tenke på

  • Kloke veivalg kan lønne seg

    Mange steder finnes det alternative kjøreruter fra A til B.  For å øke rekkevidden kan det være lønnsomt å velge en rute som er litt flatere og lengre og som ikke byr på store topografiske utfordringer. 

    Topografi og høy hastighet kan ha mye å si for forbruket. Finnes det et alternativ som enten er litt flatere eller har lavere hastighet, kan du spare inn mye strøm. På langturer kan også tilgangen på lade­stasjoner underveis tas med i beslutningene om veivalg. Med MyToyota-appen kan du se hvor alle ladestasjonene befinner seg.

  • Fjern ekstra vekt og motstand

    Ekstra vekt i bilen kan ha betydning for rekkevidden. Det samme gjelder økt luftmotstand som du får med taklast, skiboks og tilhenger. Derfor kan det være lurt å unngå overflødig eller unødvendig last, bagasje og kjøring med henger når du ikke trenger det. 

    Riktig lufttrykk i dekkene reduserer rullemotstanden, øker rekkevidden og gir lavere dekkslitasje. Mindre, 18-tommers felger gir lengre rekkevidde enn 20’’, og forskjellen i rekkevidde kan variere opptil 30–40 km. På tilsvarende vis gir sommerdekk mindre rullemotstand enn vinter­ og piggdekk.

  • Varme i ratt og seter

    Når det er kaldt ute, kan du spare mye strøm på å utnytte varmefunksjonene i ratt, seter og vinduer. Disse bruker mindre energi enn et klimaanlegg på full guffe og gir fortsatt en behagelig varmeopplevelse. 

    Dermed kan du redusere kupétemperaturen et par hakk uten å være avhengig av at klimaanlegget jobber hardt og stjeler mye strøm fra batteriet.

  • Vei-, føreforhold og sporvalg

    Veier med fast dekke byr gjennomgående på mindre rullemotstand enn grusveier.

    Regnvåt vei, eller veier med dekke av snø, slaps eller is sørger for at rullemotstanden øker – og dermed også energiforbruket. Da er det viktig å ha et bevisst forhold til hvor i veibanen det er smartest å plassere bilen.

For å oppsummere: Det er altså en rekke forskjellige tiltak du som elbilfører aktivt kan gjøre for å påvirke bilens rekkevidde. Både for å forlenge, men også for­korte – det er opp til deg og den kjørestilen du velger. 

Over tid, og etterhvert som du får praktisk erfaring med bilen i forskjellige kjøreforhold, vil du bli bedre kjent med hva som påvirker rekkevidden. Undersøkelser blant erfarne elbil­førere forteller nemlig at rekkeviddeangst blir mindre og mindre etter hvert som man får erfaring. 

Lyst på flere tips?

Se alle Elvettreglene her.

Visste du at vi har et av
Norges største ladenettverk?

Les mer om Toyota Ladenettverk her.

Les mer om kjøreegenskaper