Vi anerkjenner at fremmedarbeidere er sårbare for utnyttelse og tvangsarbeid. Vi er klar over at det er en risiko for at tvangsarbeid finner sted i vår leverandørkjede, og da særlig overfor fremmedarbeidere. Som en del av Toyota-konsernets aktsomhetsvurderinger og aktiviteter, har Toyota Motor Corporation arbeidet med uavhengige organisasjoner for å oppnå anstendige arbeidsforhold for fremmedarbeidere hos samarbeidspartnere og i leverandørkjeden, både i og utenfor Japan. Dette arbeidet innebærer utvikling av retningslinjer for å bidra til å eliminere potensiell utnyttelse ved samvittighetsløse rekrutteringsbyråer som krever høye rekrutteringsgebyrer, samt arbeid for å ivareta bevegelsesfrihet, rettferdig behandling, og anstendige og korrekte arbeidskontrakter for fremmedarbeidere.
Som en del av det ovennevnte arbeidet, har Toyota Motor Corporation utarbeidet og publisert “Toyota’s action taken for Forced Labor of Migrant Workers (Statement on the Modern Slavery Acts) (.PDF)”, som omfatter utfordringer knyttet til fremmedarbeidere i mars 2021 (oppdatert i september). Toyota utvikler og forbedrer denne prosessen kontinuerlig.
Toyota Motor Corporation utgir hvert år en Sustainability Data Book, sist oppdatert i desember 2022. Denne gir en samlet oversikt over Toyotas ESG- og bærekraftsintiativer innen miljø og klima, sosial bærekraft og virksomhetsstyring. For eksempel er alle datterselskaper og produksjonslokasjoner eid av Toyota Motor Corporation ISO 14001-sertifisert, og av disse er åtte av selskapene ISO 50001-sertifisert. Innen sosial bærekraft beskriver Sustainability Data Book blant annet tiltak knyttet til respekt for menneskerettigheter for ansatte, kunder og alle som påvirkes av virksomheten, samt pågående systematisk arbeid med leverandørkjeden. Arbeidet omfatter en kontinuerlig due diligence prosess knyttet til virksomhetens påvirkning på menneskerettigheter, og tiltak for å motvirke negative konsekvenser.
I 2022 har Toyota prioritert følgende risikoområder for nærmere oppfølging: migrerende arbeidskraft, barnearbeid, trakassering og diskriminering.
Utfordringer knyttet til arbeidsforhold for migrantarbeidere har vært et av våre særlige fokusområder siden 2019. I 2020 var Toyota del av en gruppe som etablerte the «Japan Platform for Migrant Workers toward a Responsible and Inclusive Society» (JP-MIRAI), som i mai 2022 etablerte en klageordning for migrantarbeidere.
Toyota har samarbeidet med The Global Alliance for Sustainable Supply Chain (ASSC), som er en NGO som arbeider med bærekraftige leverandørkjeder i Japan, for å gjøre due diligence av risiko knyttet til menneskerettighetsbrudd i leverandørkjeden. I relasjon til produksjon i Japan er det avdekket at utenlandske arbeidstakere er særlig utsatt for utnyttelse og tvangsarbeid. Disse aktsomhetsvurderingene er nærmere beskrevet i Detailed Overview of Toyota’s Human Rights Due Diligence (.PDF). Oversikten viser at konsernet har hatt et særlig fokus på disse utfordringene, og det arbeides aktivt for å forhindre og redusere denne risikoen i samarbeid med NGOer. Det nærmere arbeidet fra Toyotas side har særlig bestått av holdningsarbeid, interessentdialog ved involvering av eksterne parter samt intern oppfølgning i ulike deler av konsernet og overfor leverandørene. I 2023 vil det foretas ytterligere undersøkelser for å kartlegge situasjonen knyttet til migrerende arbeidskraft i leverandørkjeden.
Videre vil Toyota iverksette ytterligere aktsomhetsvurderinger knyttet til høyrisikoområder som barnearbeid, arbeidsforhold og arbeidsvilkår i leverandørkjeden. Toyota har allerede iverksatt en rekke initiativer for å sikre arbeidsforhold og avlønning for midlertidige ansatte, oppfølgning av arbeidstid mv. En viktig del av dette arbeidet omfatter involvering med interessenter, bransjeorganisasjoner, tredjeparter og forretningspartnere.
Aktsomhetsvurderinger og tiltak i Toyota Norge
Toyota Norge har opprettet en tilgang på toyota.no for spørsmål knyttet til åpenhetsloven. Vi har også lagt ut en beskrivelse av Toyota Norge og Toyotas arbeid for å sikre menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i verdikjeden gjennom en FAQ.
Toyota Norge undersøker fortløpende om leverandører og forretningspartnere oppfyller kravene som stilles i vår Supplier Code of Conduct. Våre undersøkelser er gjort ut fra en risikobasert tilnærming basert på fjorårets kartlegging, riskovurdering og erfaringer. Vi foretar grundige vurderinger av hvor vi anser risikoen for å være størst, og prioriterer disse områdene for nærmere undersøkelser.
Vi har kartlagt Toyota Norges viktigste leverandører ut fra ulike risikoelementer og vår egen påvirkningsgrad. Toyota Norge kjøper biler, deler og tilbehør fra Toyota Motor Europe, og har utover dette en rekke leverandører knyttet til IT, logistikk og vanlige kontortjenester. Den største risikoen knyttet til våre leverandører utenom Toyota-konsernet relaterer seg til leveranse av bildekk, batterier og IT-utstyr. I 2023 har vi sendt ut spørreskjemaer til utvalgte leverandører innenfor områdene hvor vi har identifisert potensiell risiko for negativ innvirkning. Vi vil i tiden fremover analysere de mottatte svarene og vil kontinuerlig vurdere tiltak.
I 2024 vil vi fortsette arbeidet med en risikobasert oppfølgning av leverandører, der vi også ser mulighet for påvirkning i leverandørkjeden og de ressurser vi og våre leverandører har tilgjengelig. Vi vil samarbeide med Toyota-konsernet vedrørende det videre arbeidet med å kartlegge risiko for brudd i den del av leverandørkjeden som går gjennom Toyota. Toyota Norge arbeider også med å innta vår Supplier Code of Conduct som en del av kontrakten med nye og gamle leverandører. Leverandørene oppfordres sterkt til å kreve det samme fra sine underleverandører.
Toyota Norge foretar løpende vurderinger og undersøkelser av om vårt arbeid for menneskerettigheter faktisk reduserer og forhindrer negative konsekvenser.