Jeg ønsker å...

BankID, svindel og varsling om misbruk

Toyota Finans

BankID er en elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nett. I stedet for kulepenn, pass og papir, kan du bruke BankID. 

Over fire millioner nordmenn bruker BankID, og de aller fleste vet at BankID er privat. Likevel viser en undersøkelse, utført av Norstat på vegne av BankID, at flere oppgir at de har delt passord og kodebrikke med andre. Dette kan få svært uheldige følger og er noe du aldri skal gjøre.

Det er også dessverre et økende antall eksempler på svindel- og svindelforsøk med BankID i form av at aktører med uærlige hensikter forsøker å lure deg til å logge inn på en falsk nettside eller ber om dine personlige koder, passord eller ditt personnummer. Ofte vil de utgi seg for å være fra din bank- eller finansieringsforbindelse.

Hvis andre enn deg selv har tilgang til din BankID, kan de i praksis ta over din identitet digitalt, og kan  for eksempel kjøpe varer, gjennomføre betalinger, søke om lån og/eller kredittkort, åpne en konto, pantsette boligen, og få tilgang til en rekke helseopplysninger og offentlige tjenester.

«Identitetstyveri er når noen skaffer seg, besitter, overfører, benytter eller fremstår som rette innehaver av et identifikasjonsbevis eller personopplysninger til en person for å begå økonomisk svindel, bedrageri eller annen kriminalitet.»

 

Vær oppmerksom! Stopp, tenk og sjekk først.
Toyota Financial Services vil aldri be deg om å oppgi koder, passord eller annen sensitiv informasjon via e-post, telefon eller SMS. Er du i det minste tvil om henvendelsen er mulig svindelforsøk, så ta kontakt med oss.

Husk:

  • Aldri oppgi BankID-informasjon til andre, hverken familie, venner, politiet eller banken din.
  • Husk at din bank- eller finansieringsforbindelse aldri vil be deg oppgi BankID-koder og passord via e-post, SMS eller telefon.
  • BankID vil aldri sende ut SMS ‘er som inneholder lenker (får du en SMS med lenke fra noen som utgir seg for å være BankID, så er dette svindel).
  • Stopp, tenk og sjekk først. Vær oppmerksom og ikke la deg stresse.
  • nettvett.no (Opens in new window) finner du gode tips til hvordan avdekke svindelforsøk.

 

Hvordan gå frem dersom du opplever svindel i relasjon til oss.

Har uhellet skjedd, og du har blitt utsatt for svindel hvor Toyota Financial Services er involvert,
må du kontakte oss på e-post finans@toyota-fs.com eller telefon 800 40 043

Akkurat som andre former for tyveri skal du i tillegg kontakte Politiet og anmelde forholdet. En bekreftelse på anmeldelse vil være et viktig dokument for å kunne dokumentere at du er utsatt for identitetstyveri ovenfor eventuelle kreditorer.

Rask handling er det viktigste for å forsøke å begrense skadene.
Den nasjonale ressursen for ID-tyveri finner du her (Opens in new window)