Hvordan gikk det med bZ4X i El Prix 2023?
NAF-testen regnes som verdens største elbiltest, og vi var naturlig nok spente på hvordan det kom til å gå med vår helelektriske Toyota bZ4X 2WD.
Testen gjennomføres i kalde vintertemperaturer, hvor alle elbilene legger ut på tur fra Oslo og oppover Gudbrandsdalen, mot Dombås og videre til Hjerkinn. I år var været på godsiden med opphold, bare veier og minusgrader.
Kjøringen skal etter forholdene være mest mulig økonomisk, med rolig og jevn akselerasjon og god planlegging før kryss og rundkjøringer. Som vel må kunne sies å være en god kjørestil å anlegge.
Da vår bZ4X, seks og en halv time etter avreise, rullet sine siste meter viste gradestokken 13 minus, og triptelleren 323 kilometer – en rekkevidde i beinkalde vintertemperaturer, som burde holde for de fleste.
Konkurransedyktig forbruk
bZ4X har et noe mindre batteri enn konkurrentene i testen, som i tur gir lavere vekt og et tilhørende lavere forbruk. Selve bilen veier kun 1950 kg, derfor scorer bilen så bra på den fronten. Og med dagens strømpriser, kommer dermed bZ4X også ut som en bil som er billig i drift.
Et poeng testen ikke omtaler er rekkevidde versus pris. Her ser vi at bZ4X, som ligger i det lavere prissjiktet, gir mye rekkevidde for pengene da nye biler varierer mer i pris enn i rekkevidde.
Det vi sitter igjen med etter testen
- Over gjennomsnittlig effektiv på forbruk
- Rekkevidde på nivå med konkurrentene
- Leverer mye rekkevidde for pengene