Fakta om AC / DC ladepunkt
Et AC ladepunkt leverer vekselstrøm som bilens ombordlader må likerette før strømmen går inn på bilens batteri. Typisk effekt (ladehastighet) vil være 6 – 11 kW og avhenger av bilens ombordlader og ladepunktets effekt. AC ladere kalles gjerne for destinasjonsladere og finnes ofte på hoteller, kjøpesentere og parkeringsplasser der det ikke er så store krav til ladehastighet. Å lade bZ4X fra 20% til 80% vil normalt ta mellom 3 og 6 timer på et AC ladepunkt og du må som regel ha med din egen ladekabel (Type2).
Et DC ladepunkt leverer likestrøm direkte inn på bilens batteri og gir langt høyere ladehastighet enn et AC ladepunkt. Normal effekt (ladehastighet) er 50 – 350 kW og avhenger av bilens egenskaper, temperatur, og batteriets ladeprosent i tillegg til ladepunktets effekt. DC ladere kalles gjerne for hurtigladere eller lynladere og finnes stort sett på ladestasjoner langs veien der man ønsker å bruke så kort tid som mulig på ladingen.
På et DC ladepunkt sitter ladekabelen fast og du trenger ikke ha med din egen, men du må vite at det finnes to ulike typer kontakter, Chademo og CCS. Toyota bZ4X har CCS kontakt som er den klart mest utbredte standarden i Europa og det vil under gunstige forhold ta ca. en halvtime å lade batteriet opp til 80%.