Jeg ønsker å...

Vår beste kombinasjon av komfort og kjøreglede

bZ4X - Kjøreegenskaper

Toyota bZ4X er en bil med stort fokus på kjøreegenskaper. Bilen har fantastisk fremkommelighet, er responsiv og lettkjørt. Vi ønsker at du skal føle deg avslappet og trygg når du er på kjøretur i en bZ4X, uansett distanse, årstid og kjøreforhold.

  • Vektfordeling

    Alle komponentene i bZ4X er godt gjennomtenkt. Batteriene, som er en integrert del av chassiset under gulvet, bidrar til et lavt tyngdepunkt og god vektfordeling. Dette gjør at bilen ligger veldig bra på veien og vil hjelpe deg å ha god kontroll på bilen i svinger og ved vanskelige kjøreforhold. Understellet er også stramt og velbalansert, noe som gir deg kvikk respons og god kontakt med underlaget. Dette er noe som påvirker de gode kjøreegenskapene bilen har. 

Kraft og spenning

Som hos alle elbiler, er akselerasjonen hos bZ4X kvikk og jevn. Dette skyldes at elbiler spesifikt leverer full kraft fra første trykk på gasspedalen. Toyota har fokusert på lineær og konsistent akselerasjon, i motsetning til eksplosiv, og det er enkelt å nå og å opprettholde marsjfart. Vi mener det er behageligere og tryggere enn å eksempelvis skyte raskt ut fra et lyskryss. Allikevel, bare for å ha det klart, gir bZ4Xen aksellerasjonstid fra 0-100 km/t på henholdsvis 7,5 sekunder og 6,9 sekunder. (2WD eller AWD), så treg er den ikke.  

Styrefølelse

Inne i bilen finner du et relativt lite ratt. Et lite ratt gir en god og direkte styrefølelse. Motstanden på rattet er også fint balansert. Ikke for tungt og ikke for lett. Styringen tilbyr den rette mengden respons for å gjøre kjøringen forutsigbar og behagelig. 

Hjuloppheng

Fjæringen er satt relativt myk, noe som gir en jevn og behagelig kjøretur. Den absorberer humper og sprekker i veien med letthet. Foran finner du MacPherson hjuloppheng. Bak er den utstyrt med hjuloppheng med doble opphengsarmer. Dette er et avansert hjuloppheng som gjør at bakhjulene får uavhengig fjæring på hvert hjul og dermed holde seg godt i vater på humpete underlag.  

Én-pedalsfølelse

Bilen er utstyrt med en knapp som maksimerer renegering. Den gjør i tillegg at du får en én-pedalsfølelse under kjøringen. Med denne funksjonen aktivert kan du trykke inn gasspedalen for å øke farten, og når du slipper gasspedalen vil hastigheten bremses.    

 

Du kan lese mer her om hvordan du også minimerer forbruket ved å bruk av denne knappen:  Test (Opens in new window)

 

Les om regenerering (Opens in new window)

Førerassistanse – Din usynlige hjelper

Førerassistentsystemene jobber usynlig for deg i bakgrunnen, uten rykk og napp.
  • SKILTGJENKJENNELSE (RSA)

    Vårt skiltgjenkjennelsesystem overvåker veiskiltene langs veien, og viser nyttig informasjon som gjeldende fartsgrense eller forbikjøringsbegrensninger på informasjonskjermen. Systemet gir både et lydsignal og en visuell advarsel om sjåføren ikke følger et veiskilt.

  • ACC holder deg på en minimum forhåndsinnstilt avstand fra kjøretøyet foran. Hvis denne avstanden faller, reduserer systemet hastigheten din og til slutt vil bremsene og bremselysene aktiveres. Bilen bremses helt opp om bilen foran stopper helt. En liten trykk på gasspedalen eller ACC-bryteren vil reaktivere systemet.

  • Dette systemet er designet for å sikre best mulig sikt for alle trafikanter når de kjører om natten. Det optimerer automatisk fjernlysfordelingen, ved å skygge ut området som inneholder møtende trafikk, slik at fjernlysene ikke blender andre sjåfører, men likevel gir deg rikelig med lys.

Offroad SUV

bZ4X er en SUV med særdeles gode offroad egenskaper. Noe som gir deg som fører ekstra sikkerhet under vanskelige forhold. Her er det mange ting som spiller inn. Som nevnt ovenfor er tyngdepunkt og vektfordeling viktig, i tillegg til kraftfordeling, godt kalibrert antispinn og stabilisator. Disse tingene sammen gjør at du kommer deg lettere opp bratte bakker, tryggere ned glatte bakker og får god hjelp til å komme deg opp og ut fra underlag hvor bilen synker ned i underlaget.

Bilen leveres både som en forhjulsdrevet tohjulstrekker og med firehjulsdrift, med elektrisk motor på henholdsvis 150 kW (204 HK) og 160 kW (2 * 80 kW) (218 HK).

Kjøremoduser

Uansett om du kjører versjonen med forhjulstrekk eller om du har trekk på alle fire hjul, er bilen utstyrt med kjørestøttesystemer spesielt tilpasset vanskelig kjøreforhold.

I tohjulstrekkeren har du en egen Snø-funksjon som kan velges ved kjøring på glatt underlag, f.eks. på dypere snø. Ved å bruke dette kan du få ekstra hjelp når fremkommeligheten settes på prøve. Det som skjer med bilen når du bruker denne er at gasspedalens respons reduseres. Dette er for å gi hjulene en mykere start og dermed hjelpe deg med å unngå spinn og tap av feste.

AWD X-MODE

Versjonen som er utstyrt med trekk på alle fire hjul er utstyrt med det som heter AWD X-MODE. X-MODE er et kjørestøttesystem som har flere funksjoner spesielt tilpasset utfordrende forhold. 

Det er plassert en motor på 80kW på foraksel og 80kW på bakaksel. Denne 50/50 kraftfordelingen sikrer mer stabil kjøring under en rekke utfordrende kjøreforhold. Batteriene, som er en integrert del av chassiset under gulvet, bidrar til et lavt tyngdepunkt og god vektfordeling. Denne vektbalansen kombinert med veldig bra trekkraft i firehjulstrekksystemet gjør at bilen får et svært heldig tyngdepunkt, slik at bilen får ekstra god gripeevne og holder seg godt nede på bakken i svinger, ved akselerering og bremsing. 

X-MODE har kjøremodusene Snø/Grus, Dyp snø/Søle, Downhill Assist og Grip Control. Ønsker du å lese mer om AWD egenskapene hos bZ4X kan du finne det her: 

AWD-X-MODE-bZ4X (Opens in new window)


  • Fremkommelighet satt på prøve 

    bZ4X AWD ble testet i Elbil24 sin vintertest sammen med en tre andre bilmerker, håndplukket for sine egenskaper på vinterføre.  Målet med testen var å finne ut hvilken av de fire bilene som takler norsk vinterføre best. 

    I den første delen av testen som omhandlet fremkommelighet og akselerasjon, var bZ4X uslåelig, selv om den var utstyrt med minst motor. Andre del av testen omhandlet oppbremsing. Også i denne delen var bZ4X best, og stoppet hele to billengder før andreplassen.

Vikingtreffet

Vi tok med oss Stuntsjåfør Fredrik Sørlie på årets Vikingtreff på Storefjell. Der ønsket vi å presse bZ4X for å se hva slags kjøreegenskaper vi kunne oppleve ved svært krevende forhold. Bilen ble testet opp en slalombakke og på kjøring på isbane. I etterkant intervjuet vi Fredrik for å høre hva han synes om kjøreopplevelsen og om det var ting med bilen som imponerte han. Intervjuet kan du lese her:
Fredrik Sørlie med bZ4X på vikingtreffet (Opens in new window)

Vadedybde på 50 centimeter

Selv med en batteripakke med 400 volt spenning har bZ4X en vadedybde på opptil 50 centimeter uten at bilen tar skade av det. Dette sier mye om konstruksjonen av bilen og hvor vanntett bilen er. Denne bilen er skrudd godt sammen og det har blitt lagt stor vekt på kvalitet og detaljer, slik at du skal ha en bil som holder seg godt år etter år. 

Les mer om kjøreegenskaper

Les mer om rekkevidde