Jeg ønsker å...

Vår historie i Europa

Fra småbilimportør til ni produksjonsanlegg
Vår europeiske historie begynte i veldig liten skala for nesten 60 år siden, med de første forsendelsene av bilene våre til et bilpublikum som visste lite om Toyota.
  • Seks tiår med kundefokus

    Gjennom våre seks tiår i Europa har vi holdt tritt med kundenes endrede smak og krav. Vi har økt forsknings- og designressursene våre her for å være sikre på at vi produserer den typen biler europeere ønsker å kjøre. Og vi har hele tiden forsøkt å gjøre ting bedre: å tilby stadig bedre biler, bedre pålitelighet og bedre service.

    Siden de første dagene har vi hatt mange år med fremgang og jevn vekst, til det punktet hvor vi har ni produksjonsanlegg over hele kontinentet. I dag ble nesten tre av fire kjøretøyer vi selger i Europa også bygget her.

  • Toyota i Europa gjennom tiårene

    Vår historie er grunnlaget for vår fortsatte vekst og vår europeiske historie fortsetter å utvikle seg og bli mer spennende. Takket være våre kunder over hele verden, våre leverandører, våre forhandlere, våre partnerbedrifter og innsatsen til våre ansatte, er vi der vi er i dag. På vei til å bli et mobilitetsselskap fortsetter vi våre investeringer i nye teknologier, innovasjoner og våre folk, for å fortsette veien vi har vært på så lenge. Vi fortsetter vår innsats for å bidra til økonomisk og sosial velstand i land rundt om i verden gjennom god og rimelig mobilitet for alle.

    Historien til selskapet vårt begynte i 1937 med grunnleggelsen av Toyota Motor Co. Ltd. Men visste du at den opprinnelige Toyoda-virksomheten var innen tekstilveving på slutten av 1800-tallet?

  • The 1960s

    1960-tallet var et tiår med transformasjon for Toyota. Vår første inntreden på det europeiske markedet banet vei for de store salgs- og produksjonsbedriftene vi driver over hele kontinentet i dag.

  • The 1970s

    Toyotas momentum var i ferd med å bygge seg opp. Flere og flere mennesker var klar over Toyota-navnet og hadde interesse for utvalget vi tilbød av produkter og merker de hadde vært kjent med i generasjoner.

  • The 1980s

    1980-tallet brakte ytterligere konsolidering av våre europeiske aktiviteter og utviklingen av spennende nye virksomheter som hjalp oss med å etablere en sterkere tilstedeværelse i Europa.

  • The 1990s

    Da vi passerte milepælen på 30 år i Europa, forpliktet vi store investeringer til å etablere våre egne produksjonsanlegg her. Gjennom 1990-tallet fortsatte vi å fokusere på våre forretningsprinsipper om å bygge kjøretøyer lokalt til markedene der de skal selges.

  • The 2000s

    Det nye århundret var starten på en teknisk revolusjon i bilverdenen. I 2000, tre år etter debuten i Japan, kom den originale Prius til Europa som en sedan drevet av en ny drivlinje som omfattet både en konvensjonell bensinmotor og en elektrisk motor.

  • The 2010s

    Bærekraft og miljøhensyn er kjernen i alt vi gjør. Så det er ingen overraskelse at vi på 2010-tallet fortsatte å forbedre og tilpasse vår elektrifiserte teknologi for å komme nærmere målet vårt om å skape den ultimate miljøbilen. Si hei til Mirai.

  • The 2020s and Beyond

    Vi har som mål å gjøre mobilitet tilgjengelig for alle, bygget på vår tro på at alle skal ha frihet til å bevege seg uten begrensninger. Vi vil fortsette å skreddersy mobilitet til kundenes behov og hjelpe folk til å nyte renere, tryggere, mindre stressende og mer tilkoblede liv.

Relaterte artikler

Du kan også være interessert i