Dette er mye elbil for pengene
Det er mange gode grunner til å vurdere bZ4X som din neste elbil. Topp kjøreegenskaper, X-MODE firehjulstrekk, 10 års batterigaranti*, en rekkevidde som holder for de fleste, og sikkerhet i toppklasse gjør bZ4X er et godt kjøp.
Toyota bZ4X er vår første helektriske bil. En romslig og komfortabel SUV som kommer med både firehjulstrekk og tohjulstrekk. Tohjulstrekkeren drives av én 150 kW motor, og firehjulstrekkeren av to separate 80 kW motorer. Vil du dykke litt dypere ned i detaljene, kan du lese mer om i spesifikasjonene her.
Og leser du videre nedover, kan du finne ut mer om hvordan bZ4X kan gjøre din bilhverdag både bedre og morsommere.
Rekkevidde og forbruk
bZ4X har en rekkevidde som holder fint for svært mange, og som vi skal komme tilbake til lenger nede, følger det noen fordeler med akkurat det.
NAF testet nylig den reelle rekkevidden på vinterhalvåret med 2wd utgaven vår, og vi testet selv begge variantene i senere tid. Det kan du lese om her.
Hvis vi tar utgangspunkt i resultatene fra NAF-testen – 323 km rekkevidde i beinkaldt vinterføre – kan du nå langt uten behov for å hurtiglade på veien. Du kan også la bilen lade hjemme over natta før avreise, når strømmen er billigst.
Lyst til å teste bZ4X selv? Bestill prøvekjøring nå.
Apropos økonomi, så er det et område hvor bZ4X briljerer. Når du har en begrenset mengde drivstoff, det være seg fossil eller strøm, må det brukes smart og effektivt for at det skal vare lengst mulig. Her er alt optimalisert, fra klimaanlegget til multimedia og setevarme.
Selv om bZ4X har et noe mindre batteri enn enkelte andre i samme klasse – medfører det en lavere totalvekt. Det sier seg kanskje selv, men jo lavere vekt, desto lavere forbruk, og igjen – desto billigere er den i drift. Og det er ikke de eneste fordelene. Batteriet kommer også med 10 års batterigaranti.
For en god elbil er faktisk mer enn bare rekkevidde og forbruk. Reelt sett er dette bare tall som i utgangspunktet ikke har så stor påvirkning på hverdagen. En god bil skal også kunne by på kjøreglede, komfort, og viktigst av alt – sikkerhet. Da er lav vekt faktisk helt avgjørende.
Sikkerhet
Hos Toyota har sikkerhet alltid vært et stort fokus, og det viktigste vi kan bidra med for deg og din families sikkerhet. Fra standard sikkerhetsfunksjoner som eCall-systemet, til teknologi spesifikt tilpasset bZ4X og Toyota, er bZ4X fullspekket med sikkerhetsutstyr som skal gjøre deg tryggere i trafikken.
Sikkerhetssystemet om bord er tredje generasjon av Toyota Safety Sense (TSS). Som blant annet inkluderer et pre-kollisjonssystem som kan oppdage fotgjengere både dag og natt, og syklister på dagtid. Dynamisk cruisekontroll holder trygg avstand til bilene foran og justerer hastigheten automatisk, mens Filskiftevarsel med styreassistanse hjelper deg å holde kjørefeltet. Systemet oppdateres jevnlig med trådløse oppdateringer over the air (OTA).
- Blindsonevarsling
- Kollisjonsvarsling
- Parkeringssensorer
- Krysstrafikkvarsling bak
- Fotgjengervarlsing
- Trygg utstigningshjelp
- Skiltgjenkjenning
- Åtte kollisjonsputer
- Automatiske fjernlys
- Filsporingsassistanse
- Førernødstopphjelp (DESA)
Vekten og bremsesystemet i Toyota bZ4X spiller også en stor rolle på sikkerheten. I tillegg til en fordelaktig vektfordeling, stiller bZ4X med et svært bra optimalisert ABS system gjør bremsing til en drøm – både på bar bakke, vått føre og på glatta – som gjenspeiles i Elbil24s vintertest.
En rangering vi også er svært stolte av er
Lyst på ny bil?
Fremkommelighet
I 2021 ble det registrert 176 276 nye biler, og av disse var 54 211 elbiler med firehjulstrekk, (ifølge tall fra OFV-Opplysningsrådet for veitrafikken), som forteller oss at fremkommelighet er viktig for nybilkjøpere. En tematikk som også ble testet i Elbil24s vintertest.
Batteriplasseringen sørger for at bZ4X har et lavt tyngdepunkt, noe som bidrar til at den ligger stabilt på veien. I tillegg til god bakkeklaring, kommer firehjulstrekkutgaven med systemet vi kaller for X-MODE, som hjelper deg ut av vanskelige situasjoner.
X-MODE har to forskjellige moduser. 'Snø/grus' og 'Dypsnø/søle'. I 'dypsnø'-modus tillater bilen en del hjulspinn, slik at du kan grave deg ut av situasjoner hvor du ellers ville stått helt fast.
Hvis du skal krabbe opp en gjørmete eller vanskelig bakke, er Grip control til god hjelp. Den lar deg justere hastigheten du vil kjøre opp i, for så å automatisk fordele kraften til hjulet eller hjulene som har best kontakt med underlaget.
Stilig SUV-design
bZ4X er bygget på et karosseri som kombinerer et stilig og avansert utseende med et tydelig SUV-design. Fronten har det vi kaller for et hammerhai-design, komplementert av gjennomgående skarpe kanter og linjer som underbygger bZ4X´ futuristiske karakter.
Takspoileren har en faktisk funksjon. Den øvre delen leder vinden over bilens bakende, som reduserer luftmotstand, mens den nedre stabiliserer bilen i høye hastigheter.
Nysgjerrig på bZ4X? Utforsk elbilen her.Oppsummering
For en rimelig penge, får du en god, romslig og komfortabel helelektrisk SUV, med sikkerhet blant toppklassen. Ikke minst god fremkommelighet og en rekkevidde som passer de fleste, pakket inn i et stilig design.
Det skal sies at bZ4X, slik den er i dag, ikke er for deg som i det daglige har en 400 km lang reisevei, dessverre. Derimot, for deg – som reiser på langtur i ny og ne, ønsker en driftsikker og trygg bil med den velkjente Toyota-kvaliteten – er kanskje bZ4X verdt å vurdere.