I utviklingen av bZ4X har Toyota lagt vekt på å få frem til en elbil med høy praktisk bruksverdi i hverdagen. De har søkt etter den riktige balansen mellom faktorer som rekkevidde, effektivitet, driftssikkerhet og pris. Sagt på en annen måte: Et batteri som best mulig kunne tilfredsstille summen av viktige behov – siden rekkevidde ikke er det eneste som teller eller er det eneste som skal vurderes når man kjøper en bil. Et batteri med høyere kapasitet ville føre til at bilen fikk høyere dødvekt, høyere pris, høyere forbruk og lavere nyttelast – ikke bare positivt altså.
De gode salgstallene viser at Toyotas ingeniører har tatt valg som markedet liker. bZ4X er blitt en storselger som fungerer utmerket for sine eiere. Den årlige kjørelengden for elektriske personbiler i Norge er 14.000 km i gjennomsnitt. Det gir i sin tur en daglig kjørelengde på 38 km. Det er altså ikke alle som skal kjøre fra Lindesnes til Nordkapp hver eneste dag – og hvilke av bilens egenskaper får da størst betydning?