Jeg ønsker å...

Toyota fortsetter som verdens mest verdifulle bilmerke i 2024

Det internasjonale selskapet Interbrand har atter en gang kåret Toyota til verdens mest verdifulle bilmerke. Toyota har vært på Interbrands topp ti-liste over verdens mest verdifulle merkevarer hele 21 ganger tidligere, og ingen andre bilmerker har en merkevare som står like sterkt.

Sterk plassering

I 2024 ender Toyota på en sjetteplass i Interbrands anerkjente rangering – like bak Apple, Microsoft, Amazon, Google og Samsung.

Med en vekst på hele 13 prosent sammenlignet med i fjor, har bilmerket også den sterkeste prosentvise fremgangen blant topp ti-selskapene.

– Det er selvfølgelig stort å se Toyota nok en gang befeste posisjonen som en av verdens største og mest verdifulle merkevarer. Spesielt gøy er det å se den store fremgangen, med tanke på de store og innovative merkevarene vi konkurrerer mot i kåringen, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge. 

Han legger til at resultatet viser Toyotas kontinuerlige fokus på innovasjon, elektrifisering og bærekraftige løsninger. 

– Her har virkelig det norske markedet gått i bresjen og vært til inspirasjon for Toyota internasjonalt, avslutter Pawlak.

Under ser du hvilken verdi Interbrand har satt på de 14 bilmerkene som er plassert blant de 100 beste merkevarene i verden i 2024: 

  • Toyota
    796 mrd
    Mercedes-Benz
    644 mrd
    BMW
    568 mrd
    Tesla
    497 mrd
    Honda
    292 mrd
    Hyundai
    251 mrd
    Porsche
    190 mrd
    Audi
    189 mrd
    VW
    180 mrd
    Ford
    157 mrd
    Nissan
    152 mrd
    Ferrari
    143 mrd
    Kia
    89 mrd
    Range Rover
    72 mrd
    Se hele resultatet her (Opens in new window).
  • Klar kundefavoritt

    Toyota har også markert seg i flere kundetilfredshetsundersøkelser det siste året, blant annet i den prestisjefylte kåringen Autoindex og i Norsk Kundebarometer.

    Med et omfattende, markedstilpasset tilbud med mer enn 50 forskjellige personbilmodeller og lette, kommersielle kjøretøy rundt om i verden, fortsetter Toyota å lede an i utviklingen av miljøteknologier. Dette bidrar aktivt til et fremtidig lavkarbonsamfunn, deriblant med en rekke teknologier som selvladende hybrider, ladbare hybrider, hydrogenelektriske og batterielektriske.

    Om undersøkelsen

    Interbrands undersøkelse "Best Global Brands" har rangert merkevarer i hele 25 år, og er verdens lengstvarende studie av merkevarer som driver inntekt og skaper markedsverdi. Siden oppstart 1999 har selskapet analysert 185 av verdens største merkevarer, hvorav 85 har forsvunnet fra listen.

Publisert: 25.10.2024