Jeg ønsker å...

LAND CRUISER-HISTORIEN

VI FEIRER OVER 60 ÅR MED DEN TØFFESTE 4X4 AV DEM ALLE
Hvordan beskriver du en bil som har oppnådd legendarisk status over hele verden; er det riktige ordet slitesterk, røff, pålitelig eller ustoppelig? Land Cruiser er alt dette, og mere til. Likefullt klarer ikke disse ordene fullt ut å formidle hvordan denne bilen gjennom mer enn 60 år har blitt målestokk for uslåelig kvalitet; en bil som er bygd for å overleve den harde virkeligheten hvor som helst på kloden.
 
 

På samme måte som en herdet soldat ble Land Cruiser utviklet under krig. Da Nord-Korea invaderte Sør-Korea i 1950 og FN og USA grep inn til støtte for Sør-Korea, fikk Japan, som på den tiden var okkupert av USA, rollen som forsyningsbase.

Kort etter krigsutbruddet i Korea, ble japanske bilfabrikker bedt om å levere en kompakt firehjulsdrevet bil til de amerikanske styrkene. På grunnlag av erfaringene fra produksjonen av lastebiler til japanske miliæravdelinger på 1940-tallet, var Toyota i stand til å bygge en slik bil og fikk etter hvert et stort antall bestillinger fra de allierte styrkene.

 

Originalen

I januar 1951, fem måneder etter at utviklingsprosjektet startet, hadde Toyota den første prototypen klar. Eksisterende komponenter ble brukt i stor grad, og chassiset var hentet fra ett-tonns lastebilen SB, og motoren var en 3,4 liters bensinmotor, kalt Type B. Willys Jeep var en populær favoritt blant de allierte på den tiden, og Toyota valgt derfor å kalle prototypen Jeep BJ (Bokstaven B stod for motortypen, mens J’en henspilte på Jeep 4x4).

I juli fullførte testføreren Ichiro Taira en prøvetur med BJ-prototypen (under overoppsyn av representanter for det japanske politiet) som nådde helt opp til kontrollpost nr. 6 på Fuji-fjellet, en prestasjon som tidligere bare var gjennomført på hesteryggen! Testen viste hva BJ-modellen var god for, og den ble valgt som patruljebil for det japanske politiet allerede måneden etter.

Det tok ytterligere to år før BJ var klar for produksjon i full skala. Da hadde både forskjellige offentlige etater og energiselskaper bestilt biler. Etter ett år med full produksjon, i 1954, fikk BJ nytt navn. Willys mente deres varemerkerettigheter var brutt, og fra da av har denne bilen blitt kjent under navnet Toyota Land Cruiser…

 

 

Sivilisert overgang…

Fire år etter at den første prototypen var vist, ble den andre Land Cruiser-modellen (Serie 20) presentert i november 1955. Den var noe endret eksteriørmessig, mens den ”under skallet” hadde gjennomgått store forandringer fra å være et militært og offentlig nyttekjøretøy til å bli en mer komfortabel bil for sivil bruk.

BJ-røttene var klart gjenkjennelige, men serie 20 hadde noe mykere karosserilinjer, integrerte hovedlykter og en mer rommelig kupé. Kjørekomforten ble også forbedret med nye bladfjærer foran og bak som tok av for humper, mens vibrasjoner i kupeen ble redusert med nye gummiforinger.

Den korte akselavstanden var gjort enda kortere for at bilen skulle være smidig, samtidig som en versjon med lang akselavstand og større lastekapasitet tillot en rekke forskjellige løsninger inkludert kupé med flere seter samt pickup-modeller.

  • Under panseret var det nå en motor fra F-serien av støpejern som hadde 23% høyere effekt enn forgjengeren. Motoren av B-serien som ble brukt første gang i 1948, ble benyttet i Toyotamodeller helt frem til 1992 – et enestående livsløp for en motor og selvsagt også den som har vært lengst i bruk av alle Toyotamotorer.

    Serie 20 ble etter hvert bestilt av militære styrker i en rekke forskjellige land og ble dermed den første Toyotamodellen mange steder i verden. I 1957 var nesten 33% av Japans bileksport Land Cruisere, noe som forteller hvilken salgssuksess denne robuste firehjulstrekkeren oppnådde på kort tid.

  • Utviklingen av serie 40

    Tredje generasjon ble kalt Serie 40, og den kom på markedet i 1960. Modellen ble ikonisk og kjent i alle verdens avkroker hvor den krysset brusende elver og forserte steinete fjellveier gjennom 24 år.

    For å følge opp suksessen fra Serie 20, prioriterte Toyotas ingeniører å ta vare på mest mulig av det grunnleggende samtidig som de foretok enkelte merkbare forbedringer og fant noen raffinerte løsningene der det var mulig.

  • Som ved forrige modellskifte, var de ytre forandringene svært beskjedne. Hjulbuene ble noe mer kantete, retningslysene ble plassert på forskjermene mens lyktene og grillen fikk en felles omramming.

    En av de største forandringene var at Land Cruiser nå kom med tre forskjellige utvekslinger – full, økonomi og medium – avhengig av hvilket område eierne bodde i. En tre trinns, manuell girkasse ble med fra forgjengeren, med den forskjell at den nå var supplert med reduksjonsgir slik at man hadde seks trinn forover, tre for kjøring på vei og tre for off-road.

  • I 1967 førte den stadig økende etterspørselen etter stasjonsvogner med stor plass til at en ny variant, FJ55, med en akselavstand på 2,70 meter, frisk styling og personbillignende komfort ble introdusert.

    I tillegg til stor lastekapasitet var bakdøren med hengsler i underkant og vindu som kunne rulles ned, nytt for denne modeller. Men modellen kunne også leveres med sidehengslede bakdører, og dermed kunne altså flere preferanser imøtekommes.

  • Først i 1980 ble 55-modellen erstattet av den enda større og rommeligere Serie 60. I et svært konkurranseintensivt segment, hadde ingeniørene fokusert på forbedrede kjøreegenskaper og et mer luksuriøst interiør med blant annet delte forseter (som erstattet setebenken).

  • En ny epoke

    Etter 24 svært vellykkede år (29 om vi regner med den opprinnelige 20-serien) med den stort sett uendrede Serie 40, innledet 1984 overgangen til Serie 70, en bil tilpasset en ny tid.

    Denne gangen var det nødvendig å begynne med blanke ark under utviklingen. Markedet var nå preget av sterk konkurranse og det var segmentet for biler til fritidsaktiviteter og ferier som var i vekst, i langt større grad enn nyttekjøring som hadde dominert tidligere.

Man besluttet å tilby en ny Land Cruiser i to forskjellige utgaver. En ”Heavy Duty-versjon”, en kraftfull arbeidshest som først og fremst var robust – fremfor komfortabel. Så ble tilbudet supplert med en ”Light-versjon” med høyere komfort og bygd med tanke på komfortabel turkjøring med familie og venner.

Eksteriørmessig kunne den nye utgaven gjenkjennes som en Land Cruiser og Heavy Duty-modellene hadde kantede karosserier med mer stål enn glass og firkantede frontruter i kombinasjon med fem forskjellige akselavstander og en rekke forskjellige motorkonfigurasjoner.

Ved første øyekast oppdaget de fleste ikke så store forskjeller på de to versjonene av nye Land Cruiser. Light Duty-modellene hadde en mykere front med mer avrundede hjulbuer, grill og støtfanger. Den ble laget med tre forskjellige akselavstander og kom med motorer som alle hadde fire sylindre.

For å møte en stadig sterkere konkurranse, ble Light Duty-linjen endret slik at den skilte seg markert fra sin tøffere bror i 1990. Den nye modellen ble kalt Land Cruiser Prado og den ble produsert helt til den ble erstattet av en ny versjon, Serie 90. Imens fortsatte produksjonen av Heavy Duty-linjen av Serie 70 uendret frem til den første større fornyelsen kom i 2007 – utrolige 23 år etter at modellen rullet ut fra samlebåndet for første gang.

  • Det finnes utallige historier om storslåtte reiser i Land Cruisere. Én som skiller seg ut er om ekteparet Brigitta og Paul Bohlen Jüni som kjørte en Serie 70 Land Cruiser på en reise verden rundt med besøk i 63 land og en total distanse på 280.000 km.

Nøkkelen er komfort

I 1996 ble så den nye Serie 90 lansert for å kunne tilby Land Cruiser-kundene et alternativ med fullverdig komfort og kjøreglede i kombinasjon med den uslåelige fremkommeligheten til en bil med kontinuerlig firehjulstrekk, låsbare differensialer og lavgirutveksling.

Den nye modellen var iøyefallende med sine rene, avrundede former, store støtfangere og valg mellom 3- og 5-dørs karosseri samtidig som inntrykket av en bil som behersket alle mulige vei- og føreforhold var der i fullt monn – i en tidsriktig utgave..

En ny tannstangstyring ga Serie 90 bedre rattfølelse og uavhengig hjuloppheng foran forbedret kjøreopplevelsen og ga mer kjøreglede, uten at det gikk ut over bilens evne til å ta seg frem under alle mulige forhold.

  • Parallelt ble stasjonsvognen eller SUV-modellen som startet med Serie 50 i 1967 og ble videreutviklet med Serie 60 og 80 oppdatert og lansert som Serie 100 i 1998.

    Denne bilen er luksusmodellen i Land Cruiser-familien med forbedrede 4x4-ytelser, førsteklasses, aktiv fjæring sammen i en kupé hvor fører og passasjerer har rikelig plass og høy komfort i et miljø med dekordetaljer i ekte tre og skinntrukne seter. Dette er en bil som velges av kunder som ønsker det ypperste av komfort kombinert med uovertruffen fremkommelighet og banebrytende, ny teknologi.

Veien inn i et nytt årtusen

I en kort, men vellykket seksårsperiode oppnådde Serie 90 et salg på 760.000 enheter. I 2002 ble den avløst av Serie 120 – den første, nye Land Cruiser-modellen etter årtusenskiftet.

 

 

Den ble lansert under bilutstillingen i Paris, fullpakket med ny teknologi. Den var blant annet utstyrt med verdens første elektroniske bakkestarthjelp kombinert med nedstigningskontroll. Konstruksjonen med tradisjonell ramme var gjort enda stivere for å gi større stabilitet og manøvrerbarhet og den nye Land Cruiseren var klar for alle slags utfordringer.

Denne modellen var den første Land Cruiseren som hadde fått sitt eksteriørdesign utenfor Japan. Denne gangen var ansvaret lagt til Toyotas europeiske designsenter, ED2, i Sør-Frankrike. Land Cruisers veletablerte funksjonalitet og velkjente DNA var beholdt, samtidig som eksteriøret gav et lettere inntrykk og hadde større ”slitestyrke” i forhold til tidens tann enn tidligere. Det integrerte lyktedesignet og den vertikale, markerte grillen ga bilens front et rent og kraftfullt uttrykk.

  • I tråd med tradisjonen var Land Cruiser 120 tøff og robust på utsiden mens kupeen var preget av komfortable seter med plass til opptil 8 personer og et organisk formgitt dashbord med berøringskontrollert skjerm for betjening av blant annet lyd, navigasjon og klimaanlegg med to soner.

    I 2007 ble den store Land Cruiser 100 erstattet av den enda lengre og bredere Serie 200 som hadde nykonstruert ramme som ga økt komfort, stabilitet og sikkerhet. Samtidig ble den utstyrt med blant annet verdens første krypefartskontroll som ga mulighet for å holde konstant, lav hastighet ved kjøring på underlag av stein og sand, utfordringer som må overvinnes i mange forskjellige ørkenstrøk rundt om i verden.

Rally Dakar (tidligere kalt Rally Paris-Dakar) har vært en utfordring for førere og biler med tøffe etapper gjennom noen av de mest ugjestmilde og krevende strøk i verden siden løpet ble arrangert første gang i 1979. Gjennom rallyets historie har ingen andre biler blitt påmeldt av private lag i så stort antall som Toyota Land Cruiser Prado, noe som er en klar indikator på bilens usvikelige pålitelighet.

Siste kapittel

Da de samlede salgstallene for Land Cruiser nærmet seg 6.000.000, var tiden inne for å revitalisere Serie 120 for å sikre forspranget til konkurrentene. Den viktige Serie 150 ble lansert i 2009 og ble markedsført på 178 forskjellige markeder verden over – et antall som forteller det meste om forandringene og utviklingen fra Land Cruiser ble presentert for første gang.

  • Utviklerne ved designsenteret ED2 i Frankrike hadde hovedansvaret for oppdateringen og de sørget for en rekke likhetstrekk mellom denne modellen og den nylig lanserte storebroren, Serie 200. Bilen fikk et langt mer kraftfullt uttrykk og for første gang kom denne Land Cruiser-modellen med en høyrehengslet bakdør i kombinasjon med et topphengslet vindu som kunne åpnes uavhengig av døren.

    Innvendig var formene som ble introdusert i den forrige modellen, erstattet av et mer vinklet og robust design. I tillegg til det funksjonelle dashbordet med forbedret kvalitet hadde den nye modellen kollisjonsvern, en avansert teknologi som varsler føreren om en mulig påkjørselsrisiko før den bremser ned bilen automatisk for å forhindre kontakt.

Fra Serie 200 overførte ingeniørene både krypefartskontroll og et nytt Multi-Terrain Select System som ga føreren mulighet til å velge innstillinger etter terrengforholdene. Skal bilen kjøre langs en sandstrand, velger man ”Sand” og om landskapet er preget av fjell og stein, er ”Rock” den riktige innstillingen.

Med en historie som strekker seg over nesten 65 år og mer enn 6,5 millioner solgte, er Land Cruiser fremdeles vital og populær. Fra en beskjeden start som en nødvendighet i et krigsområde, er den i dag blitt en anvendelig og komfortabel bil som kan håndtere alle slags utfordringer i alle verdenshjørner. I full fart er den på vei inn i fremtiden med de egenskapene som opprinnelig gjorde den kjent i behold. Og kanskje det er derfor så mange mennesker setter pris på Land Cruiser? Det eneste ordet som kan oppsummere det hele er sannsynligvis… kvalitet.