Hvordan beskriver du en bil som har oppnådd legendarisk status over hele verden; er det riktige ordet slitesterk, røff, pålitelig eller ustoppelig? Land Cruiser er alt dette, og mere til. Likefullt klarer ikke disse ordene fullt ut å formidle hvordan denne bilen gjennom mer enn 60 år har blitt målestokk for uslåelig kvalitet; en bil som er bygd for å overleve den harde virkeligheten hvor som helst på kloden.
På samme måte som en herdet soldat ble Land Cruiser utviklet under krig. Da Nord-Korea invaderte Sør-Korea i 1950 og FN og USA grep inn til støtte for Sør-Korea, fikk Japan, som på den tiden var okkupert av USA, rollen som forsyningsbase.
Kort etter krigsutbruddet i Korea, ble japanske bilfabrikker bedt om å levere en kompakt firehjulsdrevet bil til de amerikanske styrkene. På grunnlag av erfaringene fra produksjonen av lastebiler til japanske miliæravdelinger på 1940-tallet, var Toyota i stand til å bygge en slik bil og fikk etter hvert et stort antall bestillinger fra de allierte styrkene.
Originalen
I januar 1951, fem måneder etter at utviklingsprosjektet startet, hadde Toyota den første prototypen klar. Eksisterende komponenter ble brukt i stor grad, og chassiset var hentet fra ett-tonns lastebilen SB, og motoren var en 3,4 liters bensinmotor, kalt Type B. Willys Jeep var en populær favoritt blant de allierte på den tiden, og Toyota valgt derfor å kalle prototypen Jeep BJ (Bokstaven B stod for motortypen, mens J’en henspilte på Jeep 4x4).