Veien er stengt for allmenheten, politi og kommune har godkjent fri fart på strekningen og en 1000-hesters Toyota GT86 står klar til å ta med deltagere og programleder Tom Stiansen på deres livs kjøretur opp Bøverdalen mot Raubergstulen. Bak rattet sitter ingen ringere enn Fredric Aasbø, verdensmester i drifting og mangeårig Toyota-ambassadør.
- Det var helt sykt imponerende. Han kjører på millimetermargin, men du føler deg helt trygg. Det var klart at han visste hva han drev med, sier programleder Tom Stiansen om opplevelsen fra passasjersetet.
Metermøte på Rudskogen: Fredric møter Johannes
På fjelltur med Fredric
BØVERDALSEKSPRESSEN
-
-
Foto: Matti Bernitz
-
De to deltagerne som kjempet om å få bli med videre i konkurransen var også de som fikk bli med Fredric i bilen. På vei opp skulle de prøve å få med seg fargekombinasjoner langs veien, noe som er lettere sagt enn gjort når man ligger sidelengs gjennom svingene. En opplevelse som er få forunt, fikk de uansett med seg.
- De synes det var helt rått. Alle de andre som var der skulle nok gjerne også fått seg en tur, sier Stiansen. -
Foto: Matti Bernitz
SPESIELL OPPLEVELSE
Også for mannen bak rattet var det en opplevelse utenom det vanlige å ratte oppover i fjellheimen i stedet for rundt en bane.
- Jeg har kjørt på mange svært spesielle baner verden rundt de siste årene, men å få kjøre opp foten av Galdhøpiggen, sidelengs i vår Toyota med 1000 hestekrefter var noe helt spesielt. Det tror jeg også deltakerne i 71 grader nord syntes, sier Fredric Aasbø.
For en bil som normalt sett brukes på bane gikk imidlertid ikke overgangen til en norsk fjellvei helt knirkefritt.
Foto: Matti Bernitz
- Da jeg først fikk telefonen og ble spurt om oppdraget sa jeg selvfølgelig et uforbeholdent JA! Men selve gjennomføringen ble ikke helt problemfri ... Episoden ble skutt på våren, så det var fortsatt snø i terrenget og masse løsgrus langs veien. Bakhjulene på bilen spinner med opp mot 200 km/t og da sier de seg selv at grusen kan knuse både kameralinser og gjøre annen skade, så vi brukte endel tid på å koste traseen.
Deretter, på første gjennomkjøring, traff jeg en telehiv-dump såpass hardt at jeg bøyde et stag i understellet, som viste seg å være en av delene vi ikke hadde reserve av. Men takket være min mekaniker Erik Nilssen og verdens triveligste lokale bonde fikk vi rettet armen - og var back in business på null komma niks. Resultatet ble spektakulært - og en av de spenstigere turene opp til Raubergstulen, vil jeg si!
"En stor takk til produksjonen bak 71 grader nord og Toyota Norge for å sette i stand denne episke fjellturen."
Fredric Aasbø
71°NORD OG TOYOTA
Toyota er en mangeårig hovedsamarbeidspartner for 71° Nord. Foruten GT86-en til Fredric som var med i sjette episode av årets sesong er det også RAV4 og C-HR med på ferden fra sør til nord. Den som til slutt går seirende ut av konkurransen vinner dessuten en Toyota C-HR Hybrid.