Jeg ønsker å...

MESTERMØTE PÅ RUDSKOGEN

FREDRIC MØTER JOHANNES

Hva har en langrennsess og en profesjonell drifter til felles? Mer enn man skulle tro viser det seg.

 

For motorsport entusiaster er Gatebil-festivalen på Rudskogen for en høytid å regne og den andre helgen i juli finner 40 000 mennesker, fra Norge og resten av verden, veien til skogene i Østfold. Utøvere fra 20 land stiller og området foran garasjene ved depoet er breddfullt av bemerkelsesverdige biler, deres eiere, mekanikere og ikke minst skuelystne. En mange har kommet for å se og møte er mangeårig Toyota-ambassadør og internasjonal driftestjerne, Fredric Aasbø. Denne helgen fikk han selskap av langrennsess Johannes Høsflot Klæbo.

  • Ny Toyota-ambassadør

    Johannes har inngått en sponsoravtale med Toyota og skal kjøre en GT86 i sommer.  

    - Jeg har vært interessert i bil en stund og synes Toyota har en spennende profil. De blir en viktig samarbeidspartner for meg, sier Johannes.

    "- Vi er svært tilfreds med å signere en personlig sponsoravtale med Johannes Høsflot Klæbo, som etter alle solemerker kommer til å være en av Norges største og mest populære idrettsprofiler i årene fremover."

    Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.

  • TOYOTA-AMBASSADØRER: Fredric og Johannes er begge i verdenstoppen i sine idrettsgrener. På Gatebil fikk Johannes et innblikk i driftingens verden.

  • FØR START: Spenning i passasjersetet i minuttene før de kommer seg ut på banen. 

    Første gang på Gatebil

    - Jeg har aldri vært med på noe sånt tidligere, sier Johannes idet han trekker på seg kjøredressen.

  • Ved siden av ham jobber mekanikerne med å gjøre klar Fredrics bil, en 1100-hesters GT86 som går på ren etanol. Om litt skal Johannes og Fredric ut på banen. Først i en GT86 av den typen Johannes skal kjøre i sommer, så i Fredric sin bil.

    Klampen i bånn

    • Han fikk meg til å holde inne gassen så ekstremt lenge. Jeg klampa det jeg kunne, men måtte bare bremse til slutt, sier en opprømt Johannes.

    Fredric nikker anerkjennende og gir den Gatebil-debutanten gode skussmål etter de første rundene.

    • Det forteller meg noe om hvilken utøver han er at han klarer å stole på meg og gjør som jeg sier. Det er det ikke alle som gjør.
    • Jeg var litt nervøs da han ba meg bremse fra 150 først rett før svingen. Men han vet jo hva han holder på med, legger Johannes til.
  • Ulike grener – lik innstilling

    Til tross for de opplagte ulikhetene mellom idrettsgrenene så har de også noen ting til felles.

    - Sporvalg og guts, sier Johannes. Det er viktig i både langrenn og drifting. Du må komme riktig inn i svingene for å få driv ut.

    Fredric bekrefter at Johannes gjør det bedre enn de fleste når det kommer til sporvalg.

  • "- Det er tydelig at han skjønner det. Han har virkelig en bratt læringskurve."

    Fredric

  • HARDT PRESSET: Girkassen bukket under på første runden og bilen måtte dyttes tilbake i garasjen. Det så mørkt ut for Johannes’ første heat i en driftebil.

  • MOT KLOKKA: Mekanikerne jobbet iherdig med å få bilen klar til siste mulige heat. Med få minutters margin var de tilbake på banen. 

  • Hver utøver blir ved sin lest

    Tiden er inne for et heat i Fredrics GT86, men det første blir kortlevd. Et lite stykke inn i første runde takker girkassen for seg og bilen taues tilbake til depotet. Et par iherdige mekanikere får på plass en ny, og med noen minutter igjen av siste mulige heat denne dagen kommer Fredric og Johannes seg ut på banen igjen. De rekker et par runder. Nok til at Johannes får et inntrykk av hva som bor i både bilen - og av ferdighetene til Fredric.

  • - Jeg kommer nok ikke til å skifte sport, men det ga mersmak, sier Johannes.

    Heller ikke Fredric planlegger noe karrierebytte med det første.

    - Men nå har vi avtalt at Johannes tar meg med ut i skisporet til vinteren – i pulk.