Endelig ankommet norsk jord!
Land Cruiser 250
Nye Land Cruiser, eller Land Cruiser 250 som er modellnavnet, er en perfekt kombinasjon av det ikoniske utseendet til forgjengere som 40- og 70-serien og toppmoderne teknologi som støtte- og sikkerhetssystemer, avanserte offroad-funksjoner og et toppmoderne multimediasystem.
Land Cruiser First Edition
Modellene vi har med oss ut i løypa er Land Cruiser First Edition. En spesialutgave begrenset til omtrent 3.000 enheter i Europa. Denne utgaven er en hyllest til Land Cruisers arv med detaljer som klassiske runde frontlykter, sorte aluminiumsfelger og to eksklusive eksteriørfarger: Sand og Smoky Blue – farger som en gang var tilgjengelig på den første BJ.
Design som fanger blikket
Nye Land Cruiser er inspirert av de klassiske modellene, som 40- og 70-serien, og fanger blikk hvor enn du skulle befinne deg. Men det “boksete” designet, de rette linjene og korte overhenget fremme og bak har mer for seg enn at det er kult og retro.
Disse korte overhengene gir Land Cruiser overlegen fremkommelighet i ulendt terreng, da den ikke så lett setter seg fast på humper og hindringer. Den blir også lettere å svinge og manøvrere i trange områder.
For å gjøre sikten så god som mulig fra førersetet har ingeniørene hos Toyota gjort flere smarte grep:
A-stolpen er plassert i en mer oppreist vinkel,
Panserets midtparti er senket for bedre sikt, og sidene av panseret er hevet for å gjøre det lettere å se hjørnene.
Speilene er festet til dørene, og
Beltelinjen er senket, som gir rom for større sidevinduer og bedre sikt rundt hele bilen.
I tillegg er delene laget for å tåle en trøkk, og skulle uhellet være ute, er de enkle å bytte ut. Denne "form følger funksjon"-filosofien gjenspeiles i alt fra frontlyktene, som er plassert høyt over bakken for å beskytte dem mot skader, til de avfasede støtfangerhjørnene.
Legendarisk offroad-maskin
Land Cruiser er laget for å trives der veiene slutter, og vi liker å si at ulendt terreng er dens naturlige habitat.
En av de store nyhetene er en knapp som kobler fra stabilisatorstagene (SDM), som gir enda bedre fremkommelighet med ekstra hjulvandring. Hvert hjul får dermed en utrolig evne til å klatre over humper og hindringer og samtidig holde seg limt til underlaget, uavhengig av hva de andre hjulene gjør.
Det er ikke uvanlig å koble fra stabilisatorstagen på et offroadkjøretøy, men da må man vanligvis ut av førersetet å skru, her har du en knapp.
Nytt MTS-system
Ved siden av rattet finner du bryteren for kjøremoduser. I tillegg til de vanlige sport-, normal og eco-modusene, er dette også bryteren til Multi-Terrain Select-systemet (MTS) som justerer bilens styring, drivkraft og hydrauliske bremsekontroll i terrenget – enten du skal begi deg ut på gjørmete jorder, sandstrender eller snødekte hauger.
En annen nyhet er en ekstra Auto-modus, hvor bilen selv justerer seg etter underlaget.
Brutal motor – deilig komfort
Under panseret finner du en helt nyutviklet 2,8-liters turbodieselmotor med 204 hestekrefter og 500 Nm dreiemoment, koblet til en splitter ny åttetrinns automatgirkasse – som sammen kan trekke en henger på hele 3500 kilo.
Land Cruiser 250 kommer i to varianter: som varebil og 5/7-seters personbil. Uansett hvilken du velger, er komforten til stede.
Skinnseter med varme og kjøling er standard, og begge forsetene har elektrisk justering med minne.
I tillegg får personbilen også head-up-display og kjøleboks mellom setene, varme i baksetene, samt et JBL-lydanlegg med 14 høyttalere og et 3-sone automatisk klimaanlegg.
Verdig navnet
Videoen er fra premiereturnéen – og første gang den var innom oss i Norge.