Jeg ønsker å...

HVORFOR VELGE HYBRID?

Da vår første hybrid, Prius, var på veien i 1997, var det mange som trodde teknologien tilhørte fremtiden. Men Prius var forut for sin tid. I dag over to tiår senere, har vi tretten millioner hybrideiere rundt om i verden. Toyota Hybrid kombinerer sømløst flere energikilder: En effektiv bensinmotor og en elektrisk motor med generator og batteripakke.

Opplev fordelene med hybridteknologi

Toyotas hybridbiler er bra for miljøet, lommeboka og kjøreopplevelsen. Dette er med på å gjøre de som kjører hybrid til våre mest fornøyde kunder. Med lavt drivstofforbruk, små vedlikeholdskostnader og god annenhåndsverdi vil det å velge en hybrid fra Toyota lønne seg på flere måter.

  • 50 prosent elektrisk

    Hybrid er både tid og penger spart— Toyotas hybrider har to motorer – en elektrisk, og en forbrenningsmotor. Det sømløse samarbeidet mellom disse to gir deg ikke bare svært behagelige kjøreopplevelser, det gjør også bilholdet mer behagelig for lommeboken din. Her kan du lese hvorfor.  

  • Mindre vedlikehold

    Færre bekymringer med Hybrid — Med færre dyre slitedeler og Toyotas mest driftssikre teknologi byr hybridene på redusert bruk av tid og penger til vedlikehold. Bekymringene er det også deilig å slippe. Her kan du lese mer hybridenes vedlikehold. 

  • Lavt verditap

    Få mer tilbake for hybrid—Høy kvalitet og liten slitasje gjør at de populære hybridene fra Toyota har et lavt verditap over tid sammenliknet med andre typer biler. For hybrideierne betyr den gode annenhåndsverdien at man får mer tilbake ved et salg eller innbytte. Du kan lese mer om toyotas lave verditap her. 

  • Selvladende og økonomisk

    En hybrid ordner alt selv. Du slipper å tenke på når det er mest fornuftig å bruke elmotoren eller bensinmotoren, teknologien gjør den jobben for deg. Du trenger ikke å tenke på å lade den engang, selv det ordner den på egenhånd.

    Det lave drivstofforbruket gjør selvfølgelig en Toyota hybrid rimelig i drift, men det er ikke bare derfor. Hybridene har også den mest driftssikre teknologien Toyota lager, bilene har mindre feil og har ikke samme behovet for vedlikehold som følge av liten slitasje på bremser, starter, gir og andre systemer. Sammen med lave avgifter i forhold til tilsvarende bensin og dieselmotorer, gjør dette at Toyotas hybridbiler er de med lavest totale eiekostnader.

  • Stillegående

    Med en hybrid kjører du elektrisk i snitt halvparten av tiden, som igjen betyr kjøring uten en lyd halvparten av tiden. Når bensinmotoren hjelper elmotoren med framdriften så hører du selvsagt det, men den er ganske så stillegående den også.

  • Automatgir gir jevn akselerasjon

    Hybridens girkasse har vi kalt E-CVT, og den er helt trinnløs. For å forstå den bør du oppleve den. Vi liker å forestille oss at dersom en vanlig automatgirkasse er en trapp, og hvert av trinnene er et gir, så er E-CVT en heis. Så fort foten din treffer gasspedalen glir du sømløst av gårde uten opphold, og uten merkbare girskift. Girkassen ser til at motoren konstant holder riktig turtall, og dermed optimaliserer effekt og forbruk. Teknologien vår er kanskje komplisert, men for deg som kjører kunne det ikke vært enklere.

Fordeler

  • Over 13 millioner solgte hybrider i verden siden 1997.
  • Vi har over 20 års erfaring med hybrid.
  • Automatgir er standard på alle hybridbiler. Det gir deg en svært lettkjørt bil.
  • Du får høy komfort og helt stille kjøring når den elektriske motoren brukes og når bilen står stille.
  • Du trenger ingen ekstern lading.
  • Batteriet skal ikke byttes ut og er designet til å vare bilens levetid, med opptil ti års fabrikkgarantiprogram.
  • Batteriet er overdimensjonert og det bruker kun en liten del av sin kapasitet til enhver tid. Dette bidrar til den lange batterilevetiden.
  • Lave vedlikeholdskostnader over tid som følge av liten slitasje på bremser, girsystem, starter og andre systemer.
  • Lave avgifter i forhold til tilsvarende bensin/dieselmotorer. Hybrid har egne avgiftsfordeler i Norge.


Miljøet

Toyotas hybrider kombinerer sømløst en effektiv bensinmotor, en elektrisk motor, en generator og en batteripakke. Bensinmotoren kobler seg av ved stopp, i lave hastigheter og når bilen triller slik at opptil 50 prosent av kjøretiden foregår uten forbruk av bensin.