Jeg ønsker å...

HVA ER HYBRID?

Da vår første hybrid var på veien i 1997, var det mange som trodde teknologien tilhørte fremtiden, og at Prius var forut for sin tid. I dag, over to tiår senere, har vi 13 millioner hybrideiere rundt om i verden, og over 90 000 i Norge. I løpet av disse to tiårene har vi jobbet med å perfeksjonere våre innovative og selvladende hybridbiler. Vi har i dag et bredt tilbud av forskjellige hybrider til forskjellige bilbehov.
  • Hvordan virker Hybrid?

    Toyotas fullhybrider drives av to energikilder: en forbrenningsmotor og en elektrisk kilde (el-motor og generator), der vi får maksimalt ut av begges fordeler. Våre hybrider veksler umerkelig mellom ren elektrisk drift i lavere hastigheter og effektiv bensinkraft når hastigheten øker, dette gjør at ikke bare sparer Toyotas hybrider på drivstoffet, men de er også klasseledende på CO2-utslippp.

    Toyota har lenge vært ledende innen utvikling av batterier. Toyota implementerte fremdriftsbatteri i bilen, for førte gang, tilbake i 1997 (prius). Vi har derfor lang batterierfaringen og en svært avansert hybridteknologi. Mange bilprodusenter er i dag på 1.genrasjon av sin hybridteknologi, men for Toyota, som allerede har utviklet dette i over 20 år, lanserte i 2019 4.generasjon av sitt nyeste elektriske hybridsystem, THS II.

  • @Federico Beccari

  • Energifordeler

    Hybridenes energifordeler, inverter, velger automatisk hvor bilen henter energien fra. Når du starter bilen og kjører i lavere hastigheter, er det ofte bare den elektriske motoren som brukes. Når du har kommet opp i hastighet går den på både elektrisitet og bensin. Dette skjer samtidig som at generatoren lader opp batteriet ved hjelp av overskuddenergien til bensinmotoren og bilens bevegelsesenergi.

    Kombinasjonen av elektrisk motor og forbrenningsmotor gjør at de elektriske batteriene ikke trenger å være så store som mulig - tvert imot -bare så stort at det blir effektivt. Det gir oss tid og mulighet til å utvikle mer bærekraftig drivverk, uten å bruke for mye av jordens ressurser.

  • Batteriproduksjon

    Det kreves store ressursene for å lage et batteri som er stort nok til å gi en elbil lang rekkevidde, og fortsetter det i samme tempo og skala vil ikke ha nok ressurser. I tillegg er det dyrt. For å sette det i perspektiv krever det samme mengde ressurser å produsere 20 000 batterier til elbiler som 1,5 millioner hybrider. Altså 75 ganger flere biler. Hvorfor? For i en hybrid trenger ikke det elektriske batteriet være så stort som mulig. Bare så stort at det blir effektivt.

  • @Louis Maniquet

  • Intelligent motor

    Ved akselerasjon brukes begge motorene. Når du bremser, gjøres bevegelsesenergien om til elektrisk energi som lader batteriet. Når du står stille, for eksempel ved et rødt lys, er forbrenningsmotoren avslått, og bilen slipper ikke ut noen avgasser. Når du begynner å rulle igjen er det den elektriske motoren som drar i gang, og prosessen repeteres. Resultatet er en radikalt forbedret drivstofføkonomi, reduserte utslipp og en svært stillegående bil. Stillheten og roen burde oppleves.

En rask oppsummering om Hybrid

  • Toyotas hybrider kombinerer sømløst en effektiv bensinmotor, en elektrisk motor, en generator og en batteripakke.
  • Hybrid handler om å lagre energi for å øke effektiviteten til bensinmotoren.
  • Bilene kan kjøre på bensinmotor alene, elektrisk motor alene, eller med en kombinasjon av begge - bilen velger dette automatisk.
  • Batteriet blir ladet automatisk, ved bremsing og under kjøring.
  • Lagret batterienergi brukes ved akselerasjon og kjøring i bratte bakker, da bensinmotoren er på sitt minst effektive.
  • Bensinmotoren kobler seg av ved korte stopp i trafikken, som ved et lyskryss.
  • Bensinmotoren kobler seg også av i fart, slik at opptil 50 prosent av tiden foregår uten forbruk fra bensinmotoren.
  • Summen av alt dette blir spart drivstoff og lavere utslipp. Hybrid er ca. 30 prosent mer effektiv enn tilsvarende motor uten hybrid.