Jeg ønsker å...

Historien om en ombygd Hilux

Med Hilux til toppen av et tre...

Om du legger merke til denne sortlakkerte ombygde Hiluxen når du er ute og kjører, er det sikkert Jan Harald Scholz som er på vei for å felle noen trær, rydde en tomteteig eller frese stubber. Når du merker deg bilen, skyldes det sikkert at den skiller seg så klart fra det ordinære.

Hva er gjort med Hiluxen din, Jan Harald?

Arctic Trucks har bygd den om fra en standard Hilux med 2,8 liters motor og 204 HK til en Hilux AT37. Den har fått de største hjulene du får her i landet, 37’’. I tillegg er den hevet på fjærene, fått bredere skjermer og vinsj på 4,5 tonn. Lysutstyret er forsterket og nå er den også utstyrt med differensialsperrer både foran og bak. Pluss litt til for å få den som jeg vil ha den.

Jan Harald Scholz eier og driver JHS Trefelling as, et firma han startet i 2018. De kalles arborister, profesjonistene som er fri for høydeskrekk.

De har gjort det til et levebrød å klatre i tretoppene for å pleie trær, felle trær og løse tilhørende oppgaver. Et yrke som også skiller seg fra det ordinære. Det er jobber som krever erfaring, fagkompetanse og spesialutstyr og -maskiner som ikke er allemannseie.

  • Jan Harald og kollegene hans må være forberedt på oppdrag de mest utilgjengelige steder. Fremkommelighet er nødvendig for å få folk og redskap hele veien frem.

    Trefelling har Jan Harald drevet med i mange år. I tillegg driver firmaet med stubbefresing, kvisting, beskjæring, trepleie, hagearbeid, rydding og bortkjøring.

    Det geografiske området for virksomheten er første og fremst Asker, Bærum, Oslo og Buskerud. De får også oppdrag fra private og offentlige instanser andre steder på Østlandet. Da blir det fort noen mil på landeveien også.

  • Så kan det hende at du møter Jan Haralds Hilux AT37 en fredags ettermiddag. Da har den fått sykler på planet og taktelt på plattformen. Jan Harald har setter så kursen mot nok en utfordrende terrengsykkelkonkurranse – som er hans form for fritidsaktivitet.

    Tøffe løyper i terrenget passer en som har et yrke som er krevende fysisk og er i god form. Og for en som dessuten er glad i friluftsliv og natur, er det fint å kunne parkere bilen nesten hvor som helst. Å rigge til takteltet, være selvhjulpen og uavhengig av alt annet gir frihet.

Inntil Hiluxen igjen må sette kursen mot nye tretopper.

- Hilux er skuddsikker, sier jeg. Siden 1990 har jeg hatt 7 stykker. Jeg har forresten bestilt én til. Samme Hilux AT37. Men denne har hvit lakk!