Nye GR Yaris på Rudskogen – Kraftig oppgradering og heftig kjøreopplevelse
Nye GR Yaris – En oppgradering av rang
Toyota GR Yaris er allerede en favoritt blant bilentusiaster, kjent for sitt kompakte design og imponerende ytelse. Bilmagasinet Motor kåret den til årets beste bilkjøp i åpen klasse i 2023. Den nyeste versjonen bygger videre på Toyotas motorsportserfaring med et forbedret AWD-system som tilbyr flere brukerinnstillinger for tilpasning til ulike kjøreforhold. Oppgraderinger har økt motorens ytelse fra 260 til 280 hestekrefter, og dreiemomentet har gått opp fra 360 til 390 Nm. Dette gir GR Yaris ekstra kraft og gjør den til en enda sterkere utfordrer på banen, samtidig som den fortsatt er lettkjørt og presis.
– Den nye GR Yaris er forbedret på flere områder. Vi har brukt motorsporterfaring og har kombinert det med ny teknologi for å gi en enda bedre kjøreopplevelse. Resultatet er en bil som presterer like godt på vei som på bane, sier produktsjef i Toyota Norge Tom-Fredrik Rygh.
Ikke bare har motoren fått en boost, men GR Yaris har også fått et estetisk løft. Den nye fronten har et renere og mer aggressivt utseende, med aerodynamiske detaljer som hjelper til med nedpress. Bremselysene har blitt løftet, noe som ikke bare forbedrer utseendet, men også gir ekstra trygghet ved eventuell kollisjon bakfra. Dette gir GR Yaris et tøffere og mer robust uttrykk som virkelig tiltrekker oppmerksomhet.
Innvendig har Toyota lagt vekt på å oppgradere føreropplevelsen. Setene er nå senket med 2,5 cm fra forrige modell, noe som bidrar til en lavere og mer sportslig sittestilling. Cockpiten har fått en 12,3" digital skjerm som gir en mer moderne følelse og gjør det enklere å holde oversikt over bilens status under kjøring. Den nye 8-trinns automatgirkassen er lynrask og gir en sømløs overføring av kraft, noe som virkelig kom til sin rett på Rudskogen.
– Denne oppgraderingen gjør GR Yaris til en mer allsidig og responsiv bil, enten du befinner deg på en rallybane eller på vei til jobb, sier Rygh.
Opplevelsen på banen
Med to timer til rådighet på Rudskogen var det bare å gi jernet. GR Yaris føltes utrolig lettbeint og responsiv, spesielt med den nye 8-trinns automatgirkassen som gir kjappere girskift enn noen gang tidligere. Kombinasjonen av økt effekt og oppgradert chassis gir en utrolig presis kjøreopplevelse som gjør det mulig å kaste seg inn i svingene med full kontroll. Og med Rudskogens krevende layout, fikk vi virkelig utfordret bilens egenskaper.
Jonas Rogne eier den unike GR Yaris Rovanperä Edition, en bil som er skapt i samarbeid med rallyverdensmesteren Kalle Rovanperä. Denne utgaven har noen unike detaljer som gjør den ekstra spesiell, og det var en sjelden opplevelse å se den på norske veier. Den tok seg også godt ut på Rudskogen, hvor dens rallyarv virkelig kom til sin rett.
– Det er en unik opplevelse å få teste ut GR Yaris på lukket området uten trafikk, forteller Rogne begeistret og fortsetter:
– Når det er sagt, så fungerer bilen like godt til daglige gjøremål som den gjør på bane.
GR Yaris Rovanperä Edition
Overgikk forventningene
Toyota har med den nye GR Yaris levert en bil som virkelig hever standarden for kompakte sportsbiler. Med økt kraft, ny design og en mer moderne cockpit, er dette en bil som både ser bra ut og leverer på alle nivåer. Senkningen av setene bidrar til en enda mer engasjerende kjøreopplevelse som tiltrekker seg entusiaster med sans for både ytelse og stil.
–Bilen har fått ei solid oppdatering siden forrige generasjon der man merker stor forskjell på egenskapene, sier Rogne som også eide den forrige versjonen av GR Yaris.
GR Yaris har gjennomgått en imponerende transformasjon og overgikk forventningene til alle som var til stede på Rudskogen denne mandagen. Med sin rå kraft og avanserte teknologi vil bilen definitivt gjøre inntrykk, selv om den kommer i et svært begrenset antall. Dette gjør den til et ettertraktet objekt for entusiaster, som allerede ser frem til neste gang den vil være å se på banen.
Rudskogen Motorsenter – En kort historisk oversikt
Rudskogen Motorsenter, beliggende i Rakkestad kommune i Østfold, ble etablert som et motorsportsenter i 1990. Den opprinnelige banen, på 1910 meter, ble innviet av Formel 1-føreren Thierry Boutsen. Senteret ble opprinnelig eid av NMK Sarpsborg, trafikkskolene i Østfold, Rakkestad kommune og NAF, før blant annet Harald Huysman tok over eierskapet. På stedet ble det også anlagt en gokartbane der det tidligere lå en speedwaybane.
Etter en konkurranse mot andre anlegg ble Rudskogen i 2006 valgt som nasjonalt motorsportsenter av Kulturdepartementet, noe som resulterte i midler for utvikling. I 2012 sto en utvidet bane på 3254 meter klar, sammen med en ny gokartbane og enduroløype.
I august 2012 ble "nye" Rudskogen offisielt åpnet under Rudskogen Motorfestival. Her kjørte for første gang en offisiell Formel 1-bil på norsk asfalt, sammen med F-16 flyoppvisning og stuntshow fra kjente MC- og bil-stuntmenn. Senteret har siden vært et populært samlingspunkt for motorsport i Norge.