Jeg ønsker å...

GR Yaris på glatta

Pro-drifter Ole Morten Davanger har testet hvordan den oppfører seg på snø og is!

Da nye GR Yaris endelig var på plass hos Toyota-forhandler Jæger Automobil Bergen, fantes det ikke en bedre person til å få testet bilen litt ordentlig enn Ole Morten Davanger. På Eikås Motorsenter var banen dekket med snø og is. Det skulle vise seg å være perfekt føre for den tidligere norgesmesteren til å leke seg med en tresylindret, turboladet 1,6 liter med 261 hk og firehjulstrekk.

«Det er en bil som vekker følelser i deg. Den sparker hardt fra og sitter klistret både fremover og sideveis»

- Ole Morten Davanger

Se Ole Morten teste GR Yaris i videoen øverst i saken.

Selv om han er vant til å sitte bak rattet i spesialbygde driftingbiler, lar Ole Morten seg både glede og imponere av GR Yaris. Dommen fra Davanger er at GR Yaris er velbalansert og stabil, lett og ikke minst morsom å kjøre.

«Jeg vil si det er en 100 % komplett bil med tanke på utseende, respons og kjøreegenskaper. Man merker at de har brukt god tid på å utvikle denne, og man får bare lyst til å leke seg». Davanger trekker også frem muligheten til å endre på utvekslingsforholdet, samt de ulike kjøremodusene Track og Sport, som morsomme egenskaper i GR Yaris

Se hva norsk bilpresse skriver om GR Yaris, eller les mer om bilen her:

Født med bil på hjernen

Noen sies å være født med ski på beina, Ole Morten Davanger ble født med bil på hjernen. Etter å ha brukt barndomsårene på lekebiler og bilspill, og ungdomsårene på å mekke og bygge biler, var det nesten uunngåelig at Ole Morten ble bilmekaniker, drifting-sjåfør. Og Toyota-ambassadør. I dag er han ansatt ved Jæger Automobil i Bergen, der han jobber som Produktspesialist for næringssalg. I tillegg konkurrerer han i drifting med en ombygd GT86.

Det var i 2015 Ole Morten bestemte seg for at han skulle begynne å konkurrere i drifting. Han bygde seg en driftebil og vant alt han deltok på det året, inkludert Norgescupen. I 2016 tok han steget opp i Pro-klassen og sikret seg 3. plass sammenlagt i NM. I 2018 ble Davanger norgesmester, og kom i dialog med Håkon Eriksen i Toyota Norge om et samarbeid.

Svidd gummi og suksess

Våren 2019 begynte Ole Morten og teamet jobben med å bygge om en GT86 etter alle kunstens regler. Samtidig kjørte Ole Morten Gatebil Drift Serie med sin egen Skyline, og lå godt an helt til sistnevnte havarerte i det nest siste løpet.

Men det var ikke bare svidd gummi og brent motor det luktet av ¬da – Ole Morten og Toyota hadde også fått ferten av suksess, og bestemte seg for å satse fullt sammen fremover. Påsken 2020 var GT86-en klar til å avdukes i en vanvittig rå versjon, men det var det ett visst virus som satte en stopper for.

I 2021 er det foreløpig lite som har skjedd på drifting-fronten, men Davanger og teamet håper på å få vise hva som bor i dem, og i bilen, så fort som mulig. Første mulighet kan bli i Gatebil Drift Serie i slutten av mai i år, tett fulgt av sesongens høydepunkt og førsteprioritet med den norske runden i den europeiske serien, Driftmasters, i juni. På litt lengre sikt er målet å satse fullt på Driftmasters-serien fra 2022.

Vi ønsker Ole Morten og teamet hans masse lykke til!