Den nye hybriddrivlinjen har 130 hk og er standard i Style, GR SPORT- og Premiere Edition-versjonene. Takket være femte generasjon hybrid girkasse, har Toyotas drivlinje fått mer kraft og mer dreiemoment, noe som gir en enda bedre kjøreopplevelse. En ny girkasse, samt en større og kraftigere elektromotor har bidratt til dette, sammen med forbedringer i programvaren til strømstyringsenheten (PCU).
Disse endringene gir ikke bare bedre akselerasjon fra 0 til 100 km/t, men også bedre fleksibilitet som er viktig ved forbikjøringer. Bilen akselererer fra 0 til 100 km/t et halvt sekund raskere (9,2 s), og akselerasjonstiden fra 80 til 120 km/t er også kortere (7,5 s).
Etter modifikasjonene er Yaris fortsatt leder i segmentet når det gjelder CO2-utslipp med et resultat på 87-98 g/km*. Det gjennomsnittlige drivstofforbruket er også imponerende med 3,9-4,3 l/100 km* (WLTP blandet syklus). Et nytt system sikrer riktig ladestatus på batteriet, og ved kjøring i nedoverbakker eller i trafikkork brukes data fra navigasjonen for å tilpasse batteriladingen til ruten eller trafikkflyten, slik at den elektriske drivkraften utnyttes så effektivt som mulig. Samlet bidrar dette til lavere drivstofforbruk.
Nye Yaris har også fått bedre systemer for kjøre- og parkeringsassistanse,kalt Toyota T-Mate, inkludert den nyeste generasjonen av Toyota Safety Sense. Yaris har dessuten fått nye digitale instrumenter, og multimediesystemet betjenes nå med nye, større skjermer.