Jeg ønsker å...

Den nye «GR SPORT II» kommer på veiene i 2024

Den legendariske Toyota Hilux når nye høyder når det gjelder ytelse og kjørekomfort med Hilux GR SPORT II, som vil ankomme forhandlere i andre halvdel av 2024.

Toyotas banebrytende pick-up som har opparbeidet seg et rykte for holdbarhet og pålitelighet lanseringen i 1968. Bygget på sin Dakar Rally-vinnende arv, blir Hilux GR SPORT II et nytt høydepunkt.

– Hilux GR SPORT II passer svært godt til norske forhold. Bedre kjøreegenskaper, stabilitet, og et iøynefallende design, gjør at denne bilen tilbyr den beste kjøreopplevelsen Hilux har hatt noensinne. Det vil ikke være noen problemer med å komme seg helt opp til fjellhytta med denne, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.

Hilux GR SPORT II med dobbelkabin gir en kombinasjon av forbedret kontroll og stabilitet, med klassens beste tilhengervekt (3500 kg) og nyttelast (1000 kg). Det robuste designet gjør også at den skiller seg ut i mengden.

  • Dette er den andre GR SPORT-utgaven og den har en har en bredere hjulstilling enn den forrige. Modellen er utvidet med 140 mm i front og 155 mm bak, sammenlignet med en standard Toyota Hilux. Dette skaper en enda tryggere og mer behagelig kjøreopplevelse, selv ved ugunstige vær- eller veiforhold.

    De optimaliserte kjøreegenskapene sikrer en stabil kjøreopplevelse med redusert vibrasjonsstøy, i tillegg til at fjæringen og bremsene er spesielt forbedret. Bilen har en bredere hjulstilling som gjør at den ligger godt på veien. I tillegg til at den har høy bakkeklaring og krenger mindre i svingene enn tidligere.

    Hjertet i denne bilen er en kraftfull 2,8-liters motor, som først ble introdusert i Hilux-serien i 2020. Denne motoren gir en umiddelbar respons og kraft uansett kjøreforhold. Med en imponerende yteevne på 204 DIN hk/150 kW og et dreiemoment på 500 Nm, kompletteres motoren av en smidig seks-trinns automatisk girkasse.

Design inspirert av rally

Hilux GR SPORT II skiller seg ut i mengden med en rekke premium designdetaljer. Blant annet den svarte G-nettfrontgrillen med klassisk Toyota navnelogo, svart sidetrinn, speil og dørhåndtak. Den har også sølvfarget underbeskyttelse på fronten, svart bakre støtfanger og karakteristiske GR SPORT-logoer komplimenterer et stemningsfullt utseende.

Hilux GR SPORT IIs kraftfulle fremtoning fortsetter inn i kabinen, hvor bilens sports-DNA og racerbakgrunn er synliggjort. Den svarte interiørpaletten framhever eleganse, og er spisset med røde detaljer. De kontrasterende setebeltenevvitner om GR SPORT-seriens racing-historikk.

Girhendlene gir føreren muligheten for manuell giring, og sportspedaler i aluminium kompletterer føreropplevelsen. Den har sporty seter, trukket i svart semsket skinn med sølvdetaljer, gir både økt komfort og sørger for at man sitter stødig under sportslig kjøring.

  • Finessene fortsetter med eksklusive detaljer på dørpaneler og dashbord, som forsterker kvalitetsinntrykket av Hilux GR SPORT II. Instrumentpanelet prydes også av GR-logoer og -detaljer. Hilux GR SPORT kommer med Toyotas toppmoderne multimediasystem med en 8-tommers berøringsskjerm. En intuitiv meny vises på sjåførsiden av skjermen. Førere kan koble enhetene sine, enten via kabel eller trådløst med Apple CarPlay, og med kabel for Android Auto.

    Multimediasystemet tilbyr skybasert navigasjon, som tar hensyn til sanntids trafikkinformasjon for optimalt rutevalg. Det er også et offline navigasjonssystem for områder uten nettilgang. Eventuelle fremtidige systemoppdateringer blir levert direkte via bilens datamodul, slik at det ikke er nødvendig å besøke et verksted. Dette systemet kan også oppdatere programvaren til Toyotas sikkerhetssystemer.

Tekniske detaljer

I den nye sportsmodellen er klatringsvinkelen økt fra 29 grader til 30 grader. Med økt bakkeklaring blir terrengegenskapene til Hiluxen enda bedre. Dette er realisert ved å øke kjørehøyden med 20 mm, kombinert med en økning av sporvidden til 140 mm foran og 155 mm bak.

Hilux GR SPORT II har et forbedret design for bedre luftstrøm. Med en ny front og spesielle tåkelys flyter luften jevnere rundt bilen. En ekstra bøyle og deksler over hjulakslene bidrar også til mindre luftvirvel rundt hjulene.

De nye, lettere 17-tommers felgene kommer med all-terrain dekk for optimalt grep og stabilitet. Presis og effektiv bremsing sikres med forstørrede skivebremser; 17 tommer foran, opp fra tidligere 16 tommer, og nye 15-tommers skivebremser bak erstatter de tidligere trommelbremsene.

En enkeltrørsdemper erstatter den tidligere to-rørsløsningen, som gir forbedret dempeegenskaper og raskere respons under krevende forhold. Dette lar Hilux GR SPORT II håndtere kupert og ujevnt terreng med stor selvtillit og trygghet.

Salget av denne nye versjonen av Hilux GR SPORT er planlagt å starte i første halvdel av 2024, og biler vil bli tilgjengelige hos forhandlere i andre halvdel av samme år.