Jeg ønsker å...

Verdenskjent Formel 1-bane blir til spennende fritids- og aktivitetsarena

En av de mest kjente motorsportsbanene i verden blir til fritids- og aktivitetsarena

Med 60 års historikk og sin beliggenhet nær Japans hellige fjell, er Fuji International Speedway en av de best kjente motorsportsbanene i verden. Den er én av få klassifisert til «Grade 1-licence». Det innebærer at den er godkjent av FIA til Formel 1-løp. De to førerne som sist har vunnet F1 på Fuji er Fernando Alonso og Lewis Hamilton. 

Området er like stort som 50 fotballbaner og har siden 2000 vært eid av Toyota. Etter finanskrisen i 2008 har selskapet valgt å trekke anlegget fra F1-forpliktelsene. En rekke andre konkur­ranser og arrangementer går av stabelen på Fuji hvert eneste år. Nå er dessuten en omfattende videreutvikling og fornyelse av anlegget i full gang. Målet er å gjøre det til et attraktivt reisemål for motorsportsinteresserte – og også for alle som jobber innen motorsport.

  • Hotell med motorsportsmuseum

    I oktober 2022 står et helt nytt hotell klart til å ta imot sine første gjester. Hotellet har 120 rom, inkludert 21 suiter og 5 villaer. Her kan gjester oppleve en verden av mobilitet og motorsport. Fuji Speedway Hotel blir som det første i Japan en del av den eksklusive Hyatt-profilen, «Unbound Collection». I tillegg til alle normale hotellfasiliteter, som bar, restaurant og spa, får det sitt eget motorsportsmuseum. I de to nederste etasjene vises biler som har vært viktige i motorsportshistorien.

    Når alle er på plass, vil rundt 40 vinnerbiler være utstilt, blant dem Toyota 7 fra sent 1960-tallet. I tillegg vises banebrytende modeller fra flere andre produsenter. Ledelsen på hotellet regner med at gjester med ekte sportsbilinteresse kan glemme tid og sted. Det er fullt mulig å «kaste bort» en hel time i utstillingen. Etterpå tar de turen opp til resepsjonen og innsjekkingen i 3. etasje.

Fra Grand Prix-suiten og de øvrige rommene med veranda mot banen, møter man på racingdager gnallet fra topptrimmede motorer på høyt turtall. Et par ganger i året vil gjester også kunne følge 24-timers løp gjennom natten fra rommene sine. Fuji Speedway Hotel er et av få i verden der gjester kan booke seg en støyfull og kanskje også søvnløs natt for å følge et race gjennom døgnet. Men siden hotellet ligger på et stort, lukket område, er det vanligvis allikevel stille om nettene. På den måten er det fullt mulig å få dekket et normalt søvnbehov for både store og små.
  • Rookie Racing

    På området har Akio Toyoda etablert et spesielt verksted bemannet med ingeniører, teknikere og mekanikere som elsker biler, Rookie Racing. Her kan de bygge, modifisere og reparere løpsbiler, og anlegget er åpent, har publikumsgalleri og arrangerer omvisninger for interesserte, både barn og voksne. Målet er å kunne inspirere barn og unge ved å gi innblikk i bakteppet for den helheten og all den ekspertisen som skaper grunnlaget for motorsport.

    Her er flinke folk, raske biler, avansert verktøy, spesialhengere for transport og et stort og lyst verkstedområde – med hvite, rene, flekkfrie gulv. «Hvis vi ikke endrer måtene vi arbeider på og arbeidsmiljøet, er ikke motorsporten bærekraftig,» sies det her. Folkene i Rookie Racing jobber med biler av flere merker. Dette i tråd med Akio Toyodas tanke om at motorsport for tiden ikke primært handler om merker, men er best tjent med samarbeid.

  • Raske hjul og tunge vekter

    Verkstedet har sitt eget treningsrom med vekter for de som ønsker å bygge muskler og styrke. Vektrommet hører samme med rommet for vedlikeholdstrening, hvor mekanikerne kan øve på hjulskift og andre viktige, tidskritiske eller tunge ferdigheter. I Super GT må f.eks. én person alene gjennomføre hjulskiftene.

    Dette, i motsetning til F1, hvor et stort og veltrimmet lag gjør unna et service­stopp med tanking på 4-5 sekunder. En av de som jobber på Rookie Racing, med 8 års erfaring som mekaniker, brukte opprinnelig 10 sekunder på å skifte ett GT-hjul. Det tok ham 5 år med hard fysisk- og ferdighetstrening å komme under 5 sekunder! 

  • Mange tilbud og muligheter

    Fuji Speedway er en av de raskeste motorsportsbanene i verden, den er 4.563 meter lang og har et rettstrekk på 1.475 m. De siste årene har rundene i FIAs WEC (World Endurance Championship) vært de viktigste arrangementene. Et par ganger i året har anlegget hatt runder i drifting og dessuten en rekke løp for nasjonale klasser.

    På vanlige ukedager uten konkurranser er pitlane gjerne full av sportsbiler av alle slags typer og merker. Sportsbileiere får muligheten til å teste ut bilen sin i høye hastigheter på en lukket bane. Anlegget har også gokartbane som passer for barn, driftingbane og en egen, kort treningsbane. Du finner i tillegg et eget område for ferdighets- og presisjonskjøring slik som rygging, lukeparkering, slalåmkjøring osv.

    Fujibanen, får nå navnet Fuji Motorsports Forest. Alle med interesse for bilkjøring og motorsport kan her finne noe av interesse, la seg inspirere og møte likesinnede.