Jeg ønsker å...

Hva om elbilen går tom for strøm?

Hvilke alternativer finnes om man går tom for strøm

Mange har erfart å gå tom for bensin eller diesel, eller opplevd en situasjon hvor man trenger assistanse fordi bilen har flatt batteri. Men hva gjør du om elbilen skulle gå tom for strøm? Frykt ikke, her finnes flere gode løsninger om uhellet skulle være ute. 

 

Elbilens «reservetank» - batteribuffer

Elbiler, i likhet med biler med drivstofftank, har også en form for «reservetank». Det er en batteribuffer som kan gi energi nok til å kjøre flere ekstra kilometer, i heldigste fall til nærmeste ladestasjon. Rekkevidden på «bufferstrøm» varierer fra modell til modell.

  • Skilpaddemodus

    Mange elbiler gir føreren varsel om at batteriet bør lades fra det er ca. 25% kapasitet igjen.

    Da er det lurt å sette kursen til nærmeste hurtigladestasjon, slik at du er fremme før bilen går i skilpaddemodus. I så fall går bilen i maks 70 eller 80 km/t og enda langsommere etter hvert som kapasiteten nærmer seg 0%.

    Ifølge NAF har elbilene de har testet tilbakelagt opp til 50 km etter at instrumentene påstår at batteriet har nådd 0%. Type modell, kjørestil og temperatur er faktorer som kan påvirke dette. 

Nødlading på veien

Det er utviklet forskjellige nødladere for elbiler som er helt tomme for strøm. Dette er mobile ladeenheter som kan levere strøm nok til å kjøre fra 20 til 60 km. De kan i funksjon sammenliknes med reservekannene for diesel- og bensinbiler, men de veier gjerne mer, er store og tar mye plass, og de koster mye. Toyota har egne ladekort som kan benyttes i blant annet nødladere. Kontakt din forhandler for mer info om dette.

Kontakt din forhandler  (Opens in new window)>

  • Veihjelp for elbiler

    Hva gjør du hvis uhellet er ute og du ender opp med praktisk talt tomt fremdriftsbatteri – langt unna nærmeste ladestasjon?

    Finans Norge melder om noe over 250.000 tilfeller av veihjelpsassistanse i Norge i 2021, med en jevnt økende andel elbiler involvert. I slike tilfeller er det viktig å huske at alle nye biler fra Toyota leveres med 1 års gratis veihjelp i hele Europa, en tjeneste som fornyes ved en årlig service – Toyota Relax.

    Forøvrig inkluderer de fleste kaskoforsikringer for elbiler veihjelp fra SOS eller Viking. Da får du hjelp om bilen går tom for strøm, i noen tilfeller mot en egenandel. Ut over flatt batteri, kan også elbiler få behov for hjelp om eieren låser seg ute eller er uheldige og punkterer – på disse punktene er det ingen forskjell på elbiler og konvensjonelle.

  • TOYOTA RELAX - Få ett års garanti

    Toyota Relax - en serviceaktivert garanti.

    Tar du din Toyota inn til Originalservice på et Toyota-verksted får du automatisk ett år Toyota Relax Garanti, uten ekstra kostnad.
    Dette gjelder for alle modeller mellom 5 og 10 år, og alle motortyper, uavhengig om originalservice er fulgt tidligere, opptil 200.000 km. 

    En fungerende bil er viktig for de fleste familier, vi tror derfor det er betryggende å vite at om du eier en Toyota så har du mulighet til å få garanti på bilen helt til den fyller 10 år.

    Det betyr at når fabrikkgarantien har løpt ut, kan du utvide garantien med inntil 1 år/15 000 km etter hver utførte Toyota Originalservice (Toyota Relax garanti innvilges inntil 185.000 km og gjelder i 1 år/15.000 km).

    Med Toyota Relax garanti har du krav på reparasjon om det skulle oppstå mekaniske, elektriske og elektroniske defekter som stammer fra fabrikasjon- eller produksjonsfeil  - helt til bilen fyller 10 år.

    Toyota står for kvalitet, driftssikkerhet og pålitelighet og Toyota Relax er til for at våre kunder skal ha et forutsigbart og trygt eierskap når de velger å kjøpe en Toyota. Uansett om du kjøper ny eller brukt. 

Tom for strøm på 12V batteriet

SOS og Viking sier likevel at når elbiler får problemer med strømmen, gjelder det ofte det lille 12V batteriet som leverer strøm til lykter og lamper, lydanlegg, styringssystemer og annen elektronikk.

Kontrollsystemene og resten av elektronikken i en elbil vekkes fra dvale av strøm fra 12V-batteriet. 12V-strøm trengs for å aktivere styringssystemene rundt fremdriftsbatteriet. Selv om det store fremdriftsbatteriet er fulladet, skjer ingenting om 12V batteriet er gått tomt.

12V-batteriet på elbiler lades fra hovedbatteriet under kjøring. Det er derfor folk med mye småkjøring som kan oppleve at 12V-batteriet lades ut. En langtur av og til er altså sunt også for elbilenes 12V-batteri.

 

 

Unngå sleping eller tauing av elbilen

Det finnes servicebiler som har nødlader om bord. Da kan strømtomme elbiler lades opp nok til å kjøre til nærmeste hurtigladestasjon. En elbil som går tom for strøm til fremdrift kan måtte bli transportert til nærmeste ladestasjon. Vær klar over at elbiler flest ikke kan slepes eller taues. Tauing eller sleping kan gi uopprettelige skader på elbilens drivlinje og batteri. Dersom bilen skal flyttes, kan den fraktes på planet til en slepebil.