Jeg ønsker å...

Er dette verdens beste Toyota 2000GT som ikke er restaurert?

Samlere av klassiske japanske biler er fullstendig klar over at eksemplarer av den ikoniske Toyota 2000GT sjelden kommer for salg. Hver gang en slik bil dukker opp på markedet, sprer nyheten seg raskt i samlermiljøet over hele verden. Det er derfor nesten utenkelig at en enestående, urestaurert Toyota 2000GT dukker opp for salg bare et steinkast fra hovedkontoret til Toyota i Storbritannia.
Historien til denne spesielle bilen fra 1967 – én av bare tre 2000GT som for tiden er registrert i øyriket – blir ekstra interessant når du blir kjent med alt som ligger bak. 

Toyota 2000GT: fra Asia til Afrika til Europa

Bilen har chassisnummer MF10-10129 som betyr at den ble produsert umiddelbart før en 2000GT som ble lakkert i gull metallic, og som Toyota viste frem på Tokyo Motor Show i 1967. Etter at utstillingen var over, ble den gitt som gave til den britiske supermodellen Twiggy.

Den hvitlakkerte bilen ble logget ut fra fabrikken 15. november 1967, og kort tid etter ble den eksportert fra Japan til Mosambik sammen med bil nummer 10128. På den tiden var Mosambik en portugisisk koloni, men i likhet med sine afrikanske naboland, hadde Mosambik venstrekjøring, og derfor var begge disse bilene bygd med høyreratt.  

  • Vi antar at den første eieren av bilen med chassisnummer 10129 var en Toyotaforhandler i Mosambik. Men skjebnen ville ikke at bilen skulle forbli så lenge i Afrika. Da Mosambik ble uavhengig i 1975, førte politisk ustabilitet til masseutvandring av portugisiske borgere. Det er sannsynligvis derfor bilens eksportdokumenter neste gang dukker opp i havnebyen Aveiro i Portugal i desember 1975

    I over 25 år var bilen så eid av en privat samler i Porto i Portugal. Hele denne tiden ble bilen holdt i stabil, varm temperatur. Den ble bare brukt ved spesielle anledninger, slik at kilometer­telleren etter alle disse årene ikke viste mer enn 42.000 kilometer. 

    Så, på besynderlig vis for en klassisk bil med en så høy status, kom Toyotaen plutselig for salg på en kjent nettauksjon i 2007. 49 personer la inn bud, men av en eller annen grunn ble det ikke noe salg denne gangen.

  • Ett år senere ble bilen overraskende vist på standen til en klubb for japanske biler på Autoclássico, Portugals show for klassiske biler, og deretter fikk den sin neste eier. Vi tror at denne eieren prøvde å selge bilen igjen på en nettauksjon i første halvdel av 2011 – uten å lykkes.  

    Senere på året ble bilen solgt til det britiske firmaet JD Classics som spesialiserer seg på klassiske modeller. De sørget for å gi bilen en omhyggelig renovering (se under). Vi rapporterte om dette arbeidet i desember 2012, og det er takket være at denne Toyotaen befant seg i et tørt, moderat klima det meste av sitt livsløp at det ikke var nødvendig å gjennomføre en full restaurering. Den bemerkelsesverdige tilstanden betyr at nummer 10129 er uvanlig, siden den aldri er skilt fra sitt chassis med x-ramme. 

Den nåværende eieren av nummer 10129 kjøpte den direkte fra JD Classics og har pleid den omhyggelig i mer enn 10 år. Han ble bedt om å kjøpe bilen etter å ha sett en nyoppsetting av James Bond-filmen You Only Live Twice, der en spesiell, toppløs versjon av 2000GT er med.

Nylig, og i anerkjennelse av bilens fenomenale tilstand, ble den urestaurerte Toyota 2000GT dobbeltvinner i den prestisjefylte utstillingen av kostbare biler, London Condours, og sikret seg vinnertrofeet både i kategorien japanske biler og som Best in Show. Bilen er også presentert i hovedartikkelen i september 2023-utgaven av magasinet Octane der journalisten Robert Coucher fikk muligheten til å teste bilen på vei slik at kilometertelleren rullet til litt over 43.000 kilometer. 

Hvor selges den?

  • Det er som utstillingsvinner at denne Toyota 2000GT nummer 10129 nå har fått hedersplassen midt i utstillingen hos Autofficina, en spesialist på italienske biler, basert i Epsom – på dørterskelen til Toyotas britiske hovedkontor i Burgh Heath i Surrey.

    Autofficina har vedlikeholdt Toyotaen de siste årene og har nå fått oppdraget med å selge den i kommisjon på vegne av eieren. Vi har hatt denne bilen i fokus lenge og kan bekrefte at det er en av de beste vi noen gang har sett. Den leveres med papirer som dokumenterer bilens historie, med originale eier-, service- og repara­sjons­manualer, som alle er i utmerket stand.

  • Lakken og kromdelene er fri for patina og karosseriet er i suveren stand, mens sidedørene og bagasjeromsdøren fremdeles lukker seg med den spesielle, metal­liske lyden av finstilte fabrikktoleranser. Chassiset med X-ramme er solid som en bærebjelke og selv skjulte detaljer som hovedlyktenes heisemekanisme er så upåvirket av alderen at du tror den nylig er hentet fra Toyota Gazoo Racings GR-program for nye deler til klassiske Toyota-modeller.

    Den klassiske Toyota 2000GT var Japans første milliondollar-bil og vi kan fortelle at dette eksepsjonelle eksemplaret, ikke vil koste særlig mye mindre. Men om du er ute etter den fineste, 56-år gamle, urestaurerte Toyota 2000GT I Storbritannia, kan denne bilen være en suveren pengeplassering.