eCall redder liv
Eier du en nyere bil, har du sikkert lagt merke til den røde knappen merket «SOS» i takkonsollen. Dette er nødhjelpsfunksjonen eCall (Emergency Call), et pan-europeisk samarbeid som ble innført i 2018 på alle nye biler for å varsle ulykker og redde liv.
Alarmen utløses ved å trykke på denne knappen, eller automatisk hvis kollisjonsputene trigges. Da blir det mulig å spore bilens posisjon, og en to-veis samtale med alarmsentralen opprettes for beskrivelse av ulykken. I Norge går utløst alarm til alarmsentralen 110 eller Viking.
Men det er en ulempe ved funksjonen. Statistikk fra DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) viser et stort og raskt økende antall feilvarslinger, også omtalt som misbruk. Når slikt leder til utrykning med involverte redningsetater, kan det gå på bekostning av hjelp til reelle situasjoner, hvor det kan stå om liv.
Utvikling i antall eCall-feilvarslinger
Spør derfor deg selv før du trykker på den røde knappen: Er jeg i en situasjon hvor jeg ville ringt 110? Hvis du har punktert, endt opp med et flatt batteri eller står stille med tom tank, er svaret nei.
DSB forklarer at feilvarslingene kommer fra alle merker, men ser at de som utpeker seg med flest anrop, er de samme som topper salgslistene. De utfordrer nå bilimportørene for å bidra med å styre den uheldige utviklingen. Toyota har allerede tatt grep:
- Vi har foreslått et tiltak som vi håper blir rutine blant bilforhandlere. Hvis de kan inkludere informasjon om eCall-nødfunksjonen når de leverer ut nye biler, vil det dempe problemet, sier Dag Erik Lauritzen som er seniorrådgiver hos DSB.
- Toyota har allerede innført dette. Etter opplæring vil deres kunder vite at den knappen kun skal brukes ved situasjoner av livstruende art. Enten man selv er involvert eller andre ikke kan eller har fått varslet selv, avslutter Lauritzen.