Jeg ønsker å...

Vi har testet bZ4X AWD

Mange, inkludert oss selv, har fundert på hvordan bZ4X AWD takler kulda i de norske vinterforholdene. Vi ville ha svaret, og sendte både bZ4X 2wd- og awd-utgaven på tur. Samme tur som den anerkjente NAF-testen – fra Oslo og opp i Gudbrandsdalen.

NAF-testen, El Prix, anses som verdens største elbiltest og gjennomføres to ganger hvert år. En gang på sommertid, og en gang på vintertid - for å kartlegge elbilers reelle rekkevidde ved vanlig bruk, og hvordan de faktisk presterer under norske forhold.

Til El Prix stilte vi med tohjulstrekker-utgaven av vår helelektriske bZ4X og resultatene kan du lese mer om her.

Vi ville teste selv

I februar gjennomførte vi vår egen tur med de samme premissene – samme rute, samme logging og samme innstillinger i bilen (eco-modus). Da la vi ut på tur med begge variantene – tohjulstrekkeren og firehjulstrekkeren, med formålet å finne ut hvor langt firehjulstrekkeren kunne nå. Under turen logget vi forbruket, gjenværende kilometer og temperatur ute og inne – hver 5. mil. Resultatet kan du se lengre nede i artikkelen.

Slik ser ruta ut

Testen begynner - endre overskrift

Turen startet med to fulladede biler i Oslo sentrum kl. 9 – en tirsdag preget av mye trafikk i byen – som innebærer mye stopp og stans for kollektivtrafikk, pendlere og barnehager.

Etter noen gode 10 mil bak rattet ankom vi første stopp, Cirkle K Gjøvik. Hvor vi handlet inn lunsj og kaffe, før turen gikk videre til neste stopp.

Veiene var stort sett bare, med et ørlite hint av snødekke langs enkelte strekninger. Temperaturen lå på minussiden, og oppholdsvær.

Da vi ankom Cirkle K Vinstra blinket triptelleren i dashbordet null, så her kontaktet vi bergingsbilen for å orientere dem om situasjonen. I det vi først var på en bensinstasjon kjøpte vi med oss et par boller – du vet jo aldri hvor lenge du blir stående når du går tom for strøm.

AWD-en stoppet helt opp med en tripteller som viste 307,5 km. Kun 6,5 km avvik fra det bilen oppga ved start.

Etter at firehjulstrekkeren var fullstendig tomkjørt fortsatte vi å kjøre tohjulstrekkeren frem og tilbake på en strekning like ved. En strekning med snøbrøytet vei, og en del oppover- og nedoverbakker.

Til vår egen store overraskelse holdt tohjulstrekkeren ut et godt stykke lenger enn forventet. Godt over forventning faktisk. Forhjulstrekkeren rullet sin siste meter med triptelleren på 356,6 km – 32,6 km forbi det bilen oppga ved start.
toyota bz4x

Resultatene

Start: 314 km Start: 21°C
Kilometer Gj. Snitt forbruk Gjenværende km Temp. ute Temp. kupé
50 22,9 235 -5°C 20°C
100 26,1 173 1°C 20°C
150 22,2 123 -5°C 20°C
200 21,8 73 -4°C 19,5°C
250 21,9 14 -6°C 19,5°C
300 21,9 0 -6°C 19,5°C
Full stopp: 307,5 km
Start: 324 km Start: 21°C
Kilometer Gj. Snitt forbruk Gjenværende km Temp. ute Temp. kupé
50 20,9 248 -5°C 21°C
100 22,7 199 1°C 20°C
150 19,5 154 -5°C 20°C
200 19 107 -4°C 19,5°C
250 18,9 55 -6°C 20°C
300 18,9 1 -6°C 20°C
Full stopp: 356,6 km
Her kan du sammenligne målingene mellom bZ4X AWD og 2WD. Klikk på 2WD-knappen for å bytte.

Resultatene og hva de betyr

Blabla 279 moh. Blabla

Lommen vi stopte på ved utlada batteri lå 279 moh. Tot gj frbrk 22,8 awd og 19,98 2wd.

Firehjulstrekkeren stoppet etter 307,5 tilbakelagte kilometer i kaldt, norskt vinterføre. Ikke helt det resultatet vi håpte på, men et resultat som burde være mer enn godt nok for de fleste. Til sammenligning er det rett i underkant av 300 km kjørelengde fra Oslo til Lillesand eller Trondheim til Ålesund. 

Så er det viktig å huska på at ved vanlig bruk, spiller en økonomisk kjørestil en vesentlig rolle på hvordan bilen faktisk vil prestere. Vi har laget en oversikt over hvordan du kan maksimere rekkevidden med din bZ4X.

Det vi sitter igjen med etter testen

  • bZ4X er over gjennomsnittlig effektiv på forbruk
  • Rekkevidde på nivå med konkurrentene
  • Leverer mye rekkevidde for pengene
Ønsker du å bli bedre kjent med bZ4X? Bli bedre kjent med bilen her: