- Tre nye batteriteknologier med flytende elektrolytt for å levere høyere effekt, lengre rekkevidde, raskere lading og lavere kostnad
- Gjennombrudd for faststoffbatterier endrer fokus fra utvikling til masseproduksjon
- Teknologi for reduksjon av batterihøyde er nøkkelen til forbedringer av rekkevidden
Takero Kato, president for Toyotas BEV-Factory, indikerte at neste generasjons elbiler først kommer på markedet i 2026, og at 1.7 milloner av de 3.5 millioner elbilene som Toyota forventer å selge innen 2030 vil være disse neste generasjons modellene. Han fremhevet også at en rekke ulike batteriteknologier vil være nøkkelen til at elbiler kan appellere til et bredere spekter av kunder og dekke deres behov.
– Vi kommer til å trenge ulike alternativer for batterier, på samme måte som vi har ulike varianter av motorer. Det er viktig å tilby batteriløsninger som er kompatible med en rekke modeller og kundenes behov, sier Takero Kato.
Toyota har gitt informasjon om fire neste generasjons batterier, inkludert store fremskritt med både flytende og faste elektrolytter, og ga en forhåndsvisning av ytterligere steg med faststoffbatteri-teknologi.