- Toyota Motor Manufacturing (UK) Ltd og samarbeidspartnere får støtte fra den britiske regjeringen gjennom en såkalt APC-ordning (Advanced Propulsion Centre) til utvikling av en nullutslippsbil.
- Prosjektet tar sikte på å utvikle en prototype av Toyota Hilux drevet med brenselceller for hydrogen.
- Toyotas 2. generasjon brenselcelleteknologi vil bli brukt for å lage prototypen.
Nå starter utviklingen av Toyota Hilux med brenselceller
Toyota avduker hydrogen-elektrisk Hilux
-
Konsortiet som står bak konseptet, ledes av Toyota Motor Manufacturing (UK) Ltd. (TMUK) og får finansiert utviklingen av en Hilux drevet av brenselceller. I samarbeid med velkvalifiserte partnere innen teknisk utvikling som er basert i Storbritannia, Ricardo, ETL, D2H og Thatcham Research, er målet for prosjektet å tilpasse Toyotas komponenter for brenselcelleteknologi av 2. generasjon (som er brukt i den nyeste Toyota Mirai) til å transformere en Hilux til en elektrisk bil med brenselceller. Mens TMUK leder prosjektet, vil folk fra F&U-avdelingen i Toyota Motor Europe (TME) gi teknisk støtte slik at gruppene i Storbritannia kan bygge sin egen ekspertise og kunne utvikle neste generasjon hydrogenbaserte drivverk selvstendig.
-
-
-
“Storbritannia er et av nøkkelmarkedene for pick-uper og er et viktig marked for Toyota. Denne finansieringen gir en enorm mulighet til å utvikle en nullutslippsløsning for et kritisk markedssegment.
Vi ønsker å takke den britiske regjeringen for finansieringen som setter konsortiet i stand til å starte utviklingen av et brenselcellebasert drivverk for Toyota Hilux og bidra til vår ambisjon om karbonnøytralitet.”Matt Harrison, president og CEO i Toyota Motor Europe.
Om konsortiet:
Ricardo – en global konsulentvirksomhet innen engineering og miljø som spesialiserer seg innen transport, energi og knappe ressurser. De bidrar til teknisk integrasjon av brenselcellekomponentene i Hilux-chassiset.
ETL – (European Thermodynamics) har forpliktet seg til å levere integrerte termiske styringssystemer gjennom avansert design og innovasjon.
D2H - D2H-gruppen leverer engineeringtjenester på høyt nivå innen simulering, modellering, aerodynamikk, termodynamikk og design for motorsport og andre høyytelsesbransjer.
Thatcham Research – ble etablert av bilforsikiringsbransjen i 1969 med mål om å beholde eller redusere kostnadene i forbindelse med motorforsikringskrav samtidig som sikkerhetsstandardene ble opprettholdt. De bidrar innen kollisjonssikkerhet og forsikringsvurderinger.
Toyota ser hydrogen som en nøkkelfaktor mot karbonnøytralitet i kombinasjon med brenselceller for mobilitet og også på andre felt enn transport. Som foregangsaktør innen hydrogen, er Toyotas brenselcelleteknologi allerede integrert i personbiler, busser, lastebiler, tog og skip i tillegg til stasjonære applikasjoner hos en rekke virksomhetskunder og andre utstyrsprodusenter. For å imøtekomme den økende etterspørselen i regionen, startet TME produksjon av 2. generasjon av sine kompakte brenselcellemoduler i Europa i januar 2022.