NY HÅRNÅL+FUNKSJON
Ambisjonen om å gjøre GR Supra morsom å kjøre i de mest krevende forhold, har inspirert til introduksjonen av en ny Hårnål+funksjon. Denne er spesielt tilpasset for å gi større frihet og belønning, spesifikt ved kjøring i skarpe svinger i stigninger (mer enn 5%) på veier som har faste dekker med høy friksjon, slik som man typisk finner på europeiske fjellveier.
Mer “fritt” hjulspinn kan gjøre slike kjøreturer enda morsommere, og Toyota har optimalisert motorens momentkontroll for å gi mulighet til større forskjell på graden av hjulspinn mellom dekkene på høyre og venstre side.
ANTI-SKRENSPROGRAM
En råsterk bil med dekk som har høy friksjon, kan være følsom for såkalt “snap-off” overstyring, noe som er vanskelig å kontrollere med bilens stabilitetskontroll (VSC) alene. For å motvirke dette fenomenet, er et antiskrensprogram (ARP) utviklet både for den manuelle og automatiske versjonen av GR Supra. Programmet aktiveres på et tidligere tidspunkt sammen med VSC for å dekke ethvert plutselig tap av veigrep når bilens innstilling for høyresponsiv fjæring er i bruk.
I tillegg er Trackmodus trimmet for enkelt å tillate drifting med fri gasskontroll. Bilen forblir rask og smidig, men den har mindre risiko for spinning takket være den spesifikke motor- og momentkontrollen.
Den nye GR Supra lightweight
Toyota har utnyttet anledningen til å hente ut mest mulig av den vektbesparelsen som er oppnådd med den nye, manuelle girkassen og har lagt til en egen Lightweight-modell til GR Supra-utvalget.
GR Supra Lightweight med manuell girkasse og 3,0 liters motor drar fordel av vektbesparende tiltak som i sum utgjør 38,3 kg, sammenliknet med kjøreklar vekt for dagens modell med automatgir.
Den nye, manuelle girkassen og de nye 19’’ aluminiumfelgene reduserer vekten med 21,8 kg. GR Supra Lightweight får kuttet ytterligere 16,5 kg ved å erstatte lydanlegget, fjerne skinntrekkene i setene samt den elektriske styringen av seter og korsryggstøtte. Vektreduksjonene forbedrer bilens smidighet og kjøreegenskaper.