Jeg ønsker å...

Posten skal levere post over hele landet med elektriske varebiler fra Toyota

Hver dag leveres flere hundretusener av pakker og brev til postkasser og pakkebokser over hele landet. Nå skal Toyota levere til en av landets største varebilflåter.

Posten Norge har en av landets største varebilflåter, med hele 2700 varebiler i ulike klasser og segmenter. Å drifte en så stor flåte krever at bilene hele tiden ligger frempå med både teknologi og komfort, noe som betyr at 500–700 biler byttes ut årlig.

I år var det Toyota som kom seirende ut i det minste segmentet, og 115 splitter nye elektriske varebiler ruller nå ut på veien for å frakte post til hele landet. Herav 88 av den minste elektriske varebilen Proace City Electric og 27 av storebroren Proace Electric. Administrerende direktør Piotr Pawlak i Toyota er fornøyd med å vinne anbudskonkurransen.

– Våre elektriske varebiler leverer på høy kvalitet, komfort og ny teknologi. Likevel, like viktig er det at vi kan tilby førsteklasses service. Om nyttekjøretøyene står stille, blir det raskt problemer med logistikken. Derfor har vi 91 verksteder og servicesteder over hele landet som står klare med det vi kaller Toyota Express Service – service på én time. Du velger tid og verksted som passer deg, møter opp til avtalen, og én time senere er du tilbake på veien igjen, forklarer Pawlak.

Fra venstre: Christian Mæhlen, seniorrådgiver i Posten Bring, Øyvind Tharaldsen, næringsansvarlig i Toyota Oslo, Christian Riisnes, næringsspesialist i Toyota Norge, Frode Skallerud, fagsjef for konserninnkjøp i Posten Bring

Strenge krav for Postens biler

Frode Skallerud, fagsjef for konserninnkjøp i Posten Norge, forteller om de strenge kravene som settes i anbudskonkurransen:

– Når vi kjøper inn nye biler og inviterer til konkurranse, er det mange faktorer som er avgjørende. Bilene vi vurderer må holde høy kvalitet, oppnå spesifikasjonene vi har satt, ha lang elektrisk rekkevidde og høy nyttelast.

Batteriet i varebilene er plassert under gulvet, som gir begge modellene et lavt tyngdepunkt og en god, stabil og trygg kjøreopplevelse, selv med tung last. Kupéen er romslig, stille og holder høy komfort – som gjør varebilene til et fint sted å tilbringe arbeidsdagen. I tillegg gjør ryggekameraet og de avanserte sikkerhetsfunksjonene det enkelt å manøvrere opp og ned trange gater og oppkjørsler.

– De ansatte i Posten er allerede godt vant med søskenmodellene til Proace Electric og Proace City Electric, så overgangen går smidig for seg. Skulle det derimot oppstå spørsmål, er gjengen hos Toyota kun en telefon unna.

Tidlig ute med elektrisk

Posten var tidlig ute med elektriske kjøretøy. Dette har vært en gunstig investering helt fra start, særlig i storbyene.

– I tillegg liker vi å være først ute med å teste nye ting. Den dag i dag har vi en portefølje hvor over halvparten av bilene er elektriske, og denne avtalen bidrar veldig med å øke den andelen, sier Skallerud.

Næringsansvarlig Øyvind Tharaldsen hos Toyota Oslo forteller at du sparer penger på bompenger, reduserte parkeringsavgifter, lavere driftskostnader og billigere “drivstoff”. I tillegg lader bilene om natten, så man sparer mye tid på å ikke “fylle” i arbeidstiden.

– Servicekostnadene på elbiler er også lavere, da elbiler trenger mindre vedlikehold enn bensinbiler. Eksempelvis trenger man ikke å skifte olje, sier Thraldsen.

Tharaldsen trekker også frem at Posten-sjåførene får et mer behagelig arbeidsplass når kjøretøyet er elektrisk

– Komforten i de elektriske varebilene fra Toyota er noe brukerne vil legge merke til. Uten motorstøy er det rolig i kupéen og på vinteren blir det varmt med en gang du starter opp. I fossilbiler sitter du kanskje og fryser i noen lange minutter før du føler varmen, avslutter Tharaldsen.

  • Partnerskap med lang historikk 

    Posten har ved flere anledninger kjøpt inn biler fra Toyota. Den første bilen, en robust Hilux med firehjulstrekk, ble levert allerede på slutten av 80-tallet. Frode Skallerud fra Posten forteller at samarbeidet er noe helt eget.

    – De har en helt unik tilnærming sammenlignet med andre aktører. De blir med ut i feltet, holder god dialog med alle parter. Og når vi har møter er det korte møter, raske avklaringer og utfordringer har blitt løst på et blunk.