Jeg ønsker å...

Toyota Motor Europe med mål om full karbonnøytralitet innen 2040

Toyota Motor Europe kunngjorde under det årlige Kenshiki-arrangementet sitt engasjement til å oppnå full karbonnøytralitet i Europa innen 2040.
    • Toyota Motor Europe med klart mål om full karbonnøytralitet innen 2040.
    • Nye batterier i både helelektrisk og plug-in hybrid er videreutviklet til Toyota og Lexus modeller.
    • Toyota starter batteriproduksjon i Europa i forbindelse med nye C-HR plug-in hybridbil.

På Toyota Motor Europes (TME) årlige Kenshiki-arrangement, delte et team av selskapets globale og europeiske ledere siste utvikling som bekreftet en ny visjon og teknologistrategi. Samtidig avslørte de Toyotas nyeste produkter og tjenester. Kenshiki betyr innsikt på japansk, og årets arrangement ble holdt for et publikum fra over 250 medier.

Full karbonnøytralitet innen 2040

Toyota Motor Europe kunngjorde sitt engasjement til å oppnå full karbonnøytralitet i Europa innen senest 2040.

Med utgangspunkt om å oppnå 100% CO2-reduksjon i alle nye kjøretøy i EU, Storbritannia og EFTA innen 2035, ble TMEs retning oppsummert av Matt Harrison, president og administrerende direktør i Toyota Motor Europe:

"I store trekk er det to fokusområder: det første er karbon nøytralitet og hvordan vi planlegger å oppnå det på områder av virksomheten vår, og det andre, når vi går over fra et produksjons- og salgsselskap til en leverandør av mobilitetstjenester, er fremtidens mobilitet." Matt Harrison, president og administrerende direktør i Toyota Motor Europe

Konseptbilen Corolla Cross Hydrogen fremhever Toyotas fokus på nullutslipp

    • Prototype med hydrogenforbrenning illustrerer en alternativ vei til nullutslipp.
    • Prioritert utvikling gjennom motorsportsaktiviteter har ført til stor fremgang.
    • Vintertesting begynner snart i Nord-Japan.

I en verden hvor kundebehov og markedsmiljøer er i stadig endring, er Toyota innstilt på å støtte kunder med å utvikle og tilby flere teknologier med nullutslipp.

Denne multiteknologiske utviklingen – som inkluderer batteri -og brenselcelleelektrisk, plug-in hybrid og hybrid – gir Toyotas kunder muligheten til å redusere sitt karbonutslipp i fremtiden, uavhengig deres omgivelser og daglige behov.

Toyota er også overbevist om at det er for tidlig å fokusere på én enkelt nullutslippsløsning og utvikler derfor samtidig hydrogenbrenselcelle- og hydrogenforbrenningsteknologi sammen med batterielektrisk teknologi.

  • Hydrogenforbrenningsutvikling gjennom motorsport

    I 2022 har Toyota deltatt i alle Super Taikyu utholdenhetsløp i Japan med hydrogenbilen GR Corolla H2. I løpet av denne tiden har Toyota-president Akio Toyoda, under sitt mesterførerpseudonym 'Morizo', tatt rattet i hvert løp for å evaluere og bidra til utvikling.

    Denne regelmessige og intense motorsportaktiviteten har bidratt til å øke utviklingsaktivitet og teknisk fremgang. Blant annet har Toyota i løpet av en Super Taikyu-sesong vært i stand til å øke forbrenningskraften på hydrogen med 24% og dreiemomentet med 33%, og oppnådd gjennombrudd av dynamisk ytelse på nivå med en konvensjonell bensinmotor.

    Videre er rekkevidden utvidet med ca. 30% og påfyllingstiden redusert fra ca. 5 min. til 1,5 min. I tillegg til bruk av hydrogen, jobber Toyota sammen med mange interessenter innen grønn hydrogen -og transportproduksjon, og skaper et bredt spekter av samarbeid utenfor bransjens grenser for å bidra til å realisere et karbonnøytralt miljø og samfunn.

Hydrogen forbrenning Corolla Cross H2 Concept

Denne teknologiske fremgangen ga Toyotas ingeniører selvtillit til å lage en prototype – Corolla Cross H2 Concept.

Ved å utstyre den 1,6l 3-sylindrede turbomotoren fra GR Corolla med høytrykks-hydrogenmotor med direkteinnsprøyting, samt kunnskapen om hydrogen fra Mirai, var Toyota i stand til å lage en Corolla Cross H2 hydrogenprototype som kan transportere 5 passasjerer med bagasje. Evalueringer utføres for tiden med en pågående digital utvikling, og kjøretøyet skal snart bli vintertestet i Nord-Japan.

De viktigste fordelene ved hydrogenforbrenning er muligheten til å utnytte dagens forbrenningsteknologi med raskere påfyllingstider, tydelig reduksjonen i forbruk og begrense forsyningselementer som litium og nikkel. Ved å tilpasse og utvikle teknologien ytterligere, kan hydrogenforbrenning føre til raskere karbonreduksjon.

I dag er Toyota rundt 40% på vei mot kommersialisering av konsepter som Corolla Cross H2. Det er ennå ikke mulig å si helt når teknologien er moden for kommersialisering, men det er uten tvil en klar mulighet innen motorsport.

Nå starter utviklingen av Toyota Hilux med brenselceller

  • Drevet av utviklingen i markedet og Toyotas helhetlige tilnærming til mobilitet innenfor alle sektorer, har selskapet identifisert en ny mulighet til å tilby et nullutslippsprodukt i varebilmarkedet.