Jeg ønsker å...

Toyota - Norges mest populære bilmerke i første halvår

Bredt modelltilbud gir førsteplass i et krevende marked

Med et bredt utvalg og over 20 attraktive modeller, har Toyota enda en gang tatt posisjonen som det mest kjøpte bilmerket i Norge. Toyota er nå ikke bare det mest kjøpte bilmerket totalt i første halvår av 2021, men også tilbake som Norges mest kjøpte varebilmerke!

Med hybridteknologien har Toyota forsterket sin posisjon som innovatør og tatt ledelsen i en gradvis utvikling til mer miljøtilpassede biler. Som en global aktør med verden som marked har Toyota valgt en overordnet strategi som ikke er innlysende riktig sett med norske øyne. Ikke desto mindre ble Toyota verdens mest kjøpte og mest lønnsomme bilmerke i 2020. Med 9580 nyregistrerte biler, ifølge tallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), har Toyota oppnådd en markedsandel på 11,4%, og plasserer seg klart i ledelsen foran andre store merker som Volvo og VW


- Takket være våre dyktige forhandlere over hele landet har vi lagt bak oss et fantastisk halvår der tusenvis av nye Toyota-eiere kan glede seg over ny bil i sommer. Det er ikke sikkert vi klarer å holde på førsteplassen ut året, men vi kunne ikke gått inn i ferien med et bedre resultat

- Espen Olsen, Informasjonssjef Toyota Norge

 

Toyotas topplassering i Norge skyldes at hele åtte forskjellige modeller oppleves som spesielt attraktive og kjøpes i store antall av norske bilkjøpere.

Som eneste bilmerke har Toyota fire ulike modeller på topp 25-listen i første halvår, og det er RAV4 (5316 biler), Corolla (1567 biler), C-HR (1121 biler) og Yaris (1056 biler). Hemmeligheten bak suksessen er, ifølge Espen Olsen, bredden av populære modeller og fremragende kundebehandling. På varebilsiden er det Toyota Proace (1843 biler), Proace City (766), Hilux (748 biler) og Land Cruiser (453) som sørger for stort volum. Toyotas suksess skyldes altså et stort og bredt modellutvalg med høy appell – og ikke bare én eneste modell.

RAV4 som ladbar hybrid gir nå et solid bidrag til Toyotas posisjon. Da RAV4 ble lansert tilbake i 1994 definerte den en ny bilklasse kalt kompakt SUV. I dag finnes mange konkurrenter og kopier, men fortsatt har også RAV4 som ren hybrid et interessant og stort volum. Samtidig er det spennende å se at en modell som Corolla, selger godt og plasserer seg foran en nyskapning som C-HR og den stadig populære Yaris.

Med Toyota i ryggen – flest nyregistrerte varebiler

At Toyota er tilbake som leverandør av mer enn hver femte av varebilene i Norge, er ekstra gledelig.

Ikke siden Hiace-tiden har markedsandelen vært så høy som nå – og det er den nye Proace som dominerer. Et forhold som bidrar til over 22% markedsandel er at Toyota har en solid og langvarig relasjon til en rekke profesjonelle flåtekunder og mellomstore og mindre virksomheter.

Dette er virksomheter som kjenner betydningen av at hjulene går rundt og ønsker seg en leverandør som stiller opp og er problemløsende – slik Toyota har bygd sitt renommé. Viktig er det også å legge merke til at Proace Electric er den mest kjøpte elvarebilen i Norge hittil i 2021. Ikke alle er klar over at Toyota har en mestselgende elbil i sortimentet sitt!

Nytt i dagens konkurransesituasjon er at en mindre varebilmodell som Proace City gjør at Toyota har et bedre tilpasset tilbud enn tidligere også til små og mindre virksomheter samtidig som tilbudet totalt sett kan dekke enda flere behov. Lanseringene av nye versjoner av legendariske Toyotamodeller som Hilux og LandCruiser spiller selvsagt også en rolle for utviklingen i det norske markedet for en tillitsbasert virksomhet som Toyota.

For hele Toyotaorganisasjonen i Norge oppleves det som uventet sterkt å gå til sommerferie med de resultatene som er skapt hittil i 2021 i ryggen. Takket være alle våre gode kunder har det blitt et helt utrolig første halvår!