Bredt modelltilbud gir førsteplass i et krevende marked
Med et bredt utvalg og over 20 attraktive modeller, har Toyota enda en gang tatt posisjonen som det mest kjøpte bilmerket i Norge. Toyota er nå ikke bare det mest kjøpte bilmerket totalt i første halvår av 2021, men også tilbake som Norges mest kjøpte varebilmerke!
Med hybridteknologien har Toyota forsterket sin posisjon som innovatør og tatt ledelsen i en gradvis utvikling til mer miljøtilpassede biler. Som en global aktør med verden som marked har Toyota valgt en overordnet strategi som ikke er innlysende riktig sett med norske øyne. Ikke desto mindre ble Toyota verdens mest kjøpte og mest lønnsomme bilmerke i 2020. Med 9580 nyregistrerte biler, ifølge tallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), har Toyota oppnådd en markedsandel på 11,4%, og plasserer seg klart i ledelsen foran andre store merker som Volvo og VW
- Takket være våre dyktige forhandlere over hele landet har vi lagt bak oss et fantastisk halvår der tusenvis av nye Toyota-eiere kan glede seg over ny bil i sommer. Det er ikke sikkert vi klarer å holde på førsteplassen ut året, men vi kunne ikke gått inn i ferien med et bedre resultat
- Espen Olsen, Informasjonssjef Toyota Norge
Toyotas topplassering i Norge skyldes at hele åtte forskjellige modeller oppleves som spesielt attraktive og kjøpes i store antall av norske bilkjøpere.
Som eneste bilmerke har Toyota fire ulike modeller på topp 25-listen i første halvår, og det er RAV4 (5316 biler), Corolla (1567 biler), C-HR (1121 biler) og Yaris (1056 biler). Hemmeligheten bak suksessen er, ifølge Espen Olsen, bredden av populære modeller og fremragende kundebehandling. På varebilsiden er det Toyota Proace (1843 biler), Proace City (766), Hilux (748 biler) og Land Cruiser (453) som sørger for stort volum. Toyotas suksess skyldes altså et stort og bredt modellutvalg med høy appell – og ikke bare én eneste modell.
RAV4 som ladbar hybrid gir nå et solid bidrag til Toyotas posisjon. Da RAV4 ble lansert tilbake i 1994 definerte den en ny bilklasse kalt kompakt SUV. I dag finnes mange konkurrenter og kopier, men fortsatt har også RAV4 som ren hybrid et interessant og stort volum. Samtidig er det spennende å se at en modell som Corolla, selger godt og plasserer seg foran en nyskapning som C-HR og den stadig populære Yaris.