Gigacast-teknologi krever periodisk utskifting av støpeformer, noe som vanligvis tar rundt 24 timer. Toyota har imidlertid vært i stand til å redusere denne overgangstiden betydelig ved å utnytte sin kunnskap innen motorproduksjon - inkludert lavtrykksstøping og formstøping. Ved å utnytte denne kunnskapen har Toyotas ingeniører utviklet en optimalt formet form som muliggjør utskifting på bare 20 minutter.
I tillegg forbedrer bruk av proprietær analyseteknologi kvaliteten på støpegods, og reduserer dermed antall defekte former. Ved å bruke denne unike arkitekturen sammen med sin tilnærming til støpeformer, sikter Toyota mot en 20% forbedring i produktiviteten sammenlignet med dagens industristandarder.
Det selvgående linjekonseptet er allerede implementert på enkelte sveiselinjer ved Motomachi-anlegget og danner grunnlaget for fremtidig utvikling og utrulling for ny generasjon kjøretøyproduksjon. Denne nye fabrikkbaserte transportteknologien forbedrer fleksibiliteten til linjeoppsett betydelig og eliminerer behovet for transportbånd, og reduserer dermed anleggets investeringer og ledetid for produksjonsforberedelser drastisk.
Selvgående delmonterte kjøretøy opererer trygt med en hastighet som passer til masseproduksjon takket være flere faktorer: sensorene deres er i stand til å gjenkjenne kjøretøy, mennesker og gjenstander, og alle prosesser fra utstyr til utvikling og masseproduksjon er håndtert internt ved hjelp av kunnskapen og erfaringen som Toyota har samlet gjennom utvikling av autonom kjøreteknologi.