Utvendig beholder Brenselcelle Hilux de samme dimensjonene og det samme robuste utseendet som den nyeste Hilux. Den er 5325 mm lang, 1855 mm bred og 1810 mm høy, men under panseret er Toyotas brenselcelleteknologi, som gjør pickupen til en banebrytende bil.
Toyota introduserte verdens første masseproduserte brenselcellesedan med hydrogen i 2015, Toyota Mirai. Hilux med brenselceller benytter komponenter og teknologi fra Mirai - som har vært kjent for sin gode kvalitet i nesten et tiår med kommersiell produksjon.
Brenselcelle Hilux har en forventet rekkevidde på opptil 600 km - lengre enn det som kan oppnås med et batterielektrisk system. Samtidig kan man, takket være hydrogenets lave vekt, oppnå høyere nyttelast og hengervekt sammenlignet med andre nullutslippsalternativer.
Hydrogen lagres i tre høytrykkstanker som hver inneholder 2,6 kg, slik at den totale systemkapasiteten blir 7,8 kg. Tankene er montert inne i chassiset med stigeramme.
Brenselcellestakken med polymerelektrolytt inneholder 330 celler og er montert over forakselen. Hilux med brenselcelle er bakhjulsdrevet via en e-motor på bakakselen som leverer en maksimal effekt på 134 kW (182 DIN-hk) og et maksimalt dreiemoment på 300 Nm. Under kjøring produserer brenselcellen ingen utslipp, bare rent vann.
Et litium-ion hybridbatteri, som lagrer elektrisiteten som produseres av brenselcellen, er plassert på lasteplanet bak, over hydrogentankene. På denne måten unngår man tap av plass i kupeen.