Jeg ønsker å...

Fremtidens elbiler

I 2021 presenterte Akio Toyoda, daværende president i Toyota, fremtidens elbiler, og det var her man fikk et av de aller første glimtene av bZ4X. Nå er fremdriftsplanen klar, og innen 2026 skal 10 elbil-modeller være lansert, seks av disse på det europeiske markedet.

Disse seks hører alle til i bZ-linjen. Kanskje du har lurt på hvorfor bZ4X heter bZ4X? bZ er forkortelsen for Toyotas bærekraft-satsing “Beyond Zero”, som handler om å nå forbi null utslipp. bZ4X står derfor for ‘Beyond Zero’, 4-tallet definerer hvilken klasse bilen tilhører (samme som RAV4), og X-en står for crossover.

Lyst til å teste bZ4X selv? Bestill prøvekjøring nå.

– Våre nye modeller som er planlagt for lansering i 2026 vil basere seg på tre helt nye plattformer for karosseri, elektronikk og programvare. Plattformene fornyes siden vi ønsker å skape en ny struktur som er unik for batterielektriske biler, sa Koji Sato, som overtok presidentrollen i 2023, om plattformene på vei.
  • Teknologisk gjennombrudd i batteriutviklingen

    Etter et kvart århundre med elektrifisering av hybridbiler, er det en mild underdrivelse å si at Toyota-ingeniørene har tilegnet seg mye kunnskap om batterier og at de har ambisiøse planer.

    “For både våre flytende og faststoffbatterier har vi som mål å drastisk endre den nåværende situasjonen hvor batterier er for store, tunge og dyre”, sa Keiji Kaita, president for Toyotas forsknings- og utviklingssenter.

    "Når vi snakker om potensial, har vi som mål å halvere alle disse faktorene.”

    Faststoffbatterier har lenge blitt omtalt som en ‘hellig gral’ i bilindustrien. De er dyre å produsere og vanskelige å fremstille, men til gjengjeld holder de bedre på energien, veier mindre og er mindre brannfarlige da elektrolytten (som separerer anoden og katoden i battericellen) ikke er flytende, som i lithiumbatterier, men av fast materiale.

Sommeren 2023 ble det kunngjort at Toyota-ingeniørene har funnet en måte å forenkle produksjonen av materialet benyttet i disse batteriene. Dette revolusjonerer ikke bare totalpris, men også effekt, rekkevidde og ladetid på fremtidens elbiler. Om noen år kan vi, med den nye teknologien, forvente å se elbiler som når 1200 km på én lading. Og ladetiden? Fra 10 til 80 prosent på 10 minutter! Akkurat nok til en rask kaffepause før turen går videre.

Vi er allerede på god vei med teknologien, og innen 2028 er planen å ikke bare ha ett kraftig batteri i produksjon, men hele fire ´super-batterier´ i full sving nedover fabrikkbåndet.
Et nytt høyytelses litiumionbatteri (planlagt til 2026) vil, sammen med betydelig lavere luftmotstand og vektreduksjon, også kunne by på en kjørelengde på over 1000 kilometer, og samtidig koste 20 prosent mindre enn de nåværende batteriene i bZ4X. I tillegg til en ladetid på under 20 minutter fra 10 til 80 prosent.

En annen nyhet er et høyytelses nikkel katode-batteri med bipolar struktur som forventes å være klart innen 2028. Det vil ha ytterligere 10 prosent lengre rekkevidde, og være 10 prosent billigere enn det sistnevnte litium-batteri.

I løpet av 2026-27 kommer også et LFP-batteri (litium jernfosfat) med bipolar struktur. LFP-batterier ble ofte brukt i hybridbiler og sammenlignet med bZ4X´ batterier kan disse by på hele 40 prosent reduksjon i pris, og kan hurtiglades fra 10 til 80 prosent på under 30 minutter.
Aerodynamikk basert på hypersonisk raketteknologi

Parallelt med utviklingen av disse batteriene, jobbes det også med banebrytende aerodynamikk i et samarbeid mellom Toyota og romfartsdivisjonen til Mitsubishi Heavy Industries. Et gruppeprosjekt som kan redusere Cd-verdien (luftmotstandskoeffisient) helt ned til 0.1, og dermed øke effekten av superbatteriene ytterligere!

Med aerodynamiske studier fra romfart i bakhånd, og støtte fra kunstig intelligens (KI), skyter designprosessen fart mot fremtidens elbiler – de er her før vi vet ordet av det, og langt bedre enn noen kunne forestilt seg for 5 år siden.

Les mer om den spennende teknologien på vei her (Opens in new window).

  • Vi gleder oss til hva som er i vente. bZ4X har allerede fått et godt fotfeste her til lands, og har blitt tatt imot som en god allsidig elbil, selv med en litt trøblete start. En debut som har vært en utrolig lærerik prosess. Lærdom som blir tatt med videre til de nye modellene.

    Elbilmarkedet i Norge er det største i hele verden, hvor hele 21 % av alle registrerte personbiler er elbiler (SSB). I 2022 var hele fire av fem nye biler solgt her til lands helelektriske. Tall ingen andre land kan måle seg med, ifølge EnergiogKlima.no. Det betyr at vi her i Norge kan gi god innsikt til ledelsen og utviklerne i Japan – som titt og ofte kommer på besøk, nettopp for å lære av det vi og våre kunder erfarer.

    Nysgjerrig på bZ4X? Utforsk elbilen her.

Veien mot en grønnere hverdag

Som selskap har Toyota satt seg et mål om å redusere det gjennomsnittlige CO2-utslippet for kjøretøyene som selges globalt med 33 prosent innen 2030 og over 50 prosent innen 2035, sammenlignet med 2019.

Hydrogen- og elbiler er en stor del av denne satsingen, derfor opprettet Toyota i mai 2023 en egen dedikert elbildivisjon med navn BEV Factory – som skal transformere bilene, produksjonen og måten det jobbes på.

I tillegg arbeides det med å redusere karbonavtrykket til produksjonsprosessene ved å ta i bruk fornybar energi, og forbedring av energieffektiviteten. Målet er nemlig at alle Toyotas bilfabrikker skal være karbonnøytrale innen 2035.

Det er ambisiøse endringer, som vil kreve mye av oss i tiden som kommer. Men det må til, vi er tross alt på vei beyond zero!