Jeg ønsker å...

Den nye Corolla

Er raffinert og aktuell, har bedre ytelser, gir mer kjøreglede og byr på en forbedret digital brukeropplevelse
    • Corollas styling har vist seg å ha sterk kundeappell og de siste forbedringene forsterker modellens etablerte styrker på en diskret måte
    • Toyotas selvladende hybridelektriske system i 5. generasjon leverer større effekt, større kjøreglede med økt drivstoff- og utslippseffektivitet
    • Ny elektronikkplattform som støtter et nytt heldigitalt kombiinstrument på 12,3’’ for føreren, Toyota Smart Connect multimedia og infortainmentpakke
    • Høyt sikkerhetsnivå med T-Mate: en kombinasjon av siste generasjon Toyota Safety Sense (TSS) med nye og oppgraderte funksjoner, mulighet for OTA-oppdateringer og i tillegg, avanserte kjøre- og parkeringsassistansesystemer
    • En ny Corolla GR SPORT-modell med spesielle designdetaljer inspirert av TOYOTA GAZOO Racing
    • Kommer til Norge i mars 2023

Introduksjon

Corollahistorikken er et praktisk eksempel på Toyotas kaizen-prinsipp – forpliktelsen til kontinuerlig forbedring. Det er på den måten Corolla har forblitt en kjernemodell i selskapets globale modelltilbud og lenge hatt statusen som verdens mest solgte bilmodell. Den er utviklet gjennnom mer enn et halvt århundre, og den har holdt tritt med endrede kundekrav og preferanser og inkludert nye teknologier for fremdrift, sikkerhet, komfort, fleksibilitet og tilkoblingsmuligheter.

Den nye Corolla, en videreutvikling av den nåværende 12. generasjonen, fortsetter å innovere og viser Toyotas forpliktelse til å lage stadig bedre biler.

Posisjonen som nr 2 på den europeiske bestselgerlisten i C-segmentet i 2022, er forsterket med introduksjonen av 5. generasjon hybridteknologi, motorer på 1,8 eller 2,0 liter med høyere effekt og bedre kjøreegenskaper, samtidig som effektiviteten er forbedret.

  • De nye modellene har det nyeste multimediasystemet som standardutstyr. Det har raskere respons og større funksjonalitet, pluss et heldigitalt 12,3’’ kombinasjonsinstrument på panelet foran føreren.

    Det er også store forbedringer i den aktive sikkerheten og førerassistansesystemene i Toyota Safety Sense. Nye og bedre funksjoner identifiserer og hjelper føreren med å unngå enda flere av hverdagens risikosituasjoner. Sikkerhets- og multimediafunksjonene er fremtidssikret med programvare som kan leveres trådløst (OTA) via bilens modul for datakommunikasjon.

  • Disse viktige endringene innføres sammen med et friskere interiør og stylingdetaljer, inkludert nye felgdesign, lakkfarger og setetrekk.

    Corolla bygger sin konkurranseevne som eneste bil i segmentet som tilbyr alle variantene med hybridelektrisk drivverk. Det gir mulighet for helelektrisk kjøring og høy drivstoff- og utslippseffektivitet – noe som er nøkkelpunkter for dagens kunder.

    De nye Corollamodellene kommer i salg i Europa i 1. kvartal 2023, med forskjellige premieredatoer i de forskjellige landene.

5. Generasjon av Toyotas Hybridelektriske System

5. generasjon av Toyotas selvladende hybridelektriske teknologi er hjertet i den nye Corolla. Omfattende endringer i konstruksjonen og designet gir en bedre kjøreopplevelse, høyere ytelser og forbedret effektivitet. Forandringene inkluderer en ny kontrollenhet og nytt driv­akseldesign, et mer kraftfullt litiumion-batteri og kalibrering for å få frem en enda bedre kjøreopplevelse med et tettere samspill mellom førerens bruk av gasspedalen og effekt-kurven.

Ytelser

Nye Corolla leveres med motorer på 1,8 og 2,0 liter.

Samlet systemeffekt fra den minste er 140 HK (DIN) som gir en forbedring i akselerasjonen fra 0 til 100 km/t på 1,8 sekunder, slik at den havner på 9,1 sekunder. Trass i denne ytelses-forbedringen, er CO2-utslippene redusert med 2 g/km og er nå 100 g/km. For motoren på 2,0 liter er systemeffekten økt til 196 HK (DIN) og akselerasjonstiden fra 0 til 100 km/t er 7,4 sekunder, ned fra 7,9. Ved blandet kjøring er CO2-utslippet redusert med imponerende 12 g/km, og er 90 g/km.

Design av hybridsystemet

I utviklingen av 5. generasjon av den markedsledende hybridelektriske teknologien, gransket Toyota alle hovedkomponentene i systemet for å finne ut hvordan de kunne reduseres både i størrelse og vekt. Dette var nødvendig for å sikre at økningen i effekt ikke gikk på bekostning av effektiviteten eller påliteligheten.

En ny kontrollenhet (PCU) bidrar til å redusere det elektriske tapet i systemet (÷14% med 1,8-liters motor, ÷6% med 2.0 liter) og opprettholde drivstoffeffektiviteten. Enheten har et nytt dobbeltsidig kjølesystem og går på en høyere frekvens, noe som reduserer støynivået.

Kontrollenheten er installert rett over drivakselen og har en kompakt motor/generator med høy effekt og ny innmat for å forbedre drivstoffeffektiviteten og ytelsene. Statorspolen er viklet på en ny måte som har gjort det mulig å redusere motorens størrelse. Den komplette drivakselen er 15% lettere enn før takket være bruken av nye materialer og nye, kompakte motorer med høy effekt.

Olje med lav viskositet reduserer friksjonen internt og bidrar til den totale forbedringen av effektiviteten. Andre av de omfattende tiltakene inkluderer mindre drev med omprofilerte tenner for å oppnå større kontaktflater og en mindre og lettere differensial.

Hybridbatteriet

Det nye litiumion-batteriet er et annet eksempel på hvordan Toyota har lykkes i å forbedre ytelsene i en enhet med mindre dimensjon og lavere vekt enn den som tidligere ble brukt i Corolla. Resultatet er imponerende: Vekten er redusert med 14% mens effekten er økt med 14%. Batteriets potensielle levetid er økt og støynivået er redusert, takket være et nytt kjølesystem. De kompakte dimensjonene gjør det nå mulig å plassere det helt og fullt under baksetet slik at batteriet ikke lenger stjeler plass i bagasjerommet.

En enda bedre kjøreopplevelse

Fordelene med det nye systemet er ikke begrenset til målbare faktorer alene. Toyota har også hatt fokus på å kunne levere en bedre kjøreopplevelse til føreren, først og fremst ved å oppnå et tettere forhold mellom førerens bruk av gasspedalen og bilens respons. I den nye Corolla er ytelsene konsistente, forutsigbare og lette å kontrollere – forhold som gir en bedre kjøreopplevelse på alle mulige måter.

Spesielt i velkjente situasjoner som ved køkjøring med start og stopp og under bykjøring hvor fartsgrensene ofte går opp og ned vil føreren merke dette. Fartsøkning i oppover- eller utforbakker er også mer naturlig og bedre tilpasset motorens turtall, mens hybridsystemet har lavere turtall ved kjøring på motorveier – som betyr mer stillegående og avslappende ytelser.

Forutsigbar og effektiv kjøring

Den nye Corolla kan kontrollere batteriladingen og utladingen avhengig av kjøresituasjonen. Systemet samler data under kjøring for å bidra til bedre drivstoffeffektivitet.

Systemet registrerer og lagrer informasjon på punkter der bilen kjøres ofte og hvor føreren alltid senker hastigheten. Når bilen siden nærmer seg et slikt “datapunkt” vil det anbefale at føreren slipper gasspedalen (vist i eco-veiledningen på multiinformasjonsinstrumentet) og så økes motorbremsingen for å maksimere regenereringen av energi.

Forutsigbar kontroll med ladestatusen forutser strekninger med nedoverbakke og trafikkork dersom kjøreruten er lagt opp på navigasjonssystemet. Dette gjør det mulig å styre ladingen av batteriet mer effektivt, for eksempel ved å optimalisere ladingen før en lengre strekning med nedoverbakke hvor mer energi kan gjenvinnes. Med hjelp av trafikkinformasjon i sanntid kan systemet også holde et visst ladenivå før bilen kommer til et punkt hvor trafikken har stoppet opp. Dette reduserer behovet for å starte bensinmotoren for å lade batteriet ved køkjøring.

  • TOYOTA T-MATE: SIKKERHET, PARKERING OG FØRERASSISTANSE

    Toyota prioriterer sikker kjøring for alle – førere, passasjerer, fotgjengere og også andre trafikanter. De nye og avanserte teknologiene er samlet i Toyota T-Mate som er standardutstyr på alle de nye Corolla-modellene for å gjøre det sikrere å kjøre bilen, enten du kjører i byen, på motorveier eller fin-manøvrerer for å parkere presist og enkelt. Pakken inkluderer siste generasjon av TSS-systemene med andre aktive systemer for kjøring og parkering.

    Den siste utviklingen i TSS har ført til betydelige forbedringer av systemene som kan oppdage ulykkesrisiko og lagt til nye funksjoner som øker sikkerheten og gir færre bekymringer. Med fordelen av OTA-oppdateringer, kan programvaren nå oppdateres automatisk uten at bilen må leveres til service.

    Corolla er nå utstyrt med et nytt kamera i fronten. Det dekker et mye bredere område foran bilen og har utvidet rekkevidde både opp og ned og til begge sider. Dette kameraet kan oppdage ting på dobbelt så stor avstand foran bilen som forrige kamera. Tilsvarende er også dekningen med millimeterbølgeradaren i fronten utvidet og den kan også oppdage hindringer nærmere fronten enn tidligere. Bruk av verktøyene Motion 3D og forbedret Deep Neural Network har gjort det mulig å påvise enda flere potensielle risiki, inkludert motorsykler og objekter langs veikanten, slik som gjerder, autovern, fortauskanter, kantstein og stolper.

  • Forbedret Toyota Safety Sense (TSS)

    Den forbedrede muligheten til å oppdage ting, gjør kollisjonsvernsystemet (PCS) effektivt i flere trafikksituasjoner i bystrøk, inkludert gjenkjenning av potensielle front-mot-front kollisjoner. Intersection Collision Avoidance kan nå identifisere trafikk som nærmer seg over to kjørebaner og også gjenkjenne syklister og kjøretøy som nærmer seg fra siden.

    Emergency Steering Assist-systemet hjelper føreren med å holde bilen i eget kjørefelt i forsøk på å unngå farer som fotgjengere, syklister, parkerte biler, eller – takket være forbedringene – motorsyklister. Det er også en sikring mot plutselig, utilsiktet bruk av gasspedalen ved kjøring i lav hastighet.

Den adaptive fartsholderen for alle hastigheter (ACC) gir nå raskere respons og fungerer på en måte som føles mer naturlig for føreren. For eksempel, takket være tidligere registrering når et annet kjøretøy svinger inn i bilens kjørefelt, er fartsreduksjonen mer gradvis. Føreren kan velge lenger avstand mellom kjøretøy for å få en mer komfortabel avstand og funksjonen for å redusere hastigheten i kurver aktiveres tidligere og gir en smidigere fartsjustering ved kjøring gjennom en sving.

Nye systemer er lagt til for sikrere forbikjøringer: Overtake Prevention Support forhindrer utilsiktet forbikjøring på gal side av et kjøretøy; og Preliminary Deceleration/Turn Signal Linked Control hjelper føreren til å svinge sikkert inn i sitt opprinnelige kjørefelt i passende hastighet og avstand fra andre kjøretøy etter forbikjøringer.

Lane Trace Assist (LTA) er også justert for å fungere med en mer naturlig følelse. Den gjenkjenner nå når føreren har svingt ut av kjørefeltet for å unngå en hindring (fotgjenger eller annen trafikkant) og kansellerer Lane Departure Warning midlertidig. Funksjonen som holder bilen sentralt i kjørefeltet er også endret slik at bilen vil følge en mer naturlig og avvikende kurs når den passerer parkerte biler og andre hindringer langs veikanten.

Når ACC og LTA er i funksjon, overvåker et Emergency Driving Stop-system førerens bevegelser. Dersom disse stopper (bruk av ratt, bremse og gasspedal) i en viss tid, lyder en varsellyd og, om føreren ikke responderer, stoppes bilen langsomt og nødblinklysene aktiveres.

Road Sign Assist er forbedret slik at fartsbegrenseren enkelt kan justeres slik at den stemmer overens med informasjonen på skiltene – nyttig – for eksempel når man kjører nær skoler eller på gatetun og andre områder som deles med fotgjengere.

Proactive Driving Assist (PDA) er en ny funksjon som har en rekke sikkerhetstiltak for kjøring i lavhastighetsområder som bysentre. Obstacle Anticipation Assist oppdager hindringer som parkerte kjøretøy, fotgjengere og syklinger foran og på et tidlig tidspunkt og gir støtte føreren på ratt og bremser som hjelp til å unngå å komme for nær. Deceleration Assist sørger for myk fartsreduksjon når føreren slipper gasspedalen på grunn av et kjøretøy foran som kjører sakte eller ved kjøring inn i en sving. Steering Assist oppdager en sving foran og justerer servohjelpen for at føreren enkelt skal velge en passende rattvinkel.

T-Mate parkerings- førerassistanse

T-Mate støtter føreren med funksjoner som panoramamonitor (PVM) som gir et 360°s bilde av bilens umiddelbare omgivelser ved kjøring i lave hastigheter. Blind Spot Monitor (BSM) og Rear Cross Traffic Alert med automatisk bremsing (RCTAB) varsler om trafikk og risiko ved forbikjøring og reversering. Rear Seat Reminder System (RSRS) er en varsellyd som minner føreren om å sjekke at ingen eller ingenting er glemt igjen når man forlater bilen – et barn eller en bagasje for eksempel.

Et ekstra lag av beskyttelse når man forlater bilen er Safe Exit Assist (SEA). Her brukes blindsoneradaren (BSM) for å se om trafikanter (inkludert syklister) nærmer seg bakfra og blinker med varsellampe om noe oppdages. Hvis det gjøres forsøk på å åpne døren, blinker ytterligere varsellamper i multiinformasjonsdisplayet og en varsellyd starter også.

Digitale teknologier for en forbedret brukeropplevelse

Corolla har en sterk og og omfattende pakke med digitale systemer og funksjoner takket være en ny elektronikkplattform. I tillegg til å kontrollere hydridsystemet og levere mer avanserte sikkerhetselementer, er et nytt og kraftigere multimediasystem inkludert sammen ned et instrumentdisplay for føreren som bruker et heldigitalt kombiinstrument på 12,3’’ som kan tilpasses individuelt.

Toyota Smart Connect multimedia

Toyota Smart Connect-systemet som er standardutstyr har en berøringsskjerm på 8’’ med fysiske knapper for funksjoner som brukes ofte – klimaanlegg og lydanlegg på/av. Med mer datakraft og raskere respons inkluderer funksjonen skybasert navigasjon, Denne er knyttet til trafikkinformasjon som oppdateres i sanntid for å muliggjøre mer nøyaktig og effektivt valg av reiseruter.

Systemet har også en talefunksjon og integrasjon av smarttelefon via (trådløs) Apple CarPlay og (kablet) Android Auto. 4 års abonnement på tjenester er inkludert i bilprisen.

Toyota Smart Connect + leveres med de høyere utstyrsgradene. Et høyoppløselig display på 10,5’’ og en enda raskere prosessor hører med. I tillegg til det skybaserte systemet har det innbakt navigasjon pluss nyttige funksjoner som plasseringen av fotobokser og værmeldinger.

Ny digital cockpit

Et nytt heldigitalt kombinasjonsinstrument på 12,3’’ er plassert i panelet umiddelbart foran føreren og er standard på alle Corolla-modellene.

Data og informasjon er lett lå lese og forstå, uansett lysforhold. Oppsettet kan endres og tilpasses førerens prioriteringer, med et antall runde skiver og multimediainformasjon presentert på andre måter. Kombiinstrumentet utseende kan også tilpasses førerens humør eller turen med hjelp av knapper på rattet. Det er 4 tema - Casual. Smart, Tough og Sporty.

  • MyT-appen

    Førere kan fremdeles har avstandskontakt med bilen sin med hjelp av MyT-appen. Denne brukes som kilde til informasjon, om historiske kjøredata og tips om hvordan kjørestilen kan forbedres. Det er også en “Finn bilen”-funksjon og når du skal finne Corollaen din på en stor og uoversiktlig parkeringsplass, er det en fordel å kunne aktivere nødblinking.

    Med Smart Connect Pack, som er tilleggsutstyr, kommer ytterligere, nyttige funksjoner som å låse og låse opp dørene, åpne og lukke vinduene og aktivere klimaanlegget for å varme opp eller kjøle kupéen før kjøringen starter. Ratt og setevarme kan også fjernaktiveres.

  • EKSTERIØR- OG INTERIØRDESIGN

    De nye Corolla-modellene fremstår med et mer raffinert og oppdatert utseende med endringer i nettmønsteret i grillen, tåkelyktenes rammer og aluminiumfelgenes design.

    En nye lyssignatur kombinerer sømløse kjørelys og retningslys i en J-formet enhet som strekker seg ut på sidene.

    Kundene kan velge nye lakkfarger inspirert av nye kulturelle og motetrender. De inkluderer Juniper Blue, hovedfargen for den nye 5-dørsmodellen og Touring Sports. Metallic Grey er også en ny lakkfarge som leveres til alle versjonene.

    Interiørdesignet er frisket opp med ny grafikk, stofftyper og mønstre i setetrekkene. Farger og finish er tilpasset hverandre for å skape et tidsmessig utseende med et mørkt tema for 5-dørs og Touring Sports.

    LED-teknologi brukes i alle kupélamper og gir bedre lys med lavere strømforbruk.

COROLLA GR SPORT

Modellrekken inkluderer en ny Corolla GR SPORT som 5-dørs og Touring Sports. Versjonen ble første gang introdusert i 2020 og kom med ekstra stylingdetaljer inspirert av TOYOTA GAZOO Racings mange mesterskapsseire.

GR SPORT-modellene skiller seg fra de øvrige med 18’’ maskinerte aluminiumfelger med nytt design og en annen utforming av støtfangeren og underguarden bak. I kupeen er det sportsseter med varme og GR-logo brodert på hodestøttene. Setene har sorte stofftrekk med kontrastfelt i lys grå farge samt forsterkninger i kunstskinn. Også startknappen er pyntet med en GR-logo.