Oppsummert, hvordan var Toyota bZ4X?
– bZ4X er en rå bil! Det morsomste for oss som produksjon er vel kanskje det at den bilen kostet oss totalt 3700 kr å lade i tre hele uker. En vanlig bensinbil hadde kostet det samme på to dager. Den er veldig energieffektiv sammenlignet med andre elbiler jeg har kjørt, og viser veldig presist mål på rekkevidde. Skrur du ned aircondition-styrken så vil du samtidig se at rekkevidden endrer seg i displayet.
– Jeg har kjørt elbil i 6 år og hadde ganske høye forhåpninger til bilen. I alle mine 14 sesonger på 71° Nord har vi hatt Toyota RAV4 i produksjonen. Den er stødig, sikker og har god bagasjeplass. Forventningene til bZ4X var at den skulle fylle alt hva RAV4 klarte av oppgaver, men på en mer miljøvennlig måte og til en mer rimelig penge. Jeg kan bekrefte at bilen innfridde på alle punkter. Og ikke minst er den kul utseendemessig.
Ønsker du å bli bedre kjent med med vår helektriske bZ4X? Les mer her
Hvor har turen gått i år?
– Bilen har fått prøvd seg både på motorvei, trange kystveier, på bratte skogsveier langs Hardangerfjorden og langs skitrekket på Fonna skisenter. Da Tom Stiansen satt bilen i «dyp snø»-modus og kjørte opp i skibakken imponerte bilen stort.
AWD modellen kommer med separate 80 kW motorer på for- og bakakselen som utgjør X-MODE firehjulstrekksystemet. AWD X-MODE har nemlig tre moduser fører kan velge mellom: snø/søle, dyp snø og søle samt grepskontroll. Alt etter forholdene.
– Jeg har nok kjørt bilen rundt 4 000 km på 3 uker. Som sett på Discovery og TVNorge så har turen gått fra Oslo, nedover sørlandskysten til Lindesnes og nå opp til Hardanger. Hvor bilen skal videre kan jeg ikke avsløre enda, men det er bare å følge 71° Nord videre på tv for å se bilen og følge reisen.