bZ4X imponerer med lavt forbruk i NAFs vintertest
Testen gjennomføres i kalde vintertemperaturer, hvor alle elbilene legger ut på tur fra Oslo og oppover Gudbrandsdalen, mot Dombås og videre til Hjerkinn. I år var været på godsiden med opphold og temperaturer fra null og nedover.
Kjøringen skal etter forholdene være mest mulig økonomisk, med rolig og jevn akselerasjon og god planlegging før kryss og rundkjøringer. Som generelt sett er en god kjørestil og ha med i hverdagen.
Da vår bZ4X, seks og en halv time etter avreise, rullet sine siste meter viste gradestokken 13 minus, og triptelleren 323 kilometer.
Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge, var med på turen og gjengir resultatet slik:
- Det som er bra, og som jeg er glad for, er at vi kom bra ut på forbruk. Det er kjent at vi har et litt mindre batteri enn mange av de andre bilene i testen.
- Selv med mindre batteri ligger vi rekkeviddemessig ganske likt med konkurrenter som Tesla Model Y, Renault Megane og Skoda Enyaq, blant flere.
Konkurransedyktig forbruk
Etter passerte 300 km var det kun et merke som hadde et lavere forbruk enn bZ4X.
Det kan forklares med bZ4X´ noenlunde mindre batteri, som medfører lavere vekt, og generelt sett da også et mer effektivt forbruk. Selve bilen veier kun 1950 kg, derfor scorer bilen så bra på den fronten. Og med dagens strømpriser, kommer dermed bZ4X også ut som en bil som er billig i drift.
En annen interessant statistikk som testen trekker frem, er rekkevidde kontra pris. Nye biler varierer mer i pris enn i rekkevidde. Her ser vi at bZ4X, som ligger i det lavere prissjiktet, gir mye rekkevidde for pengene, og ikke minst den Toyota-kvaliteten du forventer.
-
Det vi sitter igjen med etter testen
- bZ4X er over gjennomsnittlig effektiv på forbruk
- Rekkevidde på nivå med konkurrentene
- Leverer mye rekkevidde for pengene