Å planlegge for det uplanlagte
Det er mye som skal planlegges før man drar på en tur som det her. Hvilke forberedelser bør du gjøre? Hvilken bil skal du velge? Og ikke minst, hvordan forbereder du deg på alt det uventede som kan skje? Alt dette tok de i betraktning og brukte nærmere 1 år på planleggingen.
– Vi var lenge usikre på hvilken type bil vi skulle velge for turen. Vi ønsket oss noe utenom det vanlige, til en rimelig penge, men samtidig av høy kvalitet, driftssikker og lett å reparere.
Arrangøren av Mongol Rally, The Adventurist har blant annet satt krav til at bilene som deltar ikke har større motorvolum enn 1200 kubikk, for å sikre at det ikke blir for «lett» å gjennomføre turen. Etter hvert ble det opplagt for oss at valget måtte bli en Toyota. Da vi først så annonsen for en 1976-modell Toyota Corolla på finn.no, forsto vi raskt at dette ville være den perfekte bilen for oss.
– Vi begynte det meste av forberedelser ca. 1 år før planlagt avreise. Det meste av planleggingen gikk på rutevalg og visum. I tillegg gikk det en del tid og penger til: oversettelse av dokumenter, legalisering, bankgarantier og toll- og avgiftsdokumentet carnet de passages. Tross lang levealder og neglisjert vedlikehold og service over mange år, var det begrenset med forberedelser og tilpasninger vi gjorde med bilen. Vi sørget for å bytte olje (motor, automatkasse og differensial), luftfilter og tennplugger. Utover det investerte vi i nye ekstralys, ettersom veiene lenger sørover ikke alltid er opplyst.