Corolla hele veien
Den første bilen til Tor Martin var en 2000-modell Corolla E11 stasjonsvogn. Den solgte han til fordel for et annet bilmerke, men angret på kjøpet i etterkant. – Å gå fra en problemfri, lett og leken Toyota, til en bil med daglige utfordringer, var ikke bare enkelt for en 18-19 åring.
Etter hvert hørte jeg rykter om at Toyota lagde små, morsomme biler med bakhjulstrekk opp til midten av 80-tallet, og da var det rett på Finn.no og Facebook for å se om jeg kunne finne noe, forteller han ivrig. Og der fant jeg den: en 78-modell Corolla KE30. Det var ikke først og fremst utseendet han falt for, men den passet budsjettet.
– For meg var denne bilen helt fantastisk, og jeg hadde mange planer for den! Dessverre fikk jeg den ikke EU-godkjent. Bilen ble avskiltet, jeg dro i militæret og savnet etter Corolla meldte seg; jeg hadde forelsket meg i denne modellen.
Den grønne bilen
Nettum bestemte seg for å kjøpe en ny Corolla, men det ble ikke en hvilken som helst modell. – Jeg ville ha en 2-dørs, men alt annet var ganske åpent. I november 2015 reiste jeg og en kompis til Namsos hvor en nydelig, grønn KE30 var til salgs, og den SKULLE jeg ha. Nettum og kompisen kjørte 22 timer i strekk fra Namsos til Fagernes, og Nettum nøt hvert sekund.
På spørsmål om hvorfor han ville ha en ny KE30 er svaret klart: – Det er nok mange biler jeg sikkert heller kunne valgt, men jeg er veldig glad for at det ble noe så enkelt, men fantastisk som en gammel Corolla. Da den ble parkert inne om vinteren, kom den fort ut igjen som reservebil, det var nemlig ingen andre biler som var like utholdende. Samboeren min lånte den også til pendling mellom Valdres og Gjøvik ett års tid, og da var det heller ingen problemer som meldte seg.
Nettum forteller at Corollaen har vært problemfri å feriere med (sett bort fra manglende parklys bak). Den har brukt hverken olje eller vann, til tross for at vannlekasjen ble tettet med 1/3 boks kanel. Bilen veide 500kg på fremaksel, 600kg på bakaksel og 260kg på combicampens aksel - likevel brukte den ikke mer enn 0,8 liter på mila. I avsnittene under kan du lese mer om Norgesferien med nettopp den grønne bilen fra Namsos.