Jeg ønsker å...

Tor Martin og Samboeren kjørte Norge rundt i Corolla KE30

Paret er ikke alene om å ha reist på Norgesferie i sommer. Likevel er det nok ikke fullt så mange som har kjørt 4600 kilometer i en Corolla fra 1977. - Vi var litt i tvil da vi skulle legge ut på langtur med Corollaen, forteller Nettum. - Spørsmålet var om det kom til å gå så problemfritt som vi ønsket.

Vinner av Toyotas sommerkonkurranse

Tor Martin Nettum vant sommerkonkurransen vår på Facebook med bildet under. Han har delt stort og smått om historien bak valget av bilen, den 3 uker lange turen med Corolla KE30 og fantastiske bilder han selv har tatt av det vakre landskapet i Norge. Kanskje du får inspirasjon til hvor du skal legge Norgesferien med Toyota til neste år?

Corolla hele veien

Den første bilen til Tor Martin var en 2000-modell Corolla E11 stasjonsvogn. Den solgte han til fordel for et annet bilmerke, men angret på kjøpet i etterkant. – Å gå fra en problemfri, lett og leken Toyota, til en bil med daglige utfordringer, var ikke bare enkelt for en 18-19 åring.

Etter hvert hørte jeg rykter om at Toyota lagde små, morsomme biler med bakhjulstrekk opp til midten av 80-tallet, og da var det rett på Finn.no og Facebook for å se om jeg kunne finne noe, forteller han ivrig. Og der fant jeg den: en 78-modell Corolla KE30. Det var ikke først og fremst utseendet han falt for, men den passet budsjettet.

– For meg var denne bilen helt fantastisk, og jeg hadde mange planer for den! Dessverre fikk jeg den ikke EU-godkjent. Bilen ble avskiltet, jeg dro i militæret og savnet etter Corolla meldte seg; jeg hadde forelsket meg i denne modellen.

Den grønne bilen

Nettum bestemte seg for å kjøpe en ny Corolla, men det ble ikke en hvilken som helst modell. – Jeg ville ha en 2-dørs, men alt annet var ganske åpent. I november 2015 reiste jeg og en kompis til Namsos hvor en nydelig, grønn KE30 var til salgs, og den SKULLE jeg ha. Nettum og kompisen kjørte 22 timer i strekk fra Namsos til Fagernes, og Nettum nøt hvert sekund.

På spørsmål om hvorfor han ville ha en ny KE30 er svaret klart: – Det er nok mange biler jeg sikkert heller kunne valgt, men jeg er veldig glad for at det ble noe så enkelt, men fantastisk som en gammel Corolla. Da den ble parkert inne om vinteren, kom den fort ut igjen som reservebil, det var nemlig ingen andre biler som var like utholdende. Samboeren min lånte den også til pendling mellom Valdres og Gjøvik ett års tid, og da var det heller ingen problemer som meldte seg.

Nettum forteller at Corollaen har vært problemfri å feriere med (sett bort fra manglende parklys bak). Den har brukt hverken olje eller vann, til tross for at vannlekasjen ble tettet med 1/3 boks kanel. Bilen veide 500kg på fremaksel, 600kg på bakaksel og 260kg på combicampens aksel - likevel brukte den ikke mer enn 0,8 liter på mila. I avsnittene under kan du lese mer om Norgesferien med nettopp den grønne bilen fra Namsos.

  • Reisebrev fra Tor Martin

    Turen begynte på Fagernes i Valdres, videre over Valdresflya og gjennom Lom. Vi satte opp første camp ved Breiddalsvatnet i Grotli. Dagen etter kjørte vi videre til Geiranger og Ålesund, der vi fikk sette opp camp i hagen til oppstarter og administrator av Facebook-gruppen Old School Toyotas Norge, nemlig Lars Erik Haugen. Etter noen flotte dager og kvelder i Ålesunds praktfullhet, måtte vi så klart sette snuta mot Atlanterhavsveien. Ekvipasjen (om du vil) tok oss videre til Viggja, like før Trondheim, hvor combicampen nok en gang ble bretta ut.

  • Neste morgen var vi klare for tur. E6 ble fulgt hele veien til Mosjøen og videre til Levang, der ferja skulle ta oss over til Nesna. På ferja fikk vi også muligheten til å få oss noen ekstra timer på øyet. Over Nesna var det grått og bløtt, så noen utsikt ble det dessverre ikke, så vi kom oss raskt videre på E6.Vi tok veien over Saltfjellet, gjennom Fauske og helt opp til Bodø, og der fikk til og med forteltet lufta seg. Vi oss over til Moskenes og slo leir på Lofoten Beach Camp.

Det nordligste vi kom oss før kompasset pekte sørover igjen, var like ved Gullesfjord Camping før Lødingen ferjekai. Neste stans og natt var Mosjøen, og dagen etter satte vi snuta hjemover. På veien møtte vi Benjamin Romundstad, som også var på Norgestur. Han hadde kjørt fra Orkanger til Vardø i sin 70-talls Corolla stasjonsvogn med combicamp. Han trengte et luftfilter til turen, og da var det greit at jeg hadde med en eske reservedeler. Vi kom oss hjem samme kveld/natt og pakka kjapt om bilen for neste tur, nemlig Sørlandet.

Tur nummer to

Vi startet tur nummer to i Aurdal i Valdres, og kjørte videre over Hardangervidda til Stavanger. I Stavanger var vi uheldige og fikk hjullagerhavari på combicampen. Heldigvis fikk vi god hjelp i Sandnes, og kom oss på veien igjen etter 26 timer. Takk og lov for hyggelige folk og gode venner som ville låne oss en sofa i vår fortvilte situasjon!

Kristiansand tok oss godt imot på kvelden, og vi angrer ikke på at vi ble en ekstra natt. Turen måtte fortsette neste dag, fordi antall gjenværende feriedager begynte å nærme seg slutten. Larvik hadde mat og Tønsberg hadde kaffe, og før vi visste ordet av det var vi plutselig hjemme igjen.

Vellykket Toyota-ferie

Paret synes Norgeferien har gått over all forventning og de sitter igjen med mange nye minner. Til andre som vil reise på ferie med eldre bilmodeller har Nettum et godt tips: - Nyt alle de små øyeblikkene langs veien, det har du god tid til – spesielt der fartsgrensene er veldig høye! Og til alle som mangler støydemping på bilen anbefaler han kald solo og Simon & Garfunkel på radioen, da blir turen komplett.

Nå er Corollaen parkert, men ifølge Nettum er den snart klar for nye eventyr. - Den skriker etter litt vedlikehold og slitedeler igjen, og det skal den få! Og før du vet ordet av det er vi på landeveien igjen. Kanskje til utlandet denne gangen?