Hvert år publiserer konsulentselskapet Interbrand listen "Best Global Brands". Toyota tar førsteplassen som mest verdifulle bilmerke for 9. året på rad.
Siden 2012 har Toyota vårt på topp 10-listen til den anerkjente listen "Best Global Brands". Av totalt 100 merkevarer rangerer Toyota som nummer 7 også i år, etterfulgt av Mercedes som er nest beste bilmerke i kåringen. På verdensbasis er det dermed kun 6 merkevarer som scorer høyere enn Toyota, og de fleste er innenfor teknologibransjen. Du kan se den komplette listen over bilmerkene for 2020 nederst i artikkelen.
Fokus på miljøet
I sin korte beskrivelse av Toyota som merkevare er det spesielt to områder Interband legger vekt på, og det er fremtiden og miljøet. På nettsidene skriver selskapet følgende:"Toyota produserer et rikt utvalg av biler over hele verden, og de satser stort på utviklingen av miljøvennlige biler på veien mot et lavkarbon-samfunn".
Fremtiden og miljøet ligger langt fremme i tankene til Toyota. For over 20 år siden ble den ikoniske hybridmodellen Prius lansert, og i dag er ni av ti Toyotaer som selges i Norge hybrider.
Fremtidsrettet merkevare
Informasjonssjef hos Toyota Norge, Espen Olsen, er svært fornøyd med plasseringen. – At vi beholder 7. plassen fra i fjor og hevder oss som beste bilmerke, er jo så klart veldig gøy! Samidig er det en påminnelse om at vi ikke kan slå oss til ro med en god plassering. Vi skal jobbe på videre for å forbedre oss og bilene våre, fremtiden ligger fortsatt foran oss, avslutter han.
Om "Best Global Brands"
Det amerikanske konsulentselskapet Interbrand vurderer globale varemerker og rangerer dem årlig i rapporten "Best Global Brands" (BGB). Det er flere faktorer som spiller inn i spørsmålet om hvor verdifull en merkevare er, blant annet hvor godt likt merket er, hvor mange som kjenner til det og det finansielle aspektet rundt merkets prestasjon i markedet. Dette er 20. gangen Interbrand publiserer den anerkjente listen.