Jeg ønsker å...

2000-tallet

Hybrid-elbilrevolusjonen med den masseproduserte Prius
Det nye århundret var starten på en teknisk revolusjon i bilverdenen. I 2000, tre år etter debuten i Japan, kom den originale Prius til Europa som en sedan drevet av en ny drivlinje som omfattet både en konvensjonell bensinmotor og en elektrisk motor.
  • Ankomst av Prius

    I motsetning til alle andre biler på markedet, byttet Prius automatisk mellom de forskjellige kraftkildene, eller brukte dem i kombinasjon, for å oppnå den mest effektive ytelsen. Som en "full" hybrid kunne den bruke sin elektriske motor alene, med null drivstofforbruk og uten utslipp. På denne måten var Prius tro mot de latinske røttene til navnet sitt, og var en bil forut for sin tid. Vi hadde faktisk utviklet hybridteknologien vår siden 1960-tallet, lenge før grønne problemer ble en så stor årsak til global bekymring og før introduksjonen av lovgivning for å redusere klimagasser.

  • Et nytt konsept innen bilkjøring

    Vår miljøvisjon og tidlige investering i FoU gjorde at da Prius var klar til å markedsføres til våre kunder, var vi helt sikre på kvaliteten og evnen til å levere ytelsen vi lovet. Troen vi hadde på Prius gjenspeiles i at det var den første bilen i Europa som ble solgt med fem års garanti. Førstegenerasjons Prius introduserte også folk for et nytt konsept innen bilkjøring. Dette betydde at den opprinnelige appellen var som et nisjealternativ til de konvensjonelle bensin- og dieselmodellene europeiske kunder kjente og stolte på.

  • Forbedret andre generasjon

    Rundt 4000 ble solgt før Prius ble transformert i 2003 med introduksjonen av en andregenerasjonsversjon. Den kombinerte mer moderne kombi-styling med betydelige gevinster i ytelse og effektivitet. Drivstofføkonomien ble forbedret med 15 prosent ved 4,3 l/100 km, mens CO2-utslippet sank til 104 g/km. Samtidig ble bilistene mer bevisste på behovet for å redusere karbonavtrykket og spare energi, og lovgivere over hele kontinentet begynte å vurdere skattesystemer som favoriserte renere kjøretøy.

  • Hybrid blir mainstream

    Der den originale Prius skapte hybridbilmarkedet, hevet etterfølgeren teknologien og modellens popularitet. Rollen til tredjegenerasjons Prius, lansert i 2009, var å ta hybrid inn i mainstream. Effekten var en tredjedel høyere enn i 2000, drivstofforbruket ble forbedret med 23 prosent, og CO2-nivået falt under 100 g/km for første gang. Disse tallene gjenspeiler hvordan vår forpliktelse til kontinuerlig å forbedre miljøytelsen til Prius ga virkelige fordeler for samfunnet. Den var enkel å kjøre og praktisk å bruke, med redusert drivstofforbruk og karbonutslipp.

  • Yaris og Auris blir hybrid

    Prius endret billandskapet og førte til utrullingen av hybridteknologi til Yaris og Auris (for tiden Corolla). Prius ble en familie av modeller, med introduksjonen i 2012 av Prius+, verdens første 7-seters fullhybridbil, og en annen verdensnyhet, Prius Plug-in Hybrid. Sistnevntes kraftige litium-ion-batteri kan lades opp ved hjelp av en enkel plug-in-tilkobling til en strømforsyning hjemme, på arbeidsplassen eller en offentlig parkeringsplass. Dette gir mulighet for større avstander og høyere hastigheter når du kjører på null-utslipp elektrisk kraft, sammenlignet med den konvensjonelle Prius.

  • 1 million solgte hybrider

    I 2007 nådde vi én million solgte hybridbiler på verdensbasis. Det samme antallet ble nådd i Europa i 2015, av allerede 8 millioner globalt på den tiden. Kunnskapen vi fikk fra vårt verdensomspennende salg spilte en viktig rolle for å sikre at bilene vi brakte på markedet oppnådde best mulig ytelse, både for kunden og for miljøet. Vi fortsatte å forbedre og tilpasse hybridteknologien vår mot målet vårt om å skape den ultimate øko-bilen. Vår dype kunnskap om hybridteknologi styrte videreutviklingen av andre drivlinjer, for eksempel i brenselcelleelektriske og batterielektriske kjøretøyer.

  • Hybridpioneren blir moden

    Prius har lyktes i å transformere folks forståelse og aksept av hybridteknologi. I dag har den blitt et kjent og populært valg for flere og flere mennesker som ikke bare setter pris på bilens renere og mer effektive ytelse, men også den jevne og sofistikerte kjørekvaliteten og  den varige pålitelighet. Vi har siden jobbet for å elektrifisere hele flåten vår av europeiske og globale modeller, men Prius er fortsatt den mest kjente hybridbilen i verden.

2000-tallet i Europa

Toyota in Europe through the decades

Related News