GT-FOUR
Et ikon innen rallysporten på 80 og 90-tallet – krever effekt, presisjon og tillit. Over 20 år etter at Celica GT-FOUR begeistret for siste gang, ruller arven videre. Nå som GR-FOUR, et toppmoderne AWD-system i GR Yaris.
GT-FOUR
Et ikon innen rallysporten på 80 og 90-tallet – krever effekt, presisjon og tillit. Over 20 år etter at Celica GT-FOUR begeistret for siste gang, ruller arven videre. Nå som GR-FOUR, et toppmoderne AWD-system i GR Yaris.
1986 – 1989
ST165 GT-FOUR var basert på fjerde generasjon Celica. Den hadde kontinuerlig firehjulsdrift og - på den tiden - Japans sterkeste 2,0 liters motor. Den skilte seg ut med de store luftinntakene foran og tydelig dekor, og var en perfekt bil for Toyota Team Europes (TTE) forsøk på å ta WRC-tittelen.
1988 – 1991
ST165 Celica GT-FOUR var Toyotas første rallybil med firehjulstrekk som kunne konkurrere om topplasseringer i Verdensmesterskapet i rally (WRC). Etter et jevnt godt debutår i 1988 og første seier i WRC i 1989, fortsatte Carlos Sainz med å sikre WRC-førermesterskapet bak rattet i en ST165 GT-FOUR i 1990.
1989 – 1993
ST185 GT-FOUR var basert på fundamentet for 5. generasjon Celica. Modellen ble kalt GT-FOUR RC i Japan og Carlos Sainz Limited Edition i Europa. Den skilte seg ut med ventilasjonsåpning i panseret, støtfangere med lav vekt og nummerskilt. For homologering ble ST185 GT-FOUR kun produsert i 5.000 nummererte og ettertraktede eksemplarer.
1992 – 1994
ST185 Celica GT-FOUR huskes fremdeles i dag som Toyotas mestvinnende rallybil. I løpet av de 3 årene den deltok i konkurransene, samlet den totalt 16 seire i WRC, 3 førermesterskap og 2 konstruktørmesterskap. Modellen kjennes igjen umiddelbart med sin berømte Castroldekor i hvitt, grønt og rødt. Det var i ST185 GT-FOUR samtlige i trekløveret, Carlos Sainz, Juha Kankkunen og Didier Auriol, tok WRC-titler.
1994 – 1999
Celica ST205 var basert på den karakteristiske 6. generasjon Celica med faste lykter foran. Dette var den kraftigste GT-FOUR hittil. Den ble produsert i et begrenset antall: 2.500 stykker, og homologeringsmodellen fikk panser i aluminium for å spare vekt, oppgraderte bremser med 4 stempler og takket være turbo og ladeluftkjøler, kunne effekten økes med 30 HK ekstra. Og motivasjonen? Enda et WRC-mesterskap.e.
1994 – 1997
På papiret hadde ST205 GT-FOUR det som skulle til for å blir en vinner; supre aner, overlegen aerodynamikk og et unikt antilag-system. Men dessverre ble Auriols seier på Korsika og plasseringene som nr 2, 3 og 4 på New Zealand, de eneste høydepunktene og bilens potensial ble aldri hentet ut - og laget skiftet fokus etter at regelendringene gjorde Corolla til WRC-bil fra 1998.