Jeg ønsker å...

Historien om Supra

Supra

Et latinsk ord som betyr 'over' eller 'overskridende'

Og dessuten navnet på Toyotas mest berømte sportsbil, et passende navn for en bil som så mange elsker.

Supra har befestet sin plass i populærkulturen

Supra modellene har aner som kan føres helt tilbake til den ikoniske og vakre Toyota 2000GT fra 1960-tallet.
  • Utviklingen av A-modellene

    Gjennom 24 år i produksjon utviklet Supra seg fra en sportslig og luksuriøs GT-modell til en ren, kompromissløs sportsbil som vi kjenner fra 90-årene. I likhet med fans av mange av verdens mest innflytelsesrike biler, refererer entusiaster ofte til de fire Supra-generasjonene med den interne chassiskoden: A40, A60, A70 og A80.

Supras sjel

Det går en klar linje gjennom alle Supra-generasjonene: To fundamentale ingredienser som definerer vår ikoniske sportsbil og som kan spores så langt tilbake som til 200GT. En smidig, responsiv frontmontert rekkesekser i kombinasjon med bakhjulsdrift for å få en best mulig kjøreopplevelse.

  • 1. GENERATION: A40 1978-1981
    Supra A40 startet sitt liv som Celica Supra, en større og sterkere spin-off av andre generasjon Celica coupé. Med en mykt, malende rekkesekser og luksuriøs fremtoning, var den perfekt for de blomstrende GT-markedene i Nord-Amerika og Japan.
  • 2. GENERATION: A60 1981-1986
    Celica Supra ble lansert i Europa med et nytt utseende, basert på tredje generasjon Celica coupé. Et kileformetdesign, markerte hjulbuer og nedfellbare hovedlykter, selvfølgelig sammen med en råsterk motor, betød at Supra var perfekt tilpasset 80-årenes designkultur.
  • 3. GENERATION: A70 1986-1993
    Med A70 ble Celica og Supra-modellene separert. Et helt nytt karosseri satt på et chassis konstruert mer for ytelse enn for komfort. Elektronisk kontrollert hjuloppheng med doble fjærben og en rekke kraftfulle motorer, inkluder en 3,0 liters GT Turbo A med 270 HK, betød at Supra kunne gjøre krav på posisjonen som den raskeste japanske bilen på den tiden.
  • 4. GENERATION: A80 1993-2002
    Stylingen av den etterlengtede A80 var sterkt påvirket av arven fra den tidligere 2000GT. Den var kortere, lavere og bredere og bruk av lettvektsmaterialer barberte bort 100 kg, sammenliknet med forgjengeren. Den potente 3,0 liters motoren som utviklet opptil 326 HK ga eksplosive resultater, og Supra ga italienske og tyske produsenter av superbiler søvnløse netter i mange år.

“På samme måte som idrettsutøvere tester ut sine evner og styrker i olympiske leker, bruker bilprodusenter racing som en mulighet til å prøve ut grensene for ytelsene i en modell og konkurrere om å være den overlegne, noe som setter dem i stand til å finne nye løsninger som innebærer fremskritt for bilteknologien,”

Kiichiro Toyoda (Toyotas grunnlegger) 1952

Røtter i racing

Takket være lanseringen av TOYOTA GAZOO Racings konseptmodell GR Supra , er forbindelsen mellom racing og Toyota GR Supra A90 klar og tydelig. Men for Toyota har motorsport vært viktig for utviklingen av "vanlige" biler i mange tiår.

En mann med et oppdrag

Bak enhver stor bil, finnes en stor hjerne. For den nye Toyota Supra er det en Toyotaveteran, Tetsuya Tada, som står bak visjonen og realiseringen som sjefsingeniør for A90-prosjektet.

Som sønn av en rallyfører, var han mer interessert i bilmagasiner enn i tegnesierier, og ingen er overrasket over at herr Tada endte som spesialist på racingbiler. Etter en periode som kartleser for faren, gikk han videre og begynte selv som rallyfører, og tenker med glede tilbake på tiden da han jobbet med å trimme og finjustere innstillingene i sin første bil, en Corolla AE86, slik at den fikk de egenskapene han ønsket.

Da han begynte å jobbe for Toyota i 1987, arbeidet herr Tada med å utvikle avansert ABS-teknologi for Toyotas rallylag. Sent på 90-tallet, samarbeidet han med sin daværende sjef, Isao Txuzuki, som var sjefsingeniør for mange av Toyotas kjente sportsbiler, inkludert Celica, MR2 og A80Supra. Han fikk også erfaring med å utvikle "vanlige" bilmodeller, som familiebilen Toyota Raum.

Supra kommer tilbake

Noen år senere fikk han endelig en sjanse han hadde drømt om i mange år: Å lage en bil som byr på ren kjøreglede og bringer sportsbilinteresserte tilbake til Toyota. Toyotas nye sportsbil utmerket seg med å gi alle slags førere trygghet til å ha det morsomt bak rattet igjen, og den høstet lovord fra motorjournalister verden over for kjøreegenskapene.

Samtidig som GT86 kom i salg i 2012, fikk herr Tada en enda større utfordring. Den ville kreve all hans erfaring, besluttsomhet og utholdenhet. Dette var hans sjanse til å lage en sportsbil uten kompromisser, en som leverer det ypperste av kjøreglede og med den, et navn som hadde være borte alt for lenge.