Jeg ønsker å...

Testprogram for elektriske varebiler ble suksess

På Fetsund utenfor Lillestrøm er et større boligfelt under oppføring. Til tross for boligfeltets skala plages ikke naboene med dieseleimen fra de travle håndverkerne som fyker inn og ut av byggeplassen. Den er rett og slett helt fraværende. Men det er bare en av de mange fordelene ved å konvertere til elektriske varebiler som Toyota Proace Electric.
Entreprenørselskapet Bakke AS har benyttet varebiler fra Toyota i en årrekke, og kan betraktes som storbrukere med mye erfaring av flåtedrift. Da løpende leasingkontrakter for flåten av dieseldrevne Proace skulle fornyes for 2-3 år siden, ble spørsmålet om de skulle velge den elektriske versjonen Proace Electric fremfor fossil fremdrift. Det tok de sjansen på.

Psst... Nå har vi kampanje på Proace Electric!

  • Smart ladefilosofi

    - Kostnader er alltid i fokus, og vi ville se om det var mulig å redusere drivstoffutgiftene ved å velge elektriske varebiler i stedet, forteller Kristian Hægeland som er produksjonssjef i Bakke AS.

    I samme slengen som dette ble vedtatt, la de opp til en noenlunde uvanlig ladeløsning.

    - Vi bestemte oss for å tilrettelegge for lading av varebilene på byggeplassen. Det har vist seg å fungere over all forventning.

    Laderne på byggeplassen er nemlig mobile, og kan flyttes rundt etter behov og hvor arbeidet skal utføres.

    Interessert i Proace Electric? Utforsk varebilen her

Overrasket brukerne

Blant de som har kjørt Proace Electric siden det ble inngått ny leasingavtale med Toyota er tømreren Espen Lunder, som understreker at han ikke savner den hverdagslige drivstoffyllinga, tvert imot.

- Valget viste seg å være til det bedre for oss som brukere. Inntil nå har jeg ikke vært spontant innom andre ladestasjoner, behovet har ikke vært til stede med litt planlegging, forklarer han.

Men har overgangen bydd på noen utfordringer?

- I det daglige og praktiske, det vil si bruksegenskapene for jobben vi gjør, merker jeg ingen forskjell. Proace Electric gjør samme nytten, men minus drivstoffylling i arbeidstiden, forteller Espen som understreker komfortnivået med elektrisk varebil.

Lyst til å prøve Proace Electric? Bestill prøvekjøring

Oppsiktsvekkende lønnsomt

Dessuten er det lønnsomt, skal vi tro Hægeland som overvåker det økonomiske.

- Med 11 varebiler og et årsforbruk i overkant av 24.000 kWt, kommer vi svært godt ut av det, forklarer Kristian. Forståelig nok har dette gitt mersmak, og nå som flåten av Proace Electric skal fornyes, har det dukket opp flere spennende alternativer som ikke fantes tidligere.

- Likevel blir vi hos Toyota, som vi kjenner godt, og fortsetter det lange og gode samarbeidet med en ny runde elektriske Proace Electric, avslutter Hægeland.

Publisert: 02.02.23 kl. 13:40. Sist endret: 09.02.24 kl. 12.22