- Hvilken andel har elbiler av verdens bilproduksjon?
- I det store bildet har elbiler fortsatt en liten andel. Litt avhengig av hvordan man regner blir bare 3 til 5% av bilene som lages i verden i år elbiler med batteri. De bilene som det store flertallet av kunder velger, er fortsatt biler med konvensjonelle bensin- og dieselmotorer eller hybridbiler. Til sammen utgjør de 95% eller mer av de bilene som selges i verden!
- Har Toyotas satsing på hybrider spilt noen rolle for utviklingen av bZ4X?
- Toyotas strategi var å elektrifisere en stor andel av modellene, dvs. produsere flest mulig hybridbiler. Gjennom 25 år har dette vært nok til å innfri alle de internasjonale kravene til stadig lavere utslipp. Også de strenge europeiske kravene. Andre produsenter har satset på en annen strategi for å imøtekomme kravene. Flere har fortsatt å lage sine konvensjonelle biler, og har så de siste årene måtte lansere elektriske modeller. Dette for å innfri målene for samlede utslipp.
- I 25 år har Toyotas folk jobbet med hybridbiler som er kompliserte både teknisk, elektroteknisk og elektronisk. Dette siden de forutsetter et sømløst samspill mellom bensin- og elektriske motorer. Gjennom alle disse årene er det høstet viktig erfaring om blant annet elektrifisering og avanserte styringssystemer.
- Å utvikle og bygge en velfungerende elbil er på mange vis enklere enn en hybridbil. En hybridbil kan bestå av mer enn 1.500 ulike komponenter i motor og drivverk. Til sammenlikning har en elbil ikke mer enn 200 deler i motor, batteri og innebygde ladesystemer.
- For å forenkle, sier Tom-Fredrik Rygh, kan en elbil sammenliknes med en hybridbil uten forbrenningsmotor, men med et batteri med høyere kapasitet og elektrisk motor som har høyere effekt. Å lage en elbil krever altså kompetanse på teknologiområder som Toyota har behersket i lang tid.
Norge har blitt et viktig klasserom
- Siden ca 2011, har Norge utviklet seg raskt til et testmarked for elbiler. Fra 2013 har vi derfor hatt mange besøk av en lang rekke spesialister fra Toyota. De har vært her for å lære mest mulig, og få innspill til utviklingen av merkets første generasjon helelektriske personbiler. Den som nå er kjent som bZ4X.