Siden 2015 er flere tusen Toyota Mirai hverdagstestet. Vanlige bileiere har kjørt millioner av kilometer i USA, Storbritannia, Danmark, Tyskland og Japan. Nå lanserer vi den nye Mirai. All den praktiske erfaringen som er generert med 1. generasjon er tatt med videre. Samtidig har Toyota forsket, utviklet og testet prototyper gjennom mange år. Dette har ført til at nye Mirai er enda bedre på alle mulige måter.
Toyotas brenselcelleteknologi som opprinnelig er beregnet for personbiler, er utviklet gjennom 30 år. Den har vist seg trygg, avansert og skalerbar. Det arbeides med en lang rekke prosjekter i flere land for å bli kjent med potensialet. Både for en bil som Mirai, men også for å dekke energibehovet i skip, båter, industrivirksomheter og boliger.
Sikkerhetstenking i tre trinn
Akkurat som eierne av Mirai er opptatt av sikkerhetsspørsmål rundt hydrogen, er sikkerhet viktig for ingeniørene hos Toyota. Sikkerhetsfilosofien rundt drivstoffet inkluderer i hovedsak å sørge for alle mulige grunnleggende tiltak for å forhindre at det oppstår hydrogenlekkasjer. Deretter, om en lekkasje skulle oppstå, sørge for at den oppdages og stoppes umiddelbart. Tredje trinn er å forhindre at en lekkasje fører til at hydrogen akkumuleres.
Den store, sterke TNGA-L-plattformen