Toyota langt på vei mot fremtiden
Det er imidlertid ikke bare i konseptbiler Toyota har vist frem brenselcelleteknologien sin. I 2014 ble Toyota Mirai lansert, en fullstendig hydrogendrevet bil som også er 100 % utslippsfri. Navnet Mirai betyr “fremtid” på japansk.
I tillegg har Toyota mer enn 5000 ulike patenter på verdensbasis som blant annet omfatter brenselcelle-teknologi og hydrogen-kraftstasjoner.
På norsk hydrogenforum sine nettsider kan du se en oversikt over Hydrogenstasjoner i Norge, både dagens eksisterende, og stasjoner som planlegges fremover.
Toyota har en uttalt ambisjon om å få fart på masseproduksjonen av hydrogendrevne biler innen 2020, og planlegger byggingen av egne fabrikker for produksjon av de avanserte brenselcelle-stablene.
Håper på hydrogensatsning
Til tross for at teknologien har kommet en lang vei og at det allerede ruller utslippsfrie biler på veiene i dag, lar en ordentlig satsing på hydrogen fra politikere og myndigheter vente på seg. Om folk skal kjøpe og kjøre hydrogendrevne biler, må infrastrukturen med fyllestasjoner være på plass.
Et stortingsvedtak fra 2016 tilsier at det innen 2025 bør etableres 50-100 stasjoner i Norge for å få til en vellykket innfasing av hydrogenkjøretøy, som vil bidra til å nå nullutslippsmålene satt i NTP 2018-2029s klimastrategi. Norsk Hydrogenforum har spilt inn et forslag om et delmål på 30 stasjoner i Sør-Norge innen 2022.
I mai 2018 kunngjorde produsenten av ølet Budweiser, Anheuser-Bush, at de hadde reservert hele 800 hydrogen-lastebiler fra Nikola Motor Company. Avgjørelser som denne viser at viljen finnes og at samfunnet ikke står tilbake for å omfavne nullutslipskjøretøyene, så fremt det legges godt til rette for et skifte.
”Hydrogen-elektrisk teknologi er fremtiden for logistikkoperasjoner, og vi er stolte av å lede an”, uttalte konsernsjef i Nikola, Trevor Milton, i en pressemelding den gang.