Jeg ønsker å...

Toyota tar andreplassen i årets AutoIndex-kåring

Toyota har sikret seg en solid andreplass i den prestisjetunge AutoIndex-kåringen for 2024. Det er tredje året på rad at Toyota får andreplassen, mens søstermerket Lexus går til topps for trettende året på rad.
  • Toyota oppnådde en totalindeks på 894 poeng, noe som plasserte dem rett bak Lexus, som nok en gang tok førsteplassen med 903 poeng. Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge er glad for å nå så høyt i kåringen.

    – Vi er veldig stolte av å bli anerkjent som det nest beste bilmerket i Norge og fremste volummerke. Vi arbeider hver dag med å levere kvalitetsbiler og gode kundeopplevelser. Det er godt å se at våre pålitelige biler og gode service hos forhandleren blir verdsatt av kundene, forteller Pawlak.

    Pawlak forteller at forhandlerne spiller en særlig viktig rolle for å oppnå de gode resultatene:

    – Våre engasjerte Toyota-forhandlere går langt for å for å tilby gode kundeopplevelser. Helt fra salgsfasen, overlevering og senere når bilen skal inn på verkstedet gjør alle våre medarbeidere en fremragende jobb. Det er utrolig givende å se at kundene år etter år rangerer oss blant de beste på kundeopplevelse i bransjen, sier Pawlak.

  • Han er også fornøyd med å se søstermerket Lexus på toppen. Lexus har vært nummer én i hele tretten år, og Pawlak forteller at merkene har ganske lik filosofi. Begge bilmerker har en kultur hvor de konstant leter etter forbedringer.

    – Det er gledelig å se at vårt premium-merke Lexus nok en gang går av med seieren. Rekken av seire er svært imponerende, og Toyota-medearbeiderne tar også inspirasjon fra Lexus for å gi levere det beste innen kundetilfredshet, sier Pawlak.

AutoIndex utføres årlig av Loyalty Group og vurderer flere aspekter: Bilen (40 prosent), kjøpsopplevelse (20 prosent), opplevelse av service på verksted (20 prosent) og lojalitet til merket (20 prosent). I år deltok over 4537 norske bileiere i undersøkelsen.

AutoIndex vurderer altså hele kundeopplevelsen, fra bilkjøp til service, og anses som en av bransjens mest prestisjefylte utmerkelser. Toyota har vært i toppen i mange av undersøkelsene de siste årene og Pawlak er glad for å være en kundefavoritt.

– Toyota er i toppen både i Autoindex og i Norsk Kundebarometer år etter år, og dette viser at vi er blant kundenes favoritter. Vi skal jobbe knallhardt for å forbedre oss ytterligere til neste år, avslutter Pawlak.