- Det du forteller gir inntrykk av at det er brukt godt med tid på utviklingen. Hvorfor det?
- Toyota har renommé for kvalitet, slitestyrke og pålitelighet. Det gjelder fra den enkelte del, delenes tilpasning til hverandre, monteringen og videre til funksjonaliteten i daglig bruk både av det mekaniske og elektroniske. Disse verdiene vil bli ivaretatt også i bZ4X. Det blir derfor viktig å levere en bil som har en riktig balanse mellom effekt/ytelser og soliditet/slitestyrke.
At Toyota kan levere batterier med like lang levetid som resten av bilen er for lengst vist i praksis gjennom de millioner av batterier som er del av hybridteknologien. For Toyota er det viktig at også en helt ny, batterelektrisk bil byr på alle de velkjente kvalitetene.
- Det er tydeligvis investert mye i å lansere en bil det er trygt å kjøpe?
- Det skal være like enkelt å velge, kjøpe og eie en Toyota bZ4X som en konvensjonell bil. For å gjøre den nye bilen attraktiv for mange, må det blant annet være enkelt å fylle batteriet både hjemme og langs veien. Lading må kunne gjøres raskt og også betalingsløsningene må være enkle. Toyota har derfor utviklet et ladekort som kan brukes på 70% av hurtigladerne som er offentlig tilgjengelige og løsningen er testet i praksis av eierne av RAV4 plug-in hybrid. Også det å velge elbil blir enkelt og trygt hos Toyota.
- Og det blir ikke bare én bil. Videre frem til 2025 er Toyotas plan å lansere minst 10 bZ-modeller. Med all denne kunnskapen og erfaringen om norske forhold og utviklingen på det norske bilmarkedet, bør derfor ingen være overrasket om det er Norge som blir prioritert når bZ4X skal lanseres og leveringene starter - og også i årene som kommer, avslutter Tom-Fredrik Rygh.